ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه روز مرخصی زایمان برای پدران تصویب شد

در جریان بررسی مواد ارجاعی برنامه ششم توسعه از سوی شورای نگهبان، تصویب شد که همه مردان شاغل در قوای سه‌گانه، بخش‌های دولتی و عمومی غیردولتی که صاحب فرزند می‌شوند، سه روز مرخصی تشویقی بگیرند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه ۱۱ اسفند، در جریان بررسی مواد ارجاعی برنامه ششم توسعه از سوی شورای نگهبان، بند (ب) ماده ۱۱۸ این لایحه را تصویب کردند که طبق آن از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون برنامه ششم، کلیه مردان شاغل در قوای سه‌گانه، بخش‌های دولتی و عمومی غیردولتی که صاحب فرزند می‌شوند، سه روز مرخصی تشویقی می‌گیرند.


در اسفند ماه ۱۳۹۱ لایحه «اصلاح قوانین جمعیت و تنظیم خانواده» در مجلس مصوب شد.

در تبصره دوم ماده‌واحده این لایحه مصوب شده بود که مرخصی زایمان مادران از شش ماه به ۹ ماه افزایش یابد و همسر آن‌ها نیز از در هفته مرخصی اجباری تشویقی برخوردار شود، اما این مصوبه به دلیل عدم پیش‌بینی محل تأمین بار مالی اجرای آن، با ایراد شورای نگهبان مواجه شد و برای اصلاح به مجلس بازگردانده شد.

اردیبهشت ماه سال ۹۲ معاونت امور زنان و خانواده، لایحه‌ای به نام «لایحه اصلاح قانون ترویج تغذیه با شیر مادر» تقدیم هیئت وزیران کرد که در آن منبع تأمین بار مالی افزایش مرخصی زایمان و مرخصی زایمان پدران پیش‌بینی شده بود.

این لایحه، خرداد ماه سال ۹۲ در مجلس به تصویب رسید که به گفته حسین‌علی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، براساس این لایحه دولت مجاز می‌شد مرخصی زایمان مادران را از شش ماه به ۹ ماه افزایش دهد و دو هفته مرخصی اجباری نیز برای پدران در نظر بگیرد.

لایحه «ترویج تغذیه با شیر مادر» که دستگاه‌ها را «مجاز» به افزایش دوره مرخصی زایمان کرده بود، تیرماه سال ۹۲ ابلاغ شد، اما پس از روی کار آمدن دولت جدید در شهریور ماه سال همان سال، طبق دستور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری، تمام مصوبات دولت دهم از اول خرداد سال ۹۲ لغو شد تا دوباره بررسی شود.

یک سال قبل از تصویب این طرح در مجلس، معصومه آباد از تصویب یک ماه مرخصی زایمان برای پدران در مجمع مشورتی بانوان شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها خبر داد، اما سرنوشت این طرح مشخص نیست.

دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۹۳، رأیی برای ابطال مرخصی دو هفته‌ای تشویقی مردان در زایمان همسر صادر کرد. بر اساس این رای، شرط استفاده از مرخصی دو هفته‌ای تشویقی مردان در زایمان، اشتغال همسر آن‌هاست. به عبارت دیگر، این مرخصی دو هفته‌ای شامل حال همه پدران کارمندی که دارای فرزند شده‌اند نمی‌شود، بلکه تنها به پدرانی تعلق می‌گیرد که همسر آن‌ها شاغل باشد و قابل تعمیم به همه کارمندان مرد نیست.

اکنون در جریان بررسی مواد بازگشت خورده از شورای نگهبان در برنامه ششم توسعه، از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر، ۱۱۳ موافق،‌ ۴۸ رمخالف و سه ممتنع بند (ب) ماده ۱۱۸ این لایحه را تصویب کردند.

مطابق بند (ب) ماده ۱۱۸ لایحه برنامه ششم توسعه، از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون برنامه ششم، کلیه مردان شاغل در قوای سه‌گانه، بخش‌های دولتی و عمومی غیردولتی که صاحب فرزند می‌شوند از 3 روز مرخصی تشویقی برخوردار خواهند شد.

ماهانه ۱۲۰ هزار زاد و ولد در ایران ثبت می‌شود و با توجه به این‌که مرکز آمار ایران ۱۱ درصد زنان ایرانی را شاغل و بیش از ۸۰ درصد را خانه‌دار دانسته، می‌توان برآورد کرد که هر ماه کمتر از پنج هزار مادر ایرانی از مرخصی زایمان استفاده می‌کنند.

از آنجا که بیش از ۸۰ درصد از پدران شاغل هستند، تقاضای مردان برای استفاده از مرخصی زایمان، ماهانه بیش از ۱۰۰ هزار مورد در ماه است.

این در حالی است که گزارش می‌شود که اغلب کارفرمایان با دادن مرخصی زایمان به پدران مخالفت می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.