ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش ایران به بیانیه سفر ملک سلمان به مالزی

حسن روحانی در سفرش به مالزی توفیق چندانی به دست نیاورد. پادشاه عربستان سعودی اما با دست پر به خانه برمی‌گردد: همکاری دو کشور برای جلوگیری از نفوذ ایران در خاورمیانه.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی بیانیه پایانی سفر ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی به مالزی را محکوم کرد.

ملک سلمان، پادشاه عربستان در کنار نجیب رزاق، نخست‌‌وزیر و سلطان محمد پنجم، پادشاه مالزی

در پایان سفر چهار روزه ملک سلمان به مالزی، بیانیه‌ مشترکی صادر شد. در این بیانیه آمده است که مالزی و عربستان درباره مسائل مهم جهان اسلام گفت‌وگو می‌کنند. یکی از این مسائل نفوذ ایران در عراق و سوریه و یمن است که در بند ۱۵ بیانیه به آن اشاره شده.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، بهرام قاسمی در واکنش به بند ۱۵ این بیانیه اعلام کرده که اتهام دخالت ایران در خاورمیانه «کذب و هدفمند» است و اندیشه‌ای‌ست که در محافل صهیونیستی با هدف از میان برداشتن «وحدت جهان اسلام» شکل گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفته است:

«انتظار می‌رود دولت مالزی چون همیشه و دوران پیشین با درایت و خردمندی هر چه تمام‌تر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد و با نگاهی عمیق و درازمدت از ورود به این‌گونه مسائل که توسط محافل کاملاً مشکوک و در راستای تضعیف جهان اسلام مطرح و بازنشر می‌شود، خودداری کند.»

عربستان سعودی و مالزی در بیانیه یادشده علاوه بر انتقاد از ایران برای دخالت در امور داخلی کشورهایی مانند عراق و سوریه و یمن بر تقویت همکاری‌های نظامی بین دو کشور از طریق رزمایش‌ها و آموزش‌های مشترک، و تبادل تجربیات نظامی تأکید کرده‌اند.

در این بیانیه همچنین اعلام شده که تا سه ماه آینده در مالزی یک مرکز بین‌المللی صلح هم به نام «ملک سلمان» افتتاح می‌شود. این مرکز با همکاری مرکز جنگ نرم، وزارت دفاع عربستان، مرکز دفاع و امنیت، وزارت دفاع مالزی، دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی و اتحایه بین‌المللی مسلمانان راه‌اندازی می‌شود.

در بیانیه پایانی سفر پادشاه سعودی به مالزی گفته شده که دو طرف به طور کامل بر اساس اهداف سازمان همکاری‌های اسلامی با فرقه‌گرایی در خاورمیانه مقابله می‌کنند.

پیش از این ترکیه، عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس، به مناسبت‌های مختلف، از جمله در کنفرانس امنیتی مونیخ ایران را به فرقه‌گرایی در خاورمیانه متهم کرده بودند. ایران اما این اتهام را همواره رد کرده و گفته است که علت نفوذش در کشورهایی مانند عراق و سوریه و یمن اشتراکات فرهنگی‌ست.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در پارلمان مالزی هم یک بار دیگر بر ضرورت مقابله با چالش‌ها و تشدید تلاش‌های مبارزه با تروریسم و خشک کردن سرچشمه‌های آن تأکید کرد.

روابط ایران و عربستان با مالزی

ایران و مالزی تا پیش از روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گسترده‌ای داشتند. تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و تلاش‌های دولت احمدی‌نژاد برای جلوگیری از مهاجرت ایرانیان به مالزی اما بر این روابط سایه انداخت.

دیدا و گفت‌وگوی حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی با نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی در کوالامپور

در مهر سال جاری، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی به مالزی سفر کرد. در دیدار و گفت‌وگو حسن روحانی با نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی بر نقش و اهمیت ایران در گسترش اسلام در آسیای جنوب شرقی و روابط فرهنگی این دو کشور تأکید شد.

نجیب رزاق در این سفر وعده داده بود که چنانچه ایران روابط اقتصادی‌اش با مالزی را گسترش دهد و از امکانات این کشور برای کشف و استخراج میدان‌های نفت و گاز، احداث و گسترش بزرگراه‌ها و صنایع خودروسازی استفاده کند، جمهوری اسلامی هم در مقابل می‌تواند به احداث یک مرکز اسلامی در مالزی برای گسترش اسلام مطابق آموزه‌های شیعه در آسیای جنوب شرقی و خاور دور امیدوار باشد.

در آوریل سال جاری عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با رسانه‌های مالزیایی اعلام کرده بود که دولت سعودی مبلغ ۶۸۱ میلیون دلار به نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی به عنوان «هدیه» پرداخته است.

دولت مالزی گفته بود که این پول را برای مبارزه با فرقه‌گرایی دریافت کرده است. احزاب مخالف خواهان استعفای نخست‌وزیر مالزی شده بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شاهد

    پول ایران برای حزب الله و حماس و سپاه بدر و حشد الشعبی و فاطمیون . مهمترین نصیحت ایت الله خامنه ای به حیدر العبادی در سفر به ایران و پذیرش او به حضور " حفظ و گسترش حشد الشعبی بود " . در حالیکه یک رهبر مسئول از ریس کشور همسایه در حال جنگ می خواهد که به باز سازی دولت و نظم بپردازد و به اشتی ملی بها دهد دلمشغولی رهبر ایران سازمان مسلح شیعی حشد الشعبی است . رهبری حکومت شبه توتالیتر شیعی ایران بخش بزرگی از یودجه مملکت را خرج سازمان های شیعی مسلحی می کند که افراد انها فقط به ایده لوژی شیعه توتالیتر باور دارند و زیر خیمه رهبر گرد می ایند اینان اساسا تعهدی به ایران ندارند . در حقیقت انچه گسترش حوزه نفوذ ایران خوانده می شود گسترش ایده لوژی توتالیتر شیعی است که نه از طریق کمک به دول حاکم بلکه از طریق کمک به سازمان های مسلح شیعی صورت می گیرد

  • ح

    پول عربستان از ترکیه تا مالزی و آمریکا