ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورشیان سوری مذاکرات آستانه را تحریم کردند

شورشیان سوری می‌گویند روسیه و دولت اسد می‌بایست به وعده‌هایشان عمل کنند. ایران و ترکیه اما اعلام کرده‌اند که در دور بعدی مذاکرات حفظ آتش‌بس شرکت می‌کنند.

نمایندگان گروه‌های مسلح شورشی در سوریه دور بعدی مذاکرات آستانه را که قرار است از سه‌شنبه ۱۴ مارس در قزاقستان از سر گرفته شود، تحریم کردند.

دور نخست مذاکرات سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان که در ماه ژانویه ۲۰۱۷ برگزار شد.

اسامه ابوزید، سخنگوی هیأت نمایندگان گروه‌های شورشی مسلح در دور پیشین مذاکرات صلح آستانه به خبرگزاری فرانسه گفته است: «وعده‌های دولت اسد برای خاتمه دادن به دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌ها تحقق پیدا نکرد. به همین جهت تصمیم گرفتیم در مذاکرات آستانه شرکت نکنیم.»

ابوزید در توییتی نوشته است: «ما از سلاح‌های پیشرفته روسی برخوردار نیستیم. اما  شورشیان سوری ایمان راسخ دارند که می‌توانند متجاوزان را در همه نبردها شکست دهند.»

گروه‌های دیگر شورشی هم تحریم مذاکرات آستانه را تأیید کرده ‌اند. آن‌ها به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند روسیه به عنوان قدرتی که آتش‌بس سوریه را تضمین کرده به وعده‌هایش عمل نمی‌کند.

دور سوم مذاکرات درباره بحران سوریه در شهر آستانه، از فردا سه‌شنبه ۱۴ مارس / ۲۴ اسفند آغاز می‌شود. چندین گروه شورشی سوریه ابتدا خواهان به تعویق افتادن این مذاکرات شده بودند. آن‌ها گفته بودند می‌خواهند شرایط فعلی آتش‌بس در سوریه را مورد ارزیابی قرار دهند. اما سرانجام تصمیم گرفتند مذاکرات را تحریم کنند.

این گروه‌ها اعلام کرده‌اند که نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران که از رژیم بشار اسد پشتیبانی می‌کنند به بمباران مناطق تحت کنترل مخالفان در دمشق، حمص، درعا و ادلیب ادامه می‌دهند و خود را آماده حمله به اطراف دمشق می‌کنند.

از آغاز سال جاری میلادی قزاقستان دو دور مذاکره درباره اوضاع سوریه برگزار کرده است. یک بار در ماه ژانویه و یک بار در ماه فوریه. این مذاکرات با هدایت مسکو، آنکارا و تهران برگزار شده‌اند.

هدف این سه کشور تحکیم آتش‌بسی است که پس از تصرف کامل حلب توسط نیروهای دولتی سوریه و متحدانش، از ۲۹ دسامبر ۲۰۱۶ / ۹ دی‌ماه در این کشور برقرار شده است.

سازمان ملل متحد، که متعهد به یک روند دیپلماتیک به‌منظور یافتن یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه است، مذاکرات آستانه را مکمل ابتکارات خود در این زمینه می‌داند.

در آغاز ماه مارس، استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه دور سوم مذاکرات در قزاقستان را به‌عنوان گامی در راه «حفظ آتش‌بس برای ایجاد اعتماد متقابل و پیشبرد مسائل عملیاتی در مبارزه با تروریسم» دانسته بود.

به‌موازات مذاکرات آستانه، سازمان ملل مذاکراتی را نیز در ژنو برای حل بحران سوریه به‌پیش می‌برد که چهارمین دور این مذاکرات با حضور نمایندگان دولت سوریه و اپوزیسیون چندی پیش پایان یافت و قرار است دور پنجم آن در تاریخ ۲۳ مارس / ۳ فروردین برگزار شود.

دی میستورا چهارشنبه ۱۵ مارس / ۲۵ اسفند درباره روند سیاسی سوریه به شورای امنیت گزارش خواهد داد.

دور سوم مذاکرات در آستانه در حالی برگزار می‌شود که دو دور قبلی با تنش‌هایی همراه بود و دستاورد مشخصی نداشت.

تاکنون کمیته عالی مذاکرات (اچ ان سی)، مهم‌ترین تشکل سیاسی مخالف حکومت سوریه که نمایندگانی از ۲۱ حزب و گروه سیاسی را زیر سقف خود گرد آورده در این مذاکرات شرکت کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.