ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتانیاهو: ایران مسئول ۸۰ درصد از مشکلات امنیتی در اسرائیل است

بنیامین نتانیاهو در مراسم یادبود کشته‌شدگان حمله به سفارت این کشور در بوینس آیرس در سال ۱۹۹۲، ایران را بزرگ‌ترین مولد تروریسم در جهان خوانده است.

منابع خبری در اسرائیل از انجام چندین مورد عملیات به منظور متوقف کردن ارسال سلاح برای حزب‌الله لبنان از جانب ایران خبر داده‌اند.

بمب‌گذاری در سفارت اسرائیل در بوینس آیرس، سال ۱۹۹۲ میلادی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه ششم مارس/ ۱۶ اسفند، با استناد به گزارش‌های منابع امنیتی کشورش درباره این عملیات‌ها گفته است که جمهوری اسلامی مسئول ۸۰ درصد از مشکلات امنیتی در اسرائیل است.

جروزلم پست از قول نتانیاهو نوشته است: «ما ترسی نداریم و مشغول قوی‌تر کردن خودمان هستیم.»

او این صحبت‌ها را در مراسم بزرگداشت یاد کشته‌شدگان بمب‌گذاری در سفارت اسرائیل در بوینس آیرس آرژانتین مطرح کرده است. مراسمی که از سوی وزارت امور خارجه اسرائیل، ۲۵ سال پس از این بمب‌گذاری برگزار شده و نتانیاهو در آن گفته است که از زمان این حمله در آرژانتین، اسرائیل بسیار قوی‌تر شده است.

۱۷ مارس سال ۱۹۹۲، بمبی در سفارت اسرائیل در بوینس آیرس منفجر شد. این جادثه ۲۹ کشته و ۲۴۲ مجروح داشت.

دو سال بعد، در روز ۱۸ جولای سال ۱۹۹۴ هم یک خودروی ون بمب‌گذاری‌شده به داخل مرکز یهودیان بوینس آیرس (ساختمان آمیا) رفت که به دنبال این حادثه ۸۵ نفر کشته و عده زیادی مجروح شدند.

نتانیاهو گفته است که از همان ابتدا مشخص بوده ایران پشت این بمب‌گذاری و مسئول آن است. بمب‌گذاری‌ای که منجر به کشته شدن ۲۹ نفر از جمله دیپلمات‌های اسرائیلی و زخمی شدن ۲۵۰ تن دیگر شد.

نخست‌وزیر اسرائیل:

«ایران مبتکر این حمله بوده و برنامه‌ریزی آن را برعهده داشته است و "حزب‌الله" که به هر آن‌چه [ایران] می‌گوید عمل می‌کند، آن را انجام داده است.»

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی هر گونه دخالت ایران در این انفجار و انفجار مرکز یهودیان (آمیا) را تکذیب می‌کنند.

پس از ماجرای آمیا اما مجموعه‌ای از تحقیقات فدرال در آرژانتین و نیز تحقیقات بین‌المللی از سوی اسراییل و آمریکا برای مشخص‌شدن عاملان این جنایت به عمل آمد، اما پرونده هنوز بسته نشده و ابعاد آن به درستی روشن نیست. با وجود این، ایران و دولت وقت اکبر هاشمی رفسنجانی اصلی‌ترین متهمان این پرونده‌ها هستند.

در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۱، علی‌اکبر صالحی، وزیر وقت امور خارجه ایران و هکتور تیمرمن، همتای آرژانتینی‌اش، توافق‌نامه‌ای را درباره حادثه آمیا بین دو کشور به امضا رساندند. بر اساس این توافق‌نامه، قرار بود تا کمیته‌ای مشترک از هر دو کشور مسئول تحقیق و بررسی بمب‌گذاری آمیا باشد. این توافق‌نامه با اعتراض اسرائیل و جامعه یهودی آرژانتین روبه‌رو شد. دولت آرژانتین نیز تصمیم بر سر توافق‌نامه را به دادگاه عالی فدرال واگذار کرد و در نهایت این توافق‌نامه لغو شد: اعتراض ایران به لغو توافق‌نامه بررسی انفجار مرکز یهودیان آرژانتین

مرضیه افخم، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران در واکنش به لغو این توافق‌نامه گفته بود: «دولت جمهوری اسلامی معتقد است این یادداشت تفاهم راهکار و فرصت مناسبی برای کشف حقیقت در رابطه با فاجعه آمیا و حل و فصل مسائل فی مابین در این رابطه بود که این فرصت با این اقدام دادگاه آرژانتینی از طرفین سلب گردید، از این رو جمهوری اسلامی ایران مراتب تاسف و نارضایتی خود را از این تصمیم اعلام می‌دارد.»

نگرانی‌های اسرائیل از مواضع جمهوری اسلامی در منطقه و ارتباطش با حزب‌الله لبنان باعث شده است تا نتانیاهو از قصد خود برای گفت‌و‌گو درباره نقش ایران در سوریه و ارتباطش با حزب‌الله لبنان، در سفر روز پنج‌شنبه ۹ مارس/ ۱۹ اسفند خود به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری این کشور سخن بگوید:

نتانیاهو در هفته‌های اخیر بارها گفته است که اسرائیل از نقش فزاینده ایران در برقراری ثبات در سوریه بسیار نگران است و باور دارد که جمهوری اسلامی مشغول تثبیت قدرت خود در سوریه است.

بنیامین نتانیاهو:

«ما به شدت با مسلح شدن حزب‌الله لبنان به سلاح‌های خطرناک مخالف هستیم. خطوط قرمز ما در این مورد محکم و روشن است و برای حفظ این خط قرمزها از هیچ اقدام عملی‌‌ای دریغ نخواهیم کرد.»

نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به برنامه‌های انجام شده به منظور جلوگیری از ارسال سلاح از جانب ایران برای حزب‌الله لبنان گفته است که اگر آن‌چه در سال ۹۲ اتفاق افتاد به اندازه کافی برای اثبات اقدامات تروریستی ایران علیه اسرائیل کافی نیست، انفجار دو سال بعد از آن در ساختمان آمیا در بوینس آیرس که در آن ۸۷ نفر کشته و ۱۰۰ نفر زخمی شدند، نشانه دیگری از طرح‌های مخرب و تروریستی جمهوری اسلامی است.

در حالی که دولت اسرائیل با انتقادهای جهانی در مورد کشتار فلسطنیان و سرکوب اعتراض‌های آن‌ها روبه‌روست، نتانیاهو ایران را بزرگ‌ترین مولد تروریسم در جهان خوانده و گفته است که باید با اقدامات تروریستی ایران مقابله کرد.

او همچنین تلاش ایران برای دستیابی به سلاح‌ هسته‌ای را وجه دیگری از برنامه‌ها و فعالیت‌های تروریستی ایران دانسته و گفته است که ایران از طریق تلاش برای دستیابی به موشک‌های بالستیک، تخم بی‌ثباتی را در منطقه خاورمیانه کاشته و دست از تهدید اسرائیل به نابودی برنمی‌دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.