ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران و عربستان سعودی بر سر مراسم حج به توافق رسیدند

سازمان حج و زیارت در اطلاعیه‌ای نتیجه مذاکرات مقامات ایران و عربستان سعودی درباره مراسم حج سال ۱۳۹۶ را مثبت خواند و گفت شرایط اعزام حجاج ایرانی فراهم شده است.

سازمان حج و زیارت در اطلاعیه‌ای نتیجه مذاکرات مقامات ایران و عربستان سعودی درباره مراسم حج سال ۱۳۹۶ را مثبت خواند و گفت شرایط اعزام حجاج ایرانی فراهم شده است.

سازمان حج و زیارت روز جمعه ۲۷ اسفند گفته است که در مذاکره با وزارت حج عربستان سعودی انتظارات ایران تأمین و شرایط لازم برای اعزام بیش از ۸۵ هزار نفر از حجاج ایرانی فراهم شده است.

این سازمان ارائه جزئیات بیشتر را به نشست رسانه‌ای موکول کرده است.

هیئت ایرانی برای مذاکره با مسئولان سعودی روز ۵ اسفندماه جاری به ریاض رفت. این مذاکرات در چارچوب دعوت هر ساله عربستان سعودی از کشورها برای بررسی مراسم حج انجام شد.

مقامات ایرانی در خردادماه سال جاری با اشاره به حادثه منا، به دلیل آنچه «نپذیرفتن شرط امنیت زائران ایرانی از سوی عربستان» عنوان کردند تصمیم به عدم اعزام حجاج ایرانی در مراسم حج امسال گرفتند.

حادثه منا در مراسم حج سال ۱۳۹۴ رخ داد و در جریان آن بیش از چهار هزار و ۵۰۰ زائر کشته شدند. مقامات جمهوری اسلامی آمار کشته‌شدگان ایرانی را ۴۶۴ نفر اعلام کردند.

مقامات ایران، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بارها مسئولان سعودی را عامل این حوادث عنوان کردند.

این رویداد و در کنار آن‌ها اعدام شیخ نمر، رهبر شیعیان عربستان سعودی و در پی آن حمله به مراکز دیپلماسی سعودی در تهران و مشهد در دی‌ماه ۱۳۹۴، روابط دو کشور را به شدت تیره کرد و عربستان سعودی کلیه روابط خود را با ایران قطع کرد.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی شامگاه سه‌شنبه ۱۴ مارس / ۲۴ اسفند در دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ایران را خطری بزرگ برای خاورمیانه دانسته بود.

بهرام ‌قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه در واکنش به این اظهارات، دیپلماسی عربستان سعودی را مبتنی بر «دروغ» خواند و گفت عربستان سعودی خود «یکی از  اداره‌کنندگان اصلی جنگ» در یمن و سوریه و عامل گسترش تروریسم است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز گفت: «آل سلمان فعال‌ترین کارخانه تولید تروریست در جهان را در کشور عربستان ایجاد نموده و راهبری می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حق بین

    در حالی جان و مال ناموس مردم ساده دل مذهبی ایرانیان در عربستان سعودی امنیت ندارد، حکومت ها و شرکت ها دو طرف برای حرص و طمع سیری ناپذیر به دست آوردن میلیاردها دلار ثروت بادآورده، این مراسم دوباره راه می اندازند، مراسمی که جز تقویت اسلام گرایی، تقویت تعصبات مذهبی، فریب مردم ساده مذهب یه مثلا با حج رفتن گناهانشان بخشیده می شود! نه خیر ای انسان های مذهب زده به حج رو به توهم قرب به خدا و پاک کردن گناهان!!! باید انسان بااخلاق و باشرف بود و شرافت مندانه زنگی کرد، این پول گزاف خرج در مظالم، کمک به محرومین واقعی جامعه، صرف اشتغال زایی و فقرزدایی کرد، نه ریخت به جیب وهابی ها و سلفی هایی که تروریسم اسلام گرایی ترویج کی دهند! قطعا خدایی باشد در این صوتر با کراهیاخیرخواهی و کمک به هم نوعان وطنی تانف گناهان شما می بخشد و نه بار فتن به حجی که سود عکده اش به جیب جنایتکاران و ترویستی سلفی-وهابی و داشیعی می رود!

  • حق بین

    در حالی جان و مال ناموس مردم ساده دل مذهبی ایارن در عربستان سعودی امنیت ندادر، حکومت ها و شرکت ها دو طرف یرای حرص و طمع سیری ناپذیر به دست آوردن میلیاردهادلار ثروت بدآورده، این مراسم دوباره راه می اندازند، مراسمی که جز تقویت سالام گرایی، تقویت تعصبات مذهبی، فریب مردم ساده مذهب یه مثلا با یمک حج رفتن گناهانشان بخشیده میوشد1 نه خیرف بادی انسان بااخلاق و باشرف بود و شرافت مندانه زنگی کرد، این پول گزاف خرج در مظالم، کمک به محرومین وقاعی جامعه، صرف اشتغال زایی و فقرزدایی کرد، نه ریخت به جیب وهابی ها و سلفی هایی که تروریسم اسلام گرایی ترویج می دهند!