ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامه ۴ نماینده مجلس به روحانی: چه نهادی مسئول بازداشت فعالان رسانه‌ای است؟

گروهی از نمایندگان مجلس از رئیس جمهوری اسلامی خواسته‌اند درباره بازداشت‌های اخیر فعالان مدنی پاسخگو باشد. اگر نه، وزاری اطلاعات، دادگستری، کشور و ارشاد اسلامی را به مجلس فرامی‌خوانند.

چهار نماینده اصلاح‌طلب مجلس در نامه خود به حسن روحانی پرسیده‌اند که چه نهادهایی پشت بازداشت‌های اخیر اهالی رسانه‌ها قرار دارند و چرا این بازداشت‌ها فرایند قانونی نداشته است.

از چپ به راست: الیاس حضرتی، عبدالکریم حسین‌زاده،‌ بهرام پارسایی و محمدعلی وکیلی چهار نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی

الیاس حضرتی، عبدالکریم حسین‌زاده،‌ بهرام پارسایی و محمدعلی وکیلی چهار نماینده اصلاح‌طلب مجلس ایران در پیوند با بازداشت‌های اخیر گروهی از دست‌اندرکاران رسانه‌ای روز جمعه ۲۷ اسفند نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نوشتند.

آن‌ها در این نامه گفته‌اند بازداشت این افراد در آستانه نوروز و انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا «شائبه‌های زیادی درخصوص انگیزه این اقدام برانگیخته است».

نمایندگان اصلاح‌طلب نوشته‌اند: «این دستگیری‌ها معلوم نیست به وسیله کدام نهاد و یا دستگاه انجام شده است و در این بین سئوال واقعی این است که آیا دستگاه مذکور وزارت اطلاعات بوده و یا غیر از آن.»

آن‌ها در هر دو صورت حسن روحانی را مسئول پاسخگویی به این موضوع دانسته و پرسیده‌اند که اگر این اقدامات توسط وزارت اطلاعات یا هر نهاد دیگر صورت گرفته «چرا فرآیند قانونی طی نشده است».

به‌گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از سه‌شنبه ۲۴ اسفند تا پنج‌شنبه ۲۶ اسفند، ۱۲ تن از مدیران کانال‌های تلگرامی نزدیک به اصلاح‌طلبان را بازداشت، محتوای کانال را حذف و نام کانال‌ها را تغییر داده و از دسترس مدیران آن خارج کردند. تعدادی از این مدیران آزاد شدند اما برخی از آن‌ها از جمله  ولی‌علی حیدرولی‌زاده، مدیر کانال «مجمع اصلاح‌طلبان» و علی احمدنیا، مدیر کانال «اصلاحات‌نیوز» همچنان در بازداشت به‌سر می‌برند و از اتهامات و محل نگهداری آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

در روزهای گذشته همچنین هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و فعال اصلاح‌طلب، مشاور پیشین مهدی کروبی در امور زنان، احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار و مدیر مسئول سابق روزنامه فرهیختگان، طاهره ریاحی، دبیر سرویس اجتماعی خبرگزاری برنا و زینب کریمیان، خبرنگار سابق خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی (ایرنا) و مهر نیز بازداشت شده‌‌اند.

چهار نماینده مجلس در نامه خود به رئیس جمهوری گفته‌اند بازداشت این افراد در حالی صورت می‌گیرد که «مدیران کانال‌های تلگرامی مخالف دولت کاملاً آزاد بوده و با انواع روش‌ها و با توسل به تهمت، دروغ و جعل و تبلیغات منفی، در حال تخریب وجهه دولت شما هستند.»

آن‌ها خواستار پایان دادن به برخوردها و رویکردهای دوگانه در کشور و اجرای قانون اساسی شده‌ و گفته‌اند اگر وزارت اطلاعات مسئول این بازداشت‌هاست باید شفاف‌سازی کند و اگر نهادهای دیگری در این اقدامات دست داشته‌اند باید در امور مربوط به وزارت اطلاعات دخالت نکنند.

این نمایندگان گفته‌اند اگر در این زمینه اقدامی نشود در هنگام بازگشایی مجلس در سال جدید چهار وزیر اطلاعات، دادگستری، کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مجلس فراخواهند خواند.

روز چهارشنبه ۲۵ اسفند، سایت «آمدنیوز»، از سایت‌های مدافع دولت، گزارش داد که در آخرین جلسه هیئت دولت در سال ۱۳۹۵ به ریاست حسن روحانی، وزیران کشور و اطلاعات گزارشی از بازداشت‌های اخیر ارائه داده‌اند و در این جلسه حسن روحانی از سازمان اطلاعات، سپاه پاسداران و قوه قضائیه به این دلیل انتقاد کرده است.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    هنگامه شهیدی : شما که سرهنگ نبودید، چرا روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی - مدنی را معامله کردید؟ خانم شهیدی در بخشی از نامه‌ی خود به حسن روحانی نوشته است: «... اما از دي‌ماه و بهمن‌ماه خبرهايي مي‌رسيد مبني بر اينكه جنابعالي براي شركت مجدد در انتخابات رياست جمهوري و «مصونيت قضايي» برادر محترمتان، در خصوص بازداشت‌هاي اخير با «سازمان اطلاعات سپاه» معامله كرديد و به همين دليل براي اولين بار در دوران رياست جمهوري شما، پروژه مشتركي از سوي «سازمان اطلاعات سپاه» و «وزرات اطلاعات» توانست شكل گيرد و اين دو نهاد اقدام به بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران و فعالان سياسي و مدني بي‌گناهي كردند كه مرغ عروسي و عزاي همه انتخابات‌ها هستند و شما نيز «سكوت» را ترجيح داديد! البته خوب يادم هست در جايي كه پاي بازداشت خواهرزاده تان و نام برخي وزراي كابينه در «پروژه نفوذ» مطرح بود، هر روز فريادتان به آسمان بلند بود كه "روزنامه‌نگار نبايد بازداشت شود! شما كه «حقوقدان» هستيد و مدعي «منشور حقوق شهروندي» لطفا بفرماييد: كجاي اين منشور مي‌گويد كه بدون ابلاغيه كتبي براي متهمي حكم بازداشت صادر شود؟ - كجاي اين منشور مي‌گويد خانواده متهمين تهديد و ارعاب شوند؟ - كجاي اين منشور مي‌گويد يك استاد دانشگاه را از حق تدريس محروم و تهديد به اسيدپاشي كنند و به علت پي‌گيري «حقوق شهروندي» از دست رفته‌اش از «كميسيون امنيت ملي مجلس» و نهادهاي ذي‌ربط، برايش حكم بازداشت صادر كنند تا صدايش خفه شود؟ ....شما قرار بود در روزهاي پس از خفقان دوره احمدي‌نژاد 'راه نفس اصلاح طلبان' باشيد نه اينكه مانند احمدي‌نژاد براي رسيدن به رياست جمهوري نفس آنها را نيز بِبُريد!!

  • nader

    - محمدباقر قالیباف در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری: می‌توانیم یک‌ساله به سوئد برسیم! قالیباف که قرار است در سومین دوره از سلسله کاندیداتوری‌های خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ نامزد شود، در بخشی از گفت‌وگوی خود با ویژه نامه نوروزی همشهری مانند سایر کاندیداها روی به وعده‌های پوچ آورده و گفته است: در آستانه سال یارانه نقدی ۹۶ به یک‌سوم کاهش پیدا کرده؛ درحالی‌که هزینه‌ها سرسام‌آور شده است. مردم حق دارند بگویند که حداقل باید ارزش یارانه نقدی مطابق با تورم افزایش پیدا می‌کرد و من معتقدم با مدیریت بهینه منابع مالی و هزینه‌های دولت می‌توانرا تا ۳ برابر افزایش داد!!! -- حمید بقایی که قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده ایران نامزد شود، دوشنبه 13 مارس در نشستی اعلام کرد: «یارانه را در گام اول 113 هزار و 500 تومان، در گام دوم تا 200 هزار تومان و در گام سوم به 250 هزار تومان می‌رسانم».!! - حسام الدین آشنا نماینده تام الاختیار روحاني در راهیان نور!: دولت روحاني ٥٠٠ ميليارد از بودجه عمومي به راهيان نور اختصاص داده است !!