ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هلند سخنرانی وزیر خارجه ترکیه در روتردام را لغو کرد

در حالی‌که در آلمان، اتریش، هلند و سوئیس با سخنرانی‌های مقامات ترکیه برای تبلیغ درباره تغییر قانون اساسی این کشور مخالفت‌هایی شده است، اردوغان قصد دارد خود به اروپا سفر کند.

حضور مقامات دولتی ترکیه در برخی کشورهای اروپایی برای تبلیغ در مورد تغییر قانون اساسی این کشور همچنان چالش‌برانگیز است. پس از آلمان، کشورهای دیگری چون اتریش، هلند و سوئیس هم با این اقدام مخالفت کرده‌اند.

مولود چاوش‌اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه که به‌تازگی از آلمان دیدار کرد، افزون بر هلند قرار است از سوئیس و اتریش نیز دیدار کند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، با مقاومت‌های جدی علیه سفر اروپایی‌اش به‌منظور تبلیغ همه‌پرسی قانون اساسی این کشور روبه‌رو شده است.

چاوش‌اوغلو قرار بود در روزهای نزدیک در بندر روتردام هلند سخنرانی کند. احمد ابوطالب، شهردار مراکشی‌تبار روتردام روز چهارشنبه ۸ مارس / ۱۸ اسفند در نامه‌ای به شورای شهر گفت که مالک محل برگزاری سخنرانی مدت‌هاست که در دسترس نیست.

چاوش‌اوغلو قصد داشت پیش از همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه که قرار است در ۱۶ آوریل / ۲۷ فروردین برگزار شود، برای شهروندان ترک‌تبار هلند درباره تغییرات قانون اساسی سخنرانی کند. پارلمان ترکیه ۲۱ ژانویه سال جاری میلادی (دوم بهمن) با ۳۳۹ رأی موافق به تغییرات پیشنهادی در قانون اساسی رأی مثبت داد.

بر اساس تغییرات جدید قانون اساسی ترکیه مقام ریاست جمهوری قدرت بیشتری خواهد داشت و در مقابل از قدرت پارلمان کاسته و استقلال قوه قضائیه نیز کم خواهد شد.

سیاستمداران هلند، از جمله مارک روته، نخست‌وزیر لیبرال این کشور و خیرت ویلدرس، رهبر حزب راست‌افراطی آزادی هلند (PVV) با سخنرانی مقامات ترکیه در هلند برای تبلیغ تغییرات قانون اساسی مخالفت کرده‌اند. شهردار روتردام نیز از نخست‌وزیر هلند حمایت کرده و گفته است حتی اگر تلاش برای برگزاری این سخنرانی به‌ثمر می‌رسید به دلایل امنیتی لغو می‌شد.

روابط ترکیه با هلند از زمان به روی کار آمدن اردوغان هر از چندی دچار تنش شده است. سال پیش اِبرو عمر، خبرنگارهلندی ترک‌تبار و منتقد اردوغان که برای دیدار خانواده‌اش به ترکیه سفر کرده بود، بازداشت و ممنوع‌الخروج شد که موجب تنش بیشتر بین دو کشور شد ولی سرانجام با وساطت دولت هلند ابرو توانست به هلند برگردد.

در نوامبر ۲۰۱۵ نیز افشای ارسال نامه از سوی دولت ترکیه به ترک‌های ساکن هلند که از آن‌ها خواسته بود به حزب عدالت و توسعه اردوغان رأی دهند، چالش برانگیز شد. دولت هلند با فراخواندن سفیر ترکیه نسبت به ارسال این نامه اعتراض کرد. در هلند بیش از ۲۵۰ هزار نفر ترک‌تبار زندگی می‌کنند.

لغو سخنرانی مقامات ترکیه در هلند می‌تواند تأثیراتی بر انتخابات پارلمانی هلند و شمار آراء خیرت ویلدرس، نماینده راست‌های افراطی بگذارد. این انتخابات چهارشنبه هفته آیند، ۱۵ مارس / ۲۵ اسفند برگزار خواهد شد.

در این میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفته است که به‌زودی خود به کشورهای اروپایی سفر خواهد کرد. این سفر پیش از برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه در نظر گرفته شده است. اردوغان که چهارشنبه شب با تلویزیون دولتی تی‌آر‌تی ترکیه گفت‌وگو می‌کرد، جزئیاتی از سفرش را ارائه نکرد.

رئیس جمهوری ترکیه در این مصاحبه با اشاره تلویحی به لغو چند سخنرانی مقامات ترکیه در شهرهای آلمان، گفت: «آن‌ها نمی‌گذارند وزیران ما سخن بگویند.»

اردوغان با بیان این‌که هیچ کس حق ندارد مانع از اراده ترک‌ها شود، خطاب به شهروندان ترک‌تبار طرفدار خود در خارج از کشور گفت: «در تمام کشورهای غربی و تمام کشورهای جهان حق رأیی که شما دارید بهترین پاسخ است.»

مولود چاوش‌اوغلو که به‌تازگی از آلمان دیدار کرد و ضمن سخنرانی در هامبورگ، با زیگمار گابریل نیز بر سر مسائل مورد اختلاف گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه ترکیه قرار است از سوئیس نیز دیدار کند. مقامات سوئیس اما تلاش می‌کنند تا مانع از دیدار او شوند.

یک مقام امنیتی سوئیس روز چهارشنبه اعلام کرد که مقامات امنیتی سوئیس از دولت این کشور خواسته است که تدابیری اتخاذ کنند تا «مراسم برنامه‌ریزی شده برای روز یکشنبه برگزار نشود.»

دستگاه امنیتی زوریخ در پیامی به «بحث‌های بسیار جنجال‌برانگیز» در آلمان در مورد سفر مقامات ترکیه اشاره کرده است. بر این اساس اگر چاوش‌اوغلو به سوئیس بیاید، باید در انتظار «تظاهرات گسترده‌ای» بود.

مقامات امنیتی سوئیس گفته‌اند حتی با حضور گسترده پلیس هم نمی‌توان تضمین کرد که سخنرانی چاوش‌اوغلو آرام و بدون حادثه‌ای برگزار شود.

به‌گفته دولت سوئیس چاوش‌اوغلو در این سفر ملاقاتی با نمایندگان زرویخ نخواهد داشت. او می‌خواهد هم در سفر سوئیس و هم اتریش با سفرا و سرکنسولگری‌های ترکیه در این کشورها و سپس در نزدیکی فرودگاه زوریخ با نمایندگان ترک در سوئیس دیدار کند.

سخنرانی وزیر خارجه ترکیه در هامبورگ که قرار بود روز دوشنبه برگزار شود ابتدا لغو شده بود زیرا محل برگزاری مراسم به لحاظ امنیتی مناسب نبود. سپس شامگاه سه‌شنبه چاوش‌اوغلو موفق شد در برابر بیش از ۲۰۰ نفر از شهروندان ترک‌تبار سخنرانی کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.