ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۳۰ درصد گندم و نیمی از محصولات باغی ایران به هدر می‌رود

هدر رفت بخش عمده‌ای از گندم و محصولات باغی ایران نشانه‌ای از بهره‌وری پایین کشاورزی این کشور از تولید محصولات تا فرآوری آن است.

یک مقام استانی کردستان می‌گوید یک‌سوم گندم تولید شده ایران به هدر می‌رود.

حسین فیروزی، معاون استاندار کردستان میزان هدرروی محصولات باغی ایران را هم حدود ۵۰ درصد دانست و این موضوع را نشانه‌ای از بهره‌وری پایین کشاورزی این کشور از تولید تا فرآوری محصولات عنوان کرد.

هدررفت یک سوم محصولات کشاورزی و نیمی از محصولات باغی ایران در شرایطی است که بیش از ۹۰ درصد آب ایران در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. این درحالی است که به گفته کارشناسان، آبیاری سنتی رایج در ایران به اتلاف منابع آبی می‌انجامد.

علاوه بر این، انتقاد می‌شود که کاشت گندم در ایران با توجه به مصرف بیش از حد آب و قیمت تمام شده‌اش به‌صرفه نیست. حکومت جمهوری اسلامی ایران اما خودکفایی در تولید گندم را نشانه‌‌ای از تحقق شعار استقلال می‌داند.

حسین فیروزی که در همایشی زیست محیطی در دانشگاه آزاد سخن می‌گفت با اشاره به افزایش جمعیت ایران از ۳۰ به ۸۰ میلیون ظرف ۳۶ سال گفت: «در سال ۴۳ به ازای هر هکتار زمین برای ۱.۷ نفر غذا تأمین می‌شد که این میزان در سال ۷۰ به ۳ نفر و در حال حاضر به ۶.۷ نفر افزایش یافته است».

به گفته او، هدرروی محصولات غذایی و استفاده بی رویه از منابع آب و خاک می‌تواند امنیت غذایی را در ایران بر هم زند.

اسفندماه امسال نیز معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‎گوید ایرانی‌ها یک سوم  مواد غذایی خود را از لحظه تولید  در مزرعه تا زمان مصرف بر سر سفره هدر می‌دهند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.