ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیشروی نیروهای عراقی در غرب موصل

نبردها در غرب موصل با موفقیت‌های ارتش عراق ادامه دارد. پس از فتح پل «الحریه» اکنون این نیروها مقر فرمانداری، موزه و بانک مرکزی موصل را نیز از دست داعش خارج کردند.

نیروهای امنیتی عراق ساختمان‌های دولتی بخش غرب موصل، از جمله مقر فرمانداری، موزه و بانک مرکزی را از دست داعش خارج کردند.

پس از تصرف بخش شرقی موصل در ۱۰۰ روز، از ۱۹ فوریه / یکم اسفندماه حمله برای تصرف بخش غربی آغاز شده است.

به‌گزارش رویترز، سرهنگ دوم عبدالامیر المحمداوی، سخنگوی نیروهای واکنش سریع وزارت کشور عراق، سه‌شنبه ۷ مارس / ۱۷ اسفند گفت این نیروها در عملیات یک ساعته شبانه توانستند مقر شورای فرمانداری نینوا و ساختمان اصلی بانک مرکزی و موزه موصل را به تصرف خود در آورند.

المحمداوی گفت نیروهای عراقی ده‌ها نفر از افراد گروه «دولت اسلامی» (داعش) را کشتند.

سخنگوی نیروهای واکنش سریع عراق افزود بخش بزرگی از موزه موصل توسط داعش تخریب و آثار آن به سرقت رفته است. وضعیت بانک مرکزی موصل نیز به همین شکل است و داعش به‌هنگام تسخیر موصل در ژوئن ۲۰۱۴ آن را غارت کرد.

حملات ارتش عراق و متحدانش برای آزادسازی موصل از ۱۷ اکتبر ۲۰۱۶ آغاز شد. پس از تصرف بخش شرقی موصل در ۱۰۰ روز، از ۱۹ فوریه / یکم اسفندماه حمله برای تصرف بخش غربی آغاز شده است. مناطق بخش شرقی موصل روز ۱۸ ژانویه / ۲۹ دی از دست داعش خارج شد.

فتح ساختمان‌های دولتی و اداری در بخش غرب موصل بیش از آن‌که نقشی استراتژیک داشته باشد نقشی نمادین دارد چرا که داعش از این ساختمان‌ها استفاده‌ای نمی‌کرد. با این حال، این موفقیت به نیروهای عراقی اجازه می‌دهد تا فشار در اطراف بخش قدیمی موصل را که انتظار می‌رود در آن نبردهای سخت‌تری پیش روی باشد، بیشتر می‌کند.

در بخش غربی موصل مسجد بزرگ النوری قرار دارد که در آن ابوبکر البغدادی، رهبر داعش در سال ۲۰۱۴ اعلام «خلافت» کرد.

روز گذشته، دوشنبه ۶ مارس / ۱۶ اسفند نیروهای ارتش عراق موفق شدند کنترل پل «الحریه» را از دست داعش خارج کنند. این پل دو سوی رود دجله را به هم وصل کرده و به بخش قدیمی موصل منتهی می‌شود.

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از مقامات عراقی گزارش داد که ۲۸ هزار نفر موفق شدند با امکانات خود از بخش غرب موصل بگریزند. آن‌ها در سرما و باران خانه‌های خود را ترک کردند و سرگردان هستند.

سازمان جهانی مهاجرت یکشنبه ۵ مارس / ۱۵ اسفند اعلام کرد که هفت هزار و ۶۱۹ خانواده که تعداد اعضای آن ۴۵ هزار ۷۱۴ نفر می‌شوند از موصل گریخته‌اند.

زخمی شدگان درگیری‌ای موصل نیز به بیمارستانی در ۹۰ کیلومتری موصل منتقل شده‌اند.

صلیب سرخ جهانی روز جمعه ۳ مارس / ۱۳ اسفند در بیانیه‌ای اعلام کرد که در درگیری‌های نظامی موصل از سلاح شیمیایی استفاده شده است اما معلوم نیست که کدام طرف درگیری‌ها دست به چنین اقدامی زده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.