ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه پایانی مجلس خبرگان: آشتی نمی‌کنیم

دومین نشست مجلس پنجم خبرگان در بیانیه پایانی خود تقریباً همان سخنان افتتاحیه احمد جنتی را تکرار کرد: علیه طرح «آشتی ملی»، هشدار نسبت به «نفوذ» و تأکید بر «اقتصاد مقاومتی».

دومین نشست رسمی مجلس خبرگان دوره پنجم به پایان رسید و بیانیه نهایی آن تقریباً همان مواضعی را تکرار کرد که رئیس این مجلس، احمد جنتی در سخنرانی افتتاحیه جلسه خبرگان بیان کرده بود: رد طرح «آشتی ملی»، تأکید بر مشکلات معیشتی و «اقتصاد مقاومتی» در نقد عملکرد دولت، هشدار نسبت به «نفوذ» دشمن و همچنین «ولنگاری فرهنگی» در فضای مجازی.

دومین اجلاس مجلس خبرگان دوره پنجم

دومین اجلاس مجلس خبرگان دوره پنجم چهارشنبه ۱۸ اسفند به پایان رسید. در بیانیه پایانی این اجلاس از طرح «آشتی ملی» که از سوی محمد خاتمی، رئیس جمهوری دوران اصلاحات مطرح شده بود به‌عنوان «طرح انحرافی» یاد شده و گفته شده است که کسی با «فتنه‌گران» و «کسانی که به بهانه انتخابات در صدد براندازی نظام و انقلاب هستند» آشتی نخواهد کرد.

محمد خاتمی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب با اشاره به تهدیدهای دولت جدید آمریکا علیه ایران موضوع «آشتی ملی» در کشور را مطرح کرده و گفته بود: «ممکن است حتی افرادی در ایران، میانه خوبی با انقلاب یا نظام هم نداشته باشند، اما وقتی اصل کشور و نظام و منافع ملی و حیثیت ایران تهدید می‌شود (…) همه در یک خط در مقابل کسی که می‌خواهد تجاوز بکند، می‌ایستند و ما ایستاده‌ایم.»

این سخنان خاتمی با مخالفت‌ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نیروهای نزدیک به او روبه‌رو شد.

مجلس خبرگان همچنین از مسئولان حکومتی خواسته است تا نسبت به «نفوذ» دشمن هوشیار باشند. «رخنه در باورهای دینی و انقلابی، ترویج ضد‌ارزش‌ها، تضعیف فرهنگ دینی و بومی، سیاه‌نمایی و دلسرد کردن جوانان نسبت به دستاوردهای انقلاب اسلامی و اثرگذاری بر مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی» از جمله مواردی هستند که به‌گفته مجلس خبرگان دشمنان انقلاب با نفوذ خود خواهان پیشبردشان هستند.

«نفوذ دشمن» از جمله مواردی است که پس از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای قدرتمند بارها از سوی رهبر جمهوری اسلامی مطرح شده است.

در حالی که دولت حسن روحانی از بهبود وضعیت اقتصادی کشور پس از توافق هسته‌ای سخن می‌گوید، مجلس خبرگان به‌شکل کم‌سابقه‌ای در بیانیه خود از «مشکلات معیشتی، بیکاری، گرانی، شکاف طبقاتی و کاهش قدرت خرید مردم» نوشته و دلیل چنین وضعیتی را عملی نشدن «اقتصاد مقاومتی» دانسته است.

«اقتصاد مقاومتی»، از سیاست‌هایی است که مقامات ایران آن را راه حل گذار از رکود اقتصادی و تحریم‌ها می‌دانند. اولین بار، علی خامنه‌ای این اصطلاح را در سال ۱۳۸۹ به کار برد.

مجلس خبرگان گفته است ثمرات اقدامات سه قوه در راستای اجرای «اقتصاد مقاومتی» در زندگی مردم انعکاس محسوس و معناداری نداشته است.

مجلس خبرگان در بخش دیگری از بیانیه خود به گسترش فن‌آوری‌های نوین در فضای مجازی اشاره کرده و نسبت به آنچه «گرایش بی‌ضابطه» و بدون کنترل جوانان به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی عنوان شده، ابراز نگرانی کرده است.

بیانیه ضمن تأکید بر بهره‌برداری از فضای مجازی برای پیشبرد ارزش‌های اسلامی از مسئولان خواسته است تا «اینترنت ملی» را تقویت کرده و از شبکه‌های اجتماعیِ داخلی پشتیبانی کنند.

محورهای این بیانیه تکرار همان سخنان احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان است که روز گذشته، سه‌شنبه ۱۷ اسفند در آغاز اجلاس بیان شد.

جنتی نیز طرح «آشتی ملی» را به باد انتقاد گرفت، از دولت به‌دلیل پیش نبردن «اقتصاد مقاومتی» انتقاد کرد و نسبت به «نفوذ» دشمن هشدار داد.

جنتی همچنین گفت کسانی که «آشتی ملی» را مطرح می‌کنند در پی کرسی‌های مجلس‌اند و مسئله «فتنه» همچنان پا بر جاست.

پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان همزمان با دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هفتم اسفند سال ۱۳۹۴ برگزار شد. دوره جدید مجلس خبرگان نیز چهارم خردادماه سال جاری آغاز به‌کار کرد.

حضور برخی از افراد مورد حمایت اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان به مجلس خبرگان این امید را در دل برخی از آن‌ها ایجاد کرد که جهت حرکت این مجلس به سود آن‌ها تغییر کند اما همان زمان نیروهای اصولگرا گفته بودند که به‌رغم برخی آرا همچنان نیروی آن‌ها در مجلس خبرگان دست بالا را دارد.

مواضع بیان‌شده در بیانیه پایانی دومین اجلاس مجلس خبرگان دوره پنجم نشان می‌دهد که این ارزیابی نیروهای اصولگرا درست بوده است.

در قانون اساسی ایران وظیفه مجلس خبرگان نظارت بر فعالیت‌های رهبری و نهادهای تابع آن و انتخاب رهبر جدید عنوان شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    باهنر می‌گوید: برای سال ۸۸ بحث محاکمه نداریم، اگر قرار باشد زمانی محاکمه یا دادگاهی صورت بگیرد الان به نفع هیچ طرفی نیست. بنده معتقد هستم همان سران فتنه که الان در حصر هستند این بار با ملاطفت نظام هستند و اگر قرار باشد زمانی محاکمه صورت بگیرد حرف‌های ناگفتنی و حرف‌هایی که می‌شود گفت خیلی زیاد است!. باهنر در پاسخ به این سوال که در اخر قرار است چه شود؟ آیا قرار است که حل شود؟ می‌گوید: الان این مسئله حل شده است. باید در حصر باشند.!