ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

داوطلبان مردمی افجه در جستجوی کوهنوردان مفقودشده

ساکنان محلی افجه در حالی زمستان به جستجوی اجساد می‌روند که کمیته کوهنوردی و دیگر سازمان‌های مربوطه به دلیل خطرات موجود تا پیش از ذوب‌شدن برف‌ها در بهار از این کار امتناع می‌کنند.

ساکنان افجه بدون هیچ گونه حمایتی از سوی دولت اجساد کوهنوردان قربانی بهمن را از زیر برف بیرون می‌کشند.

روستای افجه در استان تهران قرار دارد

بنا به گزارشی که روزنامه «شهروند» یکشنبه ۲۲ اسفند منتشر کرد، زمستان امسال شماری از ساکنان افجه پس از سقوط بهمن، گروهی ۱۶، ۱۷ نفره را برای یافتن قربانیان تشکیل می‌دهند تا اجساد کوهنوردان طعمه گرگ‌ها نشود.

آنها نه از طرف دولت حمایت می‌شوند و نه پولی از جایی می‌گیرند. روزنامه «شهروند» می‌نویسد سازمان‌های مسئول حتی آنها را تشویق هم نکرده‌اند. شهروندان افغان نیز در این گروه مردمی حضور دارند و با دیگر افراد محلی به جستجوی اجساد می‌روند.

افجه در استان تهران قرار دارد و یکی از روستاهای دهستان «لواسان کوچک» در شهرستان شمیرانات است. دشت هویچ، منطقه‌ای کوهستانی و پوشیده از برف در فصل سرد، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا است. کوه‌های مرتفع پرسون، آتش‌کوه و مهرچال و ساکا همه در اطراف افجه هستند و همگی بیش از سه هزار متر بلندی دارند.

ساکنان محلی افجه که دامدار و کشاورز هستند، به دلیل آشنایی با کوهستان به جستجوی اجساد می‌روند، در حالیکه کمیته کوهنوردی و دیگر سازمان‌های مربوطه به دلیل خطرات جستجوی اجساد، از این کار امتناع می‌کنند و پس از ادیبهشت، هنگام ذوب‌شدن برف‌ها سراغ اجساد می‌روند.

ساکنان محلی به شهروند گفته‌اند که به خاطر خانواده‌های چشم‌انتظار این کوهنوردان، «دلمان طاقت نمی‌گیرد».

آنها به کوه می‌روند و جنازه کشتگان را از زیر برف بیرون می‌کشند و به خانواده‌ها می‌دهند. حتی گاه خانواده‌ها به این ساکنان محلی زنگ می‌زنند و از آنها می‌خواهند که به جستجوی جسد کوهنوردان بروند.

آنها جستجویشان را از ساعت چهار بامداد آغاز می‌کنند؛ در شرایطی که دما به ۱۰ تا ۱۵ درجه زیر صفر می‌رسد و بوران برف دیدشان را مختل می‌کند.

بنا بر این گزارش، بیش از شصت‌ کوهنورد زمستان امسال در کوهستان اطراف افجه گرفتار بهمن و برف شده‌اند و جانشان را از دست داده‌اند.

بنابر گزارش شهروند، آخرین جسد ۱۸ بهمن‌ماه بیرون کشیده شده و مربوط به کوهنوردی است که ۱۵ بهمن به کوهستان رفته بود. مردم محلی می‌گویند که همیشه به کوهنوردان نسبت به خطرات کوهستان اطراف افجه در زمستان هشدار می‌دهند، اما آنها به این هشدارها توجهی ندارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • درستی خبر؟

    نوشته شده بیش از شست نفر در افجه جانشان را از دست داده اند. عدد بسیار بزرگ و عجیبی است. تصور نمیکنم خبر درستی باشد. لطفا تحقیق کنید

  • شیرزاد

    به آن نیک اندیش که فر و شکوه اندیشه را دست در گریبان شّر محض میپندارد ،همین همتِ کوهیاران افجه ای بس که پیکری غریب را چون دانه ای زیر برف نیکخواهانه میجویند تا تسلایی سازند بر دلهای گداخته از فراقِ آن عزیزانی که حّی قیوم را بسی قسی تر می یابند...لیک جهد و شجاعت و معرفت انسانیِ کوهیار صخره ءقساوت را کاویده ،حّی مهر بانی بر موتِ شرور رجحان می یابد...