ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تأکید محمود عباس بر راه‌حل دو دولت در تماس تلفنی با ترامپ

ترامپ در یک مکالمه تلفنی با محمود عباس او را به کاخ سفید دعوت کرده‌است. عباس نیز برای همکاری با ایالات متحده جهت دستیابی به صلح بر اساس طرح «دو دولت مستقل» اعلام آمادگی کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دعوت کرده تا برای مذاکره به کاخ سفید برود. محمود عباس نیز برای گفت‌و‌گو بر اساس طرح دو دولت اعلام آمادگی کرده‌است.

محمود عباس در کنار جان کری، وزیر خارجه سابق ایالات متحده

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، نبیل ابو ردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگران فلسطین جمعه ۱۰ مارس گفت که ترامپ در یک مکالمه تلفنی با محمود عباس او را به کاخ سفید دعوت کرده‌است.

محمود عباس نیز در این تماس تلفنی برای همکاری با ایالات متحده برای دستیابی به صلح بر اساس طرح «دو دولت مستقل» اعلام آمادگی کرده است. بر اساس این طرح، دولت مستقل فلسطین در کنار دولت اسرائیل حضور خواهد داشت.

این نخستین تماس تلفنی این دو با یکدیگر پس از ورود ترامپ به کاخ سفید در ۲۰ ژانویه سال جاری بوده‌است.

کاخ سفید هنوز خبر دعوت از عباس را تأیید نکرده است.

عباس درحالی از راه‌حل دو دولت سخن گفته که ترامپ در دیدار با بنیامین نتانیاهو در ماه گذشته گفته بود که برای او اولویت رسیدن به صلح است و نه پیروی از راه‌حل یک دولت یا دو دولت. سخنان ترامپ گسست از سنت چندین دهه‌ای سیاست خارجی ایالات متحده در حمایت از راه‌حل تشکیل دو دولت با به وجود آمدن دولت مستقل فلسطینی بود.

دولت راست‌گرای نتانیاهو و متحدان راست افراطی آن در پارلمان نیز از عدم پیگیری بحث تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت می‌کنند.

با این حال، به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، به دلیل واکنش متحدان اروپایی آمریکا به درنظرنگرفتن راه‌حل دو دولت به عنوان اصل مذاکرات صلح، واشنگتن نیز به تدریج در سخن‌گفتن درباره این موضوع احتیاط بیشتری به خرج داده‌است. تا حدی که نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد که آمریکا از راه حل دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل حمایت می‌کند.

به علاوه، ترامپ وعده داده‌بود که سفارت آمریکا در اسرائیل را از تل‌آویو به اورشلیم منتقل کند؛ حرکتی که می‌تواند تنش‌ها بین اسرائیل و فلسطین را به شدت افزایش دهد. اما وعده انتقال سفارت هنوز از یک وعده فراتر نرفته است.

قرار است در دیدار بین عباس و ترامپ، علاوه بر موضوع صلح بر اساس راه حل دو دولت مستقل، موضوع ساخت‌و‌ساز شهرک‌های غیرقانونی اسرائیلی در مناطق تحت اشغال نیز به بحث گذاشته شود.

شورای امنیت سازمان ملل در پایان سال گذشته میلادی در قطع‌نامه‌ای شهرک‌سازی‌های اسرائیل را محکوم کرد و غیرقانونی خواند. دولت اوباما، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در این رأی‌گیری از حق وتو استفاده نکرد و رأی ممتنع داد. این موضوع خشم تل‌آویو را برانگیخت و ترامپ نیز وعده داد که در دوران او چنین اتفاقی در سازمان ملل تکرار نخواهد شد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.