ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قحطی در ۲۰۱۷؛ بزرگترین بحران انسانی در تاریخ سازمان ملل

بیش از ۲۰‌میلیون نفر در چهار کشور در معرض قحطی و مرگ قرار دارند. یمن با بزرگترین بحران رویاروست. سازمان ملل به دریافت ۴.۴‌میلیارد دلار نیاز دارد تا از فاجعه جلوگیری کند.

قحطی کنونی در جهان، بزرگترین بحران انسانی‌‌ای است که سازمان ملل متحد از زمان تأسیس تا امروز با آن رویارو شده‌است.

یادبود قحطی‌زدگان در دوبلین

به گزارش خبرگزاری «آسویشیتدپرس»، استفان اوبراین، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه جمعه ۱۰ مارس به شورای امنیت سازمان ملل گفت که بیش از ۲۰ میلیون نفر در چهار کشور یمن، سودان جنوبی، سومالی و نیجریه با خطر قحطی و «گرسنگی شدید تا حد مرگ» رویارو هستند.

به گفته او، این بزرگترین بحران در تاریخ سازمان ملل از زمان تأسیس آن در سال ۱۹۴۵ تا کنون است.

سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های غذایی اصطلاح «قحطی» را در مورد وضعیتی تعریف می‌کنند که در آن بیش از ۳۰ درصد کودکان زیر پنج سال از سوء تغذیه حاد رنج ببرند و نرخ مرگ‌و‌میر روزانه برابر با یا بیش از دو تن در هر ۱۰ هزار تن باشد.

نیاز فوری به کمک مالی انبوه

اوبراین گفت که بدون «تلاش‌های هماهنگ جهانی انسان‌ها به سادگی از گرسنگی می‌میرند» و «بسیاری دیگر دچار بیماری می‌شوند و جان می‌دهند.» او گفت که تزریق فوری پول برای مقابله با این بحران ضروری است.

سال گذشته میلادی سازمان ملل هشدار داد که نهادهای مربوط به رسیدگی به آوارگان و جنگ‌زدگان هنوز کمک‌های مالی وعده‌داده‌شده از بسیاری از کشورها را دریافت نکرده‌اند و این مسئله امر یاری‌رسانی را با مشکلات جدی رویارو کرده است. این سازمان در چند سال اخیر از بخش‌هایی از بودجه‌های کمک‌رسانی خود برای رسیدگی به برخی از جنگ‌زدگان از جمله فلسطینیان سرزمین‌های اشغالی کاسته است.

بالاترین مقام سازمان ملل در امور بشردوستانه تأکید کرد که سازمان متبوع او برای «گریز از یک فاجعه» به ۴.۴ میلیارد دلار اعتبار مالی تا همین ژوئیه نیاز دارد.

یمن؛ اوج فاجعه

استفان اوبراین در ادامه توضیح داد که بزرگترین بخش این بحران انسانی در یمن در حال رخ دادن است. به گفته او، همین حالا ۱۸.۸ میلیون تن نیازمند کمک هستند و بیش از هفت میلیون تن نیز گرسنگی می‌کشند و نمی‌دانند وعده غذایی بعدی خود را از کجا به دست آورند.

به گفته او، این تعداد سه میلیون بیشتر از تعداد قبلی در ژانویه، یعنی تنها دو ماه قبل است.

یمن به عنوان فقیرترین کشور عربی، پس از تسخیر قدرت از سوی شبه‌نظامیان شیعه حوثی‌ تحت حمایت ایران درگیر جنگ داخلی شد. با مداخله ائتلاف بین‌المللی به رهبری عربستان سعودی این جنگ ابعادی تازه به خود گرفت. عربستان با استقرار ناوهای جنگی خود در سواحل یمن ورود محموله‌های غذایی و دارویی به این کشور را دشوار ساخته است.

به گفته اوبراین، تنها در دو ماه گذشته ۴۸ هزار تن از یمن به دلیل جنگ گریخته‌اند.

او تمام طرفین جنگ را به ممانعت از کمک‌رسانی به مردم محکوم کرد و گفت که آنها «کمک‌رسانی را سیاسی کرده‌اند.» او تأکید کرد که در صورت ادامه این رفتار، باید تمام طرفین حنگ را به خاطر بروز «قحطی، مرگ‌های غیرضروری و تشدید رنج مردم» مسئول دانست.

همچنین سودان جنوبی، جدیدترین کشور اضافه‌شده به کشورهای جهان، پس از سه سال جنگ داخلی یکی دیگر از کشورهای درگیر با بحران قحطی و گرسنگی است. در این کشور هفت و نیم میلیون تن به کمک نیاز دارند که این تعداد نسبت به سال پیش ۱.۴ میلیون نفر افزایش یافته است.

به گفته اوبراین، در میان جنگ‌زدگان سودان جنوبی ۲۷۰ هزار کودک وجود دارند که در صورت عدم دسترسی به موقع به کمک‌های سازمان ملل، در معرض «مرگ قریب‌الوقوع» هستند.

در سومالی نیز حدود سه میلیون تن با قحطی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. به گفته اوبراین، یک میلیون کودک در سال جاری در سومالی به وضعیت «سوء تغذیه حاد» در خواهند افتاد.

در شمال شرقی نیجریه نیز جنگ با گروه جهادی افراطی بوکوحرام به کشته‌شدن بیش از ۲۰ هزارتن و آوارگی ۲.۶ میلیون تن انجامیده است. به گفته اوبراین، سوء تغذیه در این قسمت چنان شدید است که حتی بزرگسالان هم توان راه رفتن ندارند.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سعید مظفری

    قحطی نمی تواند بشردوستانه باشد. اگرچه این نحوه بیان گاهی در ترجمه طابق النعل بالنعل و تحت اللفظ رخ می دهد، لیکن در ویرایش بعدی باید با شیوه بیان و دریافت معنی در زبان فارسی همآهنگ گردد. پیشنهاد من این است: قحطی ...، بزرگترین بحران بشری... −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− ویراستار: ممنون از تذکر. تصحیح شد.