ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تخت‌روانچی: توقیف دارایی بانک مرکزی ایران در اروپا به برجام ربط ندارد

قاضی دادگاهی در لوکزامبورگ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از دارایی بانک مرکزی ایران را توقیف کرده. معاون وزارت خارجه می‌گوید این حکم در اجرای توافق هسته‌‌ای خللی ایجاد نمی‌کند.

دادگاهی در لوکزامبورگ برای نخستین بار حکم توقیف یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های بانک مرکزی ایران در اروپا را صادر کرده است. مجید تخت روانچی، معاون وزارت خارجه ایران می‌گوید وکلای بانک مرکزی در تلاش‌اند دسترسی ایران به این پول را مجدداً امکان‌پذیر کنند.

تخت روانچی: توقیف دارایی بانک مرکزی ایران در اروپا به برجام ربط ندارد

نیویورک تایمز روز گذشته گزارش داده بود  که قاضی دادگاهی در لوکزامبورگ «بی‌سر و صدا» حکم داده است که غرامت قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر از محل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از دارایی بانک مرکزی ایران در اروپا پرداخت شود.

مارس سال گذشته دادگاهی در نیویورک حکم صادر کرده بود که ایران می‌بایست به خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر و چند مؤسسه بیمه ۱۰.۵ میلیارد دلار غرامت بپردازد. قاضی دادگاه نیویورک استدلال آورده بود که ایران نتوانسته این اتهام را که از هواپیماربایان حملات ۱۱ سپتامبر حمایت کرده، رد کند. به همین جهت مسئول پرداخت بخشی از خسارت به قربانیان این حملات تروریستی‌ست.

نیویورک تایمز گزارش داده که حکم دادگاه لوکزامبورگ ممکن است در روند توافق‌ هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی اخلال ایجاد کند، به این جهت که جانمایه برجام این است که ایران بخشی از برنامه هسته‌ای‌اش را متوقف کرده با این امید که بتواند با لغو تحریم‌های اقتصادی در تجارت جهانی سهیم باشد.

مجید تخت روانچی، معاون وزارت خارجه درباره توقیف حکم توقیف یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های بانک مرکزی ایران به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته است:

«این پول متعلق به بانک مرکزی است و در زمان تحریم‌ها در اروپا بوده و به دلیل تحریم‌ها، امکان این وجود نداشته که ما به آن دسترسی داشته باشیم. در آن فاصله قبل از مذاکرات برجام هم کسانی که بالاخره در جهت ضدیت با ایران فعالیت می کنند، در خود آمریکا و خارج از این کشور تلاش کردند این مصوبه را که در داخل آمریکا بوده و از دید ما کاملاً غیر عادلانه و بی مبنا است، به خارج از این کشور تعمیم دهند. این مبلغ در اروپا است و هیچ تحول جدیدی نیست.»

حکم دادگاه لوکزامبورگ در زمانی صادر می‌شود که سه ماه آینده موعد تمدید، لغو یا توقف اجرای تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران در چارچوب توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی فرامی‌رسد. یوکیا آمانو برای اطمینان یافتن از اجرایی شدن مفاد برجام به آمریکا سفر کرد. او با خوشبینی گفته بود که دولت ترامپ برای بررسی جوانب توافق هسته‌ای با ایران به وقت بیشتری نیاز دارد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم در گفت‌وگویی که خبرگزاری دانشجویان ایران با او انجام داده، خاطرنشان کرده که ایران هرچند به تداوم برجام خوشبین است، اما امکان بازگشت به دوران پیش از برجام و از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم را دارد.

شهروندان آمریکایی نمی‌توانند در محاکم این کشور از دولت‌های خارجی شکایت کنند. اما کنگره آمریکا در مصوبه‌ای قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر را از این قاعده مستثنی کرد. در دادگاه‌های ایالات متجده آمریکا در سال‌های گذشته ایران به پرداخت ۵۰ میلیارد دلار غرامت به قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر محکوم شده است.

قربانیان از عربستان سعودی هم شکایت کرده‌اند. اما باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالت متحده آمریکا، مصوبه کنگره این کشور را که به موجب آن خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر اجازه شکایت و دریافت غرامت از عربستان سعودی داشتند، وتو کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • لیبرال دمکراسی خواه

    در اینکه نظام داشعی حاکم بر ایران ضد ملی است و آکنده از استبداد و ظلم و فسادحرف ینیست/ ولی اگر قرار به خسارت گیری باشد باید، غرب از جمله انگلیس و آمریکا و فرانسه...، بخاطر سرکوب جنیش های مردمی ایران، از زمان مشروطه، کودتای علیه دولت مل یمصدق، حمایت و روی کار آوردن خمینی و نظام داشیعی و از جمله کمک نظامی در جریان ایران گیت.. باید خسارت به ملت ایران بدهند/ تنها تخمین به دو هزار ملیارد دلار نظام داشیعی مستقیم و غیر مستقیم به ملت ایران خسارت زده است و هزاران میلیارد دلار هم در ژیم پهلوی که عامل غرب بود، کی دادگاه عدالت جهانی می خواهد خسارت ملت ایران از غرب بگرد؟! این دزدی آشکار اموال ملت ایران توسط غربی است!

  • ضدتروریسم

    من تاجایی می دانم هیچ سندی در مشارکت مستقیم حکومت داشعی خاکم بر ایران خوادث 11 سپتامبر نیست/ در ضمن چرا حکومتی که امریکا و اسرائیل مشروعیتش قوبل ندارند مثل مردم ایران، باید تاوان جنایت احتمالی اش ملت ایران بدهد؟ این دزدی آشکار امول ملت ایران است/ غرب با این کارها بهترنی کمک را به افراطیون داخلی می کنند تا مردم ساده دل مذهبی زده ایران بیشتربه نفع حکومتش گرد آورند و نشان دهند غرب، دارای نظام های سلطه گرو غارتگر اموال ملت های ضعیف است./ تحریم سیاسی و انزوای نظام داشیعی که منشا استبدادو ظلم و فساد در داخل و خراج است درست استف بادی هر چه زودتر برنامه نابودی اش فراهم شود (ایجاد شواری اتحاد اپوزیسیون جهت دولت موقت و جلوگیری از تجزیه و جنگ داخلی و حمایت از قیام داخلی برای ایجاد نظام سکولار/لیبرال دمکراسی) چون نشان داده بمیار ی دیکتاتور یو جنون ایدئولوزیک داشیعی اصلاح پذیر نیست، ولی نه با دزدین اول ملت ایران که بعد از سرنگونگی رژیم داشعی به شدت برای بازسازی خرابی ها بدان نیازمند است!