ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق اوپک در آستانه شکست

روسیه به صورت رسمی اعلام کرده که از توافق برای کاهش تولید خارج می‌شود. عربستان سعودی و عراق تولید روزانه را افزایش داده‌اند. آیا توافق اوپک پابرجا می‌ماند؟

قیمت نفت روند کاهشی در پیش گرفته است. برخی از اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت می‌گویند که تولید روزانه را افزایش داده‌اند.

عکس- آرشیو

انتظار اعضای اوپک و دیگر صادرکنندگان عمده نفت دست‌یابی به قیمت ۶۰ دلار برای هر بشکه بود. اما هفته گذشته بازار نفت با دو شوک روبرو شد.

نخست گزارش اوپک از افزایش میزان ذخایر نفتی کشورهای صنعتی در ماه ژانویه حکایت داشت و دیگری افزایش تولید روزانه عربستان سعودی.

بر اساس گزارش اوپک ذخایر نفتی کشورهای صنعتی به ۲۷۸ میلیون بشکه افزایش یافته که بیشترین میزان ذخیره طی پنج سال گذشته است.انتشار این گزارش قیمت نفت را طی روزهای گذشته ۸ دهم تا ۱.۲ درصد کاهش داد تا قیمت هر بشکه نفت به کمترین میزان از ابتدای مارس ۲۰۱۷ برسد.

اوپک در گزارش دیگری به نقل از منابع ثانویه اعلام کرده است که عربستان سعودی تولید روزانه نفت را به ۱۰ میلیون و ۱۱۱ هزار بشکه افزایش داده است.

عربستان پیش از این به صورت داوطلبانه تولید روزانه را بیش از میزان کاهش تعهد شده در نشست اوپک کاهش داده بود. وزارت انرژی عربستان نیز با صدور بیانیه‌ای در واکنش به گزارش اوپک اعلام کرد که ۲۶۳ هزار بشکه تولید مازاد را به بازار عرضه نکرده است.

اما انتشار این خبر به روند کاهشی قیمت نفت کمک کرد تا قیمت هر بشکه باردیگر به کمتر از ۵۰ دلار برسد. خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی در واکنش به کاهش قیمت نفت گفته است که این کشور بار مسئولیت دیگران را بر عهده نمی‌گیرد.

او پیشتر از عدم پایبندی برخی از اعضای اوپک به توافق کاهش تولید روزانه انتقاد کرده بود. گزارش‌های اوپک و دیگر سازمان‌های ناظر بر بازار جهانی انرژی نشان می‌دهد که عراق و امارات متحده عربی به تعهد تولید روزانه عمل نکرده‌اند.

علاوه بر این دو عضو اوپک، روسیه نیز تولید روزانه را کمتر از میزان تعهد شده کاهش داده است. وزیر انرژی روسیه هفته گذشته اعلام کرد که این کشور از توافق برای کاهش تولید خارج خواهد شد.

اعلام خروج روسیه و اصرار عراق برای افزایش تولید روزانه همزمان با افزایش تولید دوباره عربستان سعودی آینده توافق اوپک را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

در پیوند با همین مسئله رویترز دیدگاه ۱۰ تحلیلگر بازار انرژی را جویا شده که شش تحلیلگر گفته‌اند که اعضای اوپک راهکاری غیر از تمدید توافق برای کاهش تولید ندارد.

علاوه بر اعضای اوپک روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی نیز با کاهش تولید تا پائین ژوئن ۲۰۱۷ موافقت کرده‌اند.

براساس این توافق تولید روزانه نفت باید حدود ۱.۸ میلیون بشکه کاهش یابد.اعضای اوپک قرار است که مه ۲۰۱۷ درباره ادامه توافق برای کاهش تولید تصمیم‌گیری کنند.

گزارش منابع ثانویه اوپک اما بیانگر افزایش تولید روزانه عراق در فوریه است. عراق پیشتر اعلام کرده بود که در صورت عدم تحقق نفت ۶۰ دلاری با کسری بودجه روبرو خواهد شد.

تحلیلگران بازار انرژی سیاست‌های نفتی ایالات متحده امریکا و افزایش تولید در مکزیک و کانادا را از عوامل موثر بر عدم افزایش قیمت نفت می‌دانند.

در همین زمینه

نفت در انتظار شوک قیمتی – خروج روسیه از توافق اوپک

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.