ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر کم‌سابقه وزیر خارجه عربستان به عراق

این نخستین سفر یک مقام بلندپایه سعودی به عراق پس از سقوط صدام حسین در ۲۰۰۳ در پی اشغال این کشور از سوی ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده است.

وزیر خارجه عربستان در سفری کم‌سابقه به بغداد رفت.

وزیر امور خارجه عربستان

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی شنبه، ۲۵ فوریه برای دیدار با حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق وارد بغداد شد.

این نخستین سفر یک مقام بلندپایه سعودی به عراق پس از سقوط صدام حسین در ۲۰۰۳ در پی اشغال این کشور از سوی ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده است.

ریاض پس از سقوط صدام حسین و سر کار آمدن دولت شیعی روابط خود با بغداد را به شدت محدود کرد. این دو کشور زمان صدام حسین نیز رابطه چندان خوبی نداشتند و با اشغال کویت از سوی ارتش عراق که با ورود آمریکا به جنگ خلیج انجامید، رابطه آن دو از هم گسست.

عربستان مدت‌ها عراق را به نزدیکی بیش از حد به ایران و دامن‌زدن به اختلاف مذهبی سنی‌ـ‌شیعه متهم کرده‌است. عراق این اتهام را رد می‌کند.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از منبعی ناشناس گزارش داده است که عادل الجبیر تا کنون با همتای عراقی خود ابراهیم الجعفری دیدار کرده‌ است. این منبع ناشناس گفته که هدف از سفر برقراری روابط «باثبات‌تر از گذشته» است.

تنها سال پیش بود که عربستان پس از ۲۵ سال سفارت خود را در بغداد بازگشایی کرد. اما این بازگشایی نیز دوباره به تنش‌ها بین دو کشور دامن زد. دولت عراق چندی پس از به‌راه‌افتادن دوباره سفارت عربستان در بغداد، خواهان تعویض سفیر شد. دلیل آن انتقادهای سفیر عربستان از دخالت ایران در امور داخلی عراق و طرح اتهام سرکوب مسلمانان سنی‌مذهب در این کشور بود.

در آن زمان رهبران شبه‌نظامیان شیعی که از سوی حکومت ایران حمایت می‌شوند، به شدت به سخنان سفیر عربستان تاختند.

ریاض در هفته‌های اخیر و پس از سر کار آمدن دولت دونالد ترامپ حمله‌های خود به تهران را شدت داده است.

عادل الجبیر هفته گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ ایران را بزرگترین حامی تروریسم در منطقه خوانده بود. دولت عربستان در تلاش است تا از نفوذ منطقه‌ای ایران بکاهد و ائتلافی برای فشار به این کشور ایجاد کند.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ح

    عربستان چه پولی تو دوره ترامپ خرج می کنه البته داعشی ها نابود شدند خرج دستمزد اونها کم شده است

  • ali

    عالی عالی عالی این یعنی علاوه بر به کمارفتن فعلی حکومت ملاها/ مرگ مغزی حکومت ملاها به زودی زودزود.وتمام ملت دنیا واسه همیشه ازشرحکومت ملاهای تروریست تروریست پرور راحت راحت بشه خاصه مردم خاورمیانه.