ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم اعدام زنجانی؛ سودای ریاست جمهوری قاسمی

زنجانی اعدام می‌شود و قاسمی نامزد ریاست جمهوری.هزاران جوانی که به فرموده «سرداران» به میدان مین رفتند تا «سرداران سپاه» مدال افتخار .بگیرند و پله‌های قدرت را بپیمانند

دو سرنوشت متفاوت برای دو مفسد اقتصادی و رانت‌خوار؛ اولی از فرماندهان سپاه است که پس از پایان جنگ ایران و عراق مانند بسیاری دیگر از نظامیان، به میدان سیاست و اقتصاد آمده و در دولت دهم به مقام وزیر نفت رسیده و حال نیز سودای ریاست جمهوری دارد. دومی هم تاجری که سابقه زندانی شدن داشته و از سوی همین سرداران رانت‌خوار برای دور زدن تحریم‌ها به کار گرفته شده و البته که سود فراوان برده است.

رستم قاسمی و محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران

آنگونه که منابع خبری گزارش کرده‌اند، رستم قاسمی فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیاء و وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است.

او سه‌شنبه ۱۰ اسفند از همکاری بابک زنجانی که به گفته سخنگوی قوه قضائیه حکم اعدامش تائید شده، با وزارت نفت در دولت دهم دفاع کرده و گفته است که او در انتقال پول نفت در دوره تحریم‌ها به ایران نقش داشته است.

قاسمی گفته است که تخلف مالی زنجانی به گفته اسحاق جهانگیری حداقل ۳.۹ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی را به خزانه بازنگردانده به دلیل مشکلات بانکی بوده است.

البته که تخلف وزارت نفت رستم قاسمی تنها بابک زنجانی نیست. آنطور که غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ به روزنامه ایران گفته است: حجم تخلفات نفتی وزارت نفت به ۲۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد و پای بنیادهای وابسته به نیروی انتظامی هم در میان است.

به گفته تاجگردون به رغم بازداشت افراد وابسته به بنیادهای نیروی انتظامی هنوز متخلفان اصلی یعنی کسانی که اجازه این کار را داده و نفت را واگذار کرده‌اند مورد برخورد قرار نگرفته‌ و حتی مشخص نیست چه کسانی هستند.

شناسایی متخلفان پرونده فساد مالی وزارت نفت در دولت دهم چندان دشوار نیست. امیرعباس سلطانی که در مجلس نهم یکی از اعضای کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی بود، تاریخ ورود بابک زنجانی به فروش نفت را سال ۹۱ و دوران وزارت رستم قاسمی اعلام کرده است.

بابک زنجانی در گفت‌وگو با هفته نامه آسمان آغاز رابطه و همکاری با رستم قاسمی را مربوط به دورانی دانسته که او هنوز فرمانده قرارگاه خاتم سپاه پاسداران بود: «درسال ۸۹ وارد رابطه با شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء شدم. آنها یک کالایی را خریده بودند و نمی‌توانستند پولش را واریز کنند، من این‌کار را برای‌شان انجام دادم. کارهایم با قرارگاه خوب پیش می رفت تا اینکه یک روز، بچه های قرارگاه گفتند برویم پیش آقای قاسمی. وقتی پیش آقای قاسمی رفتیم ایشان گفت این چند تا کاری که از شما دیدم را خیلی خوب کار کردید.»

بیشتر بخوانید: دادگاه بابک زنجانی و مصونیت دست‌های پشت پرده

رستم قاسمی که حالا برخلاف گذشته نقش زنجانی در فروش نفت و یا آنچه که او و همراهان نظامی‌ش دور زدن تحریم‌ها می‌خوانند را انکار نمی‌کند، شهریور ۹۳ در نامه‌ای به کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرده بود که از معامله بابک زنجانی بی‌خبر بوده است.

اما امضاء رستم قاسمی در کنار وزرای اطلاعات، صنعت و معدن و اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی و معاون راهبردی دولت احمدی‌نژاد در نامه تائید و توصیه به همکاری با بابک زنجانی در کمیته مقابله با تحریم‌ها راه انکار او را بست تا سلطانی بپرسد: «آقای رستم قاسمی و دیگر وزرای دولت احمدی‌نژاد، چطور به خود اجازه داده‌اند تا پای تاییدیه زنجانی را امضا کنند؟»

با همه این نشانه‌ها و درخواست بخشی از مجلس و دولت حسن روحانی برای معرفی و محاکمه «عوامل پشت‌پرده پرونده بابک زنجانی» اما رستم قاسمی در دولت یازدهم هم تا یک‌سال قبل سمت داشت و حال نیز سودای ریاست جمهوری دارد. او دیگر همکاری با بابک زنجانی را نه تنها انکار نمی‌کند، که آن را قابل دفاع هم می‌داند و چه بسا یکی از همان قدرتمندان پشت پرده است که به گفته معاون اول رئیس جمهوری «ایمیل‌های معاون حقوقی وزارت نفت را هک می‌کنند».

با همه این حمایت‌های ویژه از جوان میلیاردر شده در دوران تحریم‌ها، او که خود را «بسیجی اقتصادی» می‌دانست که به  «کمک نظام» آمده حالا حکایت هزاران جوانی را دارد که به فرموده «سرداران نظامی» در دوران جنگ به میدان مین رفته و جان خود را از دست دادند تا «سرداران سپاه» مدال افتخار بگیرند و پله‌های قدرت را با سرعت بیشتری طی کنند. زنجانی دیر یا زود آنگونه که سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید، اعدام می‌شود و رستم قاسمی هم ممکن است که به کرسی ریاست جمهوری برسد.

در همین زمینه

جای خالی رستم قاسمی در پرونده بابک زنجانی

«چرا رستم قاسمی محاکمه نمی‌شود؟»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Omid

    آقا جان ،هرکس که در این مملکت شغله دولتی نداره،باید بزاره بره

  • مسعود کریمی زاده

    مردم یعنی همان اکثریتی که بجز نیروی کارشان چیزی برای عرضه در بازار سرمایداری ندارند چه میشوند اصلا ایا برای ما کارگران مهم هست که سرنوشت این ادمها که از منافع عمومی ثروتمند میشوند چه میشود