ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار پوتین و اردوغان؛ تمجید از همکاری دو کشور در سوریه

پوتین در دیدار با اردوغان در مسکو همکاری روسیه و ترکیه در جنگ سوریه را بسیار مؤثر خواند. رژیم سوریه اما حضور نظامی ترکیه در خاک خود را «تجاوز» می‌داند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در دیدار با رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود در مسکو همکاری دو کشور در جنگ سوریه را بسیار مؤثر دانست. او گفت هیچ‌کس پیش از این چنین گفت‌وگوی اعتمادبرانگیزی را بین روسیه و ترکیه انتظار نداشت.

رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دیدار ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روز جمعه ۱۰ مارس / ۲۰ اسفند برگزار شد.

پوتین در این دیدار گفت: «ما از این‌که توانستیم روابط خود را خیلی سریع از سر بگیریم، بسیار خوشحالیم.»

او با بیان این‌که دو کشور فعالانه برای حل بحران‌های مهم از جمله سوریه همکاری می‌کنند،از این‌که نیروهای نظامی دو کشور توانستند ارتباط نزدیک و مؤثری داشته باشند ابراز خرسندی کرد.

به‌عنوان نشانه‌ای از بهبود روابط دو کشور، دولت روسیه ممنوعیت واردات میوه و سبزیجات از ترکیه را کاهش داد. از جمله از این پس واردات پیاز، میخک، گل کلم و کلم بروکلی از ترکیه به روسیه آزاد خواهد بود. اما واردات گوجه فرنگی، از محصولات مهم ترکیه، همچنان ممنوع است.

ولادیمیر پوتین ۲۸ نوامبر ۲۰۱۵ دستور داده بود محصولات وارداتی ترکیه تحریم و سفر گردشگران روسی به ترکیه لغو شوند.

روابط دو کشور از ماه نوامبر ۲۰۱۵ (آذر ۱۳۹۴)، هنگامی که ترکیه یک فروند هواپیمای «سوخو ۲۴» روسیه را با پرتاب موشک سرنگون کرد، به تیرگی گرایید اما از تابستان گذشته، پس از عذرخواهی اردوغان در ژوئن ۲۰۱۶ روابط دو کشور رو به عادی شدن رفت. دو کشور از چند ماه پیش در زمینه بحران سوریه نیز با هم همکاری می‌کنند. آن‌ها در کنار ایران دو نشست درباره سوریه با شرکت مخالفان و نمایندگان دولت این کشور در شهر آستانه قرقیزستان برگزار کردند.

اردوغان با هیئتی متشکل از چند وزیر و مقامات بلندپایه نظامی ترکیه به مسکو سفر کرده است و در جریان این سفر ششمین نشست کمیسیون همکاری دوجانبه نیز برگزار خواهد شد.

روز پنج‌شنبه ۹ مارس / ۱۹ اسفند بن‌علی ییلدریم و دیمیتری مدودف، نخست وزیران ترکیه و روسیه، درباره روابط دوجانبه و جنگ سوریه گفت‌وگوی تلفنی داشتند.

مهم‌ترین موضوع دیدار اردوغان و پوتین جنگ سوریه است و با این‌که دو کشور از همکاری خود در این زمینه راضی هستند با این حال رژیم بشار اسد حضور نظامی ترکیه در خاک خود را برنمی‌تابد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز جمعه ۱۰ مارس / ۲۰ اسفند از ارسال دو نامه جداگانه دمشق به دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت خبر داد که در آن‌ها از «تجاوز نظامی ترکیه به حاکمیت ارضی سوریه» سخن رفته و خواهان ملزم ساختن دولت ترکیه به بیرون بردن نیروهای نظامی خود از سوریه شده است.

رژیم سوریه در بهمن‌ماه گذشته نیز در نامه‌هایی به سازمان ملل حضور نظامی ترکیه در خاک خود را «تجاوز ترکیه به خاک و یکپارچگی سرزمین و حاکمیت ملی سوریه» دانسته بود.

نیروهای نظامی ترکیه در ماه اوت ۲۰۱۶ (مرداد / شهریور ۹۵) از مرز سوریه عبور کرده و وارد خاک این کشور شدند. ارتش سوریه با این اقدام عملیات «سپر فرات» را آغاز کرد که در آن هم نیروهای گروه «دولت اسلامی» (داعش) و هم شبه‌نظامیان کُردِ یگان‌های مدافع خلق (YPG) هدف حملات نظامیان ترکیه هستند.

روز پنج‌شنبه ۹ مارس / ۱۹ اسفند ارتش ترکیه مواضع ارتش سوریه در شمال این کشور را گلوله باران کرد. «سانا» گفته است که در این حملات چندین نفر از نیروهای مرزی سوریه کشته شدند. «عنب بلدی» سایت خبررسانی اپوزیسیون سوریه از کشته شدن هشت سرباز ارتش سوریه در این حملات خبر داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.