ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نفت ۶۰ دلاری، رؤیای مشترک ایران و عربستان

نفت ۶۰ دلاری رویای صادر کنندگان نفت حوزه خلیج فارس است. عربستان سعودی و ایران در قامت دو رقیب منطقه‌ای از افزایش قیمت نفت استقبال کرده‌اند.

منابع آگاه از رایزنی عربستان سعودی با برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس برای افزایش قیمت نفت تا ۶۰ دلار برای هر بشکه خبر دادند.

نفت پس از کمیته ناظر بر توافق کاهش تولید نفت اوپک و غیراوپک گران شد - تصویر آرشیوی
عکس: آرشیو

توافق کشورهای صادر کننده نفت برای کاهش تولید روزانه در نوامبر سال گذشته هنوز انتظارات اعضای اوپک را برآورده نکرده است.

به‌رغم کاهش تولید روزانه نزدیک به ۱,۸ میلیون بشکه، قیمت نفت کمتر از ۶۰ دلار است و برآوردهای سازمان‌های ناظر بر بازار انرژی نیز دست‌یابی به قیمت انتظاری صادرکنندگان بزرگ را دور از دسترس می‌داند.

محمد بارکیندو دبیرکل اوپک هفته گذشته میزان پایبندی اعضای این سازمان به کاهش تولید را حدود ۹۰ درصد اعلام کرده و گفته بود که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده  کاهش ۱۰۰ درصدی تولید روزانه نفت تحقق یابد.

حال اما آن‌گونه که خبرگزاری رویترز سه‌شنبه ۲۸ فوریه/ ۱۰ اسفند گزارش کرده است، عربستان سعودی به دنبال افزایش قیمت نفت به ۶۰ دلار در سال ۲۰۱۷ است.

منابع آگاه در اوپک به رویترز گفته‌اند که علاوه برعربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و کویت نیز معتقدند که افزایش قیمت نفت به ۶۰ دلار سرمایه‌گذاری در میادین جدید نفتی را تحریک خواهد کرد، بدون اینکه تولید نفت شیل امریکا را به دنبال داشته باشد.

عربستان سعودی و کشورهای صادر کننده نفت خلیج فارس طی دو سال گذشته بخشی از منابع درآمدی خود را به دلیل کاهش قیمت نفت در بازار جهانی از دست داده و با کسری بودجه روبرو شده‌اند. اعضای اوپک اگرچه اعلام کرده‌اند که هدفشان از کاهش تولید روزانه افزایش قیمت نیست، اما برای جبران کاهش درآمد به دلیل کاهش صادرات، انتظار دارند که قیمت نفت افزایش یابد.

کویت و عراق دو عضو دیگر اوپک نیز پیش از این اعلام کرده‌اند که به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری برای تولید بیشتر نفت هستند. مقام‌های دولتی عراق گفته‌اند که در صورتی که قیمت نفت به ۶۰ دلار برای هر بشکه نرسد، با کسری بودجه روبرو خواهند شد.

بیشتر بخوانید: بیکاری جوانان؛ «بمب ساعتی» عربستان سعودی

اما آنچه که انتظار اعضای اوپک برای افزایش قیمت‌ها را با تهدید روبرو کرده، وعده و برنامه دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا برای افزایش تولید و صادرات نفت شیل است. ایالات متحده امریکا اعلام کرده است که به دنبال افزایش تولید ۳۰۰ هزار بشکه در روز در سال جاری میلادی است.

ایران و عربستان؛ اتحاد بر سر منفعت مشترک

ایران و عربستان سعودی دو رقیب منطقه‌ای که سال‌های گذشته مانع از توافق اوپک برای اجرای طرح فریز نفتی و انتخاب دبیرکل اوپک شده بودند، نوامبر سال گذشته سرانجام از مواضع پیشین خود کوتاه آمدند تا قیمت نفت طی دو ماه گذشته حدود ۱۴ درصد افزایش یابد.

توافق اوپک و افزایش قیمت نفت ایران را به رونق اقتصادی و رشد اقتصادی ۶ درصدی امیدوار کرده است. بر اساس آخرین گزارش منابع دولتی رشد اقتصادی بدون نفت ایران در شش ماه نخست امسال نزدیک به یک درصد بوده است.

آنچه که دولت حسن روحانی را از بحران کمبود نقدینگی و منابع مالی خارج کرد، افزایش صادرات روزانه نفت و به تبع آن درآمدهای نفتی بود. دولت در لایحه بودجه نیز برآورد کرده است که حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل صادرات نفت درآمد داشته باشد. دست‌یابی به این برآورد بیش از هرچه به میزان صادرات و قیمت نفت در بازار جهانی بستگی دارد.

ایران که در نشست نوامبر از کاهش سهمیه تولید روزانه تا دست‌یابی به میزان تولید پیش از تحریم‌ها معاف ماند، برای تداوم این روند راهکاری غیر از همسویی با سایر اعضای اوپک ندارد.

بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران که پیش از این ۶۰ دلار برای هر بشکه را قیمت عادلانه نفت در بازار جهانی دانسته بود، گفته است که ایران مشکلی برای ادامه رایزنی و گفت‌وگو با عربستان سعودی در باره نفت ندارد.

اعضای اوپک قرار است که در ماه مه ۲۰۱۷، پیش از پایان دوره شش ماهه کاهش تولید نفت، در باره نحوه ادامه این طرح تصمیم بگیرند.

در همین زمینه

زورآزمایی ترامپ و اوپک: نفت به ۶۰ دلار می‌رسد؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    -مهدی طائب، رئیس قرارگاه راهبردی عمار گفته بود: «سوریه استان سی و پنجم و یک استان استراتژیک برای ماست. اگر دشمن به ما هجوم کند و بخواهد سوریه یا خوزستان را بگیرد اولویت با این است که ما سوریه را نگه داریم.»! به گفته استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه، حکومت ایران سالانه دست‌کم شش میلیارد دلار برای حمایت از بشار اسد هزینه می‌کند! - رئیس سازمان انرژی اتمی هزینه برنامه هسته ای را بین هفت تا هفت و نیم میلیارد دلار! اعلام کرد. علی اکبر صالحی که در برنامه شبکه سه تلویزیون دولتی ایران شرکت کرده بود گفت پنج میلیارد دلار برای نیروگاه بوشهر و دو نیم میلیارد دلار برای نظنز ، اراک و غیره !! هزینه شده تا حکومت ایران به تکنولوژی هسته ای برسد!?

  • Farid

    افشای یک تخلف جدید در شهرداری تهران: جذب مداحان با حقوق‌های میلیونی در مترو رحمت‌ الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در جلسه غیرعلنی روز دوشنبه ۹ اسفند نسبت به افزایش قیمت بلیط متروی تهران اعتراض کرد و خواستار رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در متروی تهران شد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر با پذیرش تخلف صورت گرفته، عنوان کرد که «شهردار اشتباه کرده» اما «حالا این چه ضرری داره؟!». این عضو شورای شهر تهران می‌گوید که ۴۰۰ نفر از ۴۲۰۰ نفر نیروی مازاد جذب شده، بالای ۴۰ سال سن دارند که مدرک تحصیلی ۵۰ درصد این افراد زیر دیپلم است. همچنین ۳۰ درصد مدرک زیر پنجم ابتدایی دارند و یا بیسواد هستند!. سرانه حقوق این دسته بین ۹ تا ۱۱ میلیون تومان بوده است. یک نکته مهم دیگر اینکه ۳۰۰ نفر از نیروهای شرکت بهره برداری مترو «منتسب به افراد خاص!» هستند که در گزارش سازمان بازرسی کل کشور نام آنها ذکر شده است که در بین استخدام‌های غیرمجاز، «مداحان» هم حضور داشته‌اند!!.