ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمخانی دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه عربستان سعودی را تکذیب کرد

وزیر خارجه عربستان شنبه ۲۵ فوریه به عراق سفر کرده بود. دبیر شورای عالی امنیت شایعه ملاقاتش با عادل الجبیر را تکذیب کرد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در سفرش به عراق را تکذیب کرد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی

وزیر خارجه عربستان شنبه ۲۵ فوریه به عراق سفر کرده بود با این هدف که در گفت‌وگو با ابراهیم جعفری، همتای عراقی خود زمینه‌های روابط باثبات‌تری بین دو کشور عربستان و عراق را فراهم کند.

این نخستین سفر یک مقام بلندپایه سعودی به عراق پس از سقوط صدام حسین در ۲۰۰۳ در پی اشغال این کشور از سوی ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده است.

در حاشیه این سفر شایعاتی مبنی بر دیدار و گفت‌وگوی دبیر شورای عالی امنیت ایران با وزیر خارجه عربستان سعودی منتشر شده بود. اما به گزارش خبرگزاری مهر، علی شمخانی بعد از دیدار نمایشگاه علم و فن‌آوری در تهران، در جمع خبرنگاران این شایعه را تکذیب کرده است.

وزیر خارجه عربستان این پرسش را در میان آورده بود که چرا در ایران یک انفجار تروریستی رخ نداده است. شمخانی در پاسخ گفته است:

«در برخی از کشورهای پیرامونی منطقه ما افرادی اقدامات تروریستی انجام می‌دهند که در آنجا درس خوانده و زندگی کرده‌اند و مأموریت گرفته و به جای دیگری رفته‌اند و امروز به دلیل اختلاف سیاسی با زاویه‌های کم انتقام می‌گیرند. ضمن اینکه مردمی یکپارچه و سیستم امنیتی متناسب مبارزه با تروریسم ندارند. آن‌ها سیستم متناسب با جوامع آزادیخواه دارند. این تفاوت ایران با دیگر کشورها است.»

بعد از اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه مخالف دولت عربستان و به آتش کشیدن و غارت سفارت عربستان در تهران و کنسولگری عربستان در مشهد در واکنش به این رویداد، رابطه عربستان با ایران بیش از پیش رو به تیرگی گذاشت، تا اینکه سرانجام عربستان سعودی و بحرین رابطه‌شان را با ایران قطع کردند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی اواخر دی سال جاری گفته بود که دست‌کم ۱۰ کشور از جمله کویت خواهان میانجیگری بین ایران و عربستان سعودی برای پایان دادن به اختلافات فی‌مابین شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.