ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمان جدید مهاجرتی ترامپ: عراق از فهرست کشورهای ممنوع خارج می‌شود

یکی از مقامات کاخ سفید گفته که این فرمان، ممنوعیت ۹۰روزه ورود شهروندان ۶ کشور عمدتا مسلمان شامل ایران، لیبی، سوریه، سومالی، سودان و یمن را حفظ می‌کند.

ترامپ در فرمان جدید مهاجرتی خود عراق را از لیست کشورهایی که ورود شهروندان‌شان به آمریکا ممنوع است خارح می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ قرار است که فرمان جدید مهاجرتی خود را روز دوشنبه، ۶ مارس صادر کند. فرمان نخست او از سوی دادگاه‌های فدرال متوقف شد.

یکی از مقامات رسمی کاخ سفید گفته که فرمان جدید، ممنوعیت ۹۰ روزه ورود شهروندان ۶ کشور عمدتا مسلمان شامل ایران، لیبی، سوریه، سومالی، سودان و یمن را حفظ می‌کند.

عراق از این فهرست بیرون کشیده شده چون دولت این کشور تشدید برنامه‌های تشخیص صلاحیت برای صدور ویزا را پذیرفته و با ایالات متحده برای مبارزه با دولت اسلامی همکاری داشته است.

از سال ۲۰۰۳ تاکنون هزاران عراقی همراه نیروهای آمریکایی می‌جنگند یا به عنوان مترجم با آنها همکاری می‌کنند. بسیاری از آنها به دلیل تهدیدها به آمریکا مهاجرت کرده‌اند.

کاخ سفید اعلام کرده که فرمان جدید ترامپ همچنین تضمین می‌کند که صاحبان گرین کارت حتی اگر شهروندان ۶ کشور یاد شده باشند، مشکلی برای ورود به آمریکا پیدا نخواهند کرد.

در حالی که قانون اول ممنوعیت‌ها را فوراً اعمال می‌کرد، قانون جدید قرار است مانع تأخیرهایی شود که قانون اولیه برای برخی مسافران ایجاد کرده بود.

بر این اساس، پناهجویانی که در حال انتقال بودند و پرونده آنها تأیید شده، قادر به سفر به ایالات متحده خواهند بود.

در فرمان قبلی ترامپ، سفر پناهجویان برای ۱۲۰ روز به تأخیر افتاده بود و ورود پناهجویان سوری به آمریکا کلاً ممنوع شده بود اما بر اساس قانون جدید با آنها مشابه سایر پناهجویان رفتار خواهد شد.

بر اساس فرمان جدید، سفر پناهجویان فارغ از ملیت آنها فعلا برای ۱۲۰ روز متوقف می‌شود.

ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی خود خواهان توقف موقت ورود تمام مسلمانان به آمریکا شده بود. او فرمان اولیه خود را تنها یک هفته پس از روی کار آمدن صادر کرد.

کاخ سفید می‌گوید که فرمان جدید بر مبنای ملاحظات امنیتی صادر شده و ارتباطی با مذهب ندارد.

بنا بر اعلام کاخ سفید، این فرمان اگرچه با فرمان اول متفاوت است اما همان کار را انجام می‌دهد: کشور را امن نگاه می‌دارد.

یک مقام رسمی کاخ سفید گفته‌ که دولت آمریکا بررسی خواهد کرد که آیا سوریه و سایر کشورهای این لیست، اقدامات کافی برای بهبود وضعیت امنیتی خود انجام داده‌اند یا نه.

فرمان جدید ۹۰ روز مهلت برای وزارت امنیت داخلی تعیین کرده تا الزامات جدیدی برای کشورهای موجود در لیست تعیین کند تا بتوانند مجوز کامل ورود به آمریکا را پیدا کنند.

اگر این کشورها نتوانند این ملزومات را رعایت کنند، در صورت لزوم، وزارت خارجه آمریکا، وزارت امنیت داخلی و سازمان های امنیت این کشور محدودیت‌های لازم را تعیین خواهند کرد.

این مقام کاخ سفید گفته:‌ «این یک برنامه همه یا هیچ نیست.»

فرمان جدید همچنین مشخص می‌کند که افراد تحت چه عناوینی می‌توانند وارد آمریکا شوند: مثلاً برای تجارت، امور پزشکی، ارتباطات خانوادگی یا کمک به ایالات متحده آمریکا.

بیش از ۱۰ شکایت حقوقی در دادگاه‌های ایالات متحده علیه فرمان اول ترامپ تشکیل شد. سه قاضی فدرال در شعبه نهم دادگاه تجدید نظر سانفرانسیسکو همگی علیه درخواست دولت ترامپ رأی دادند. ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در واکنش به این حکم در حساب توئیتر خود با حروف بزرگ نوشت: «در دادگاه می‌بینم‌تان، امنیت کشور ما در خطر است!»

بسیاری از حامیات ترامپ از اعمال محدودیت‌ها حمایت می‌کنند اما می‌گویند این محدودیت‌ها غیرعادلانه و تبعیض‌آمیز است.

شرکت‌های فن‌آوری آمریکایی که این قانون بر کارکنانشان اثر گذاشته، از شاکیان این فرمان بودند.

همچنین برخی از اعضای کابیه ترامپ از او خواسته بودند که دارندگان گرین کارت اهل عراق را از لیست کشورهایی ممنوع شده خارج کند.

کاخ سفید متهم شده بود که با وزارت خارجه و وزارت دادگستری، و وزارت امیت داخلی و اعضای کنگره در این زمینه همکاری نکرده است.

قرمان اولیه ترامپ باعث ایجاد چند هفته آشفتگی در فرودگاه‌ها، بحث‌های حقوقی و اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف این کشور شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.