ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هزاران غیر نظامی در حال فرار از «شهر قدیمی» موصل

جنگ بر بازپس‌گیری کنترل «شهر قدیمی» موصل و مسجد النوری ادامه دارد. غذا و آب کافی نیست. خانه‌های مسکونی گلوله‌باران‌ می‌شوند.

با کشیده‌ شدن دامنه جنگ به «شهر قدیمی» موصل، هزاران غیرنظامی در حال فرار از منطقه جنگی هستند. به دلیل شدت نبردها و مقاومت سنگین داعش، غیرنظامیان غرب موصل حتی از محله‌هایی که به دست ارتش عراق بازپس گرفته می‌شود، به جایی دور از خط مقدم می‌گریزند.

شمار آوارگان بیش از هر زمان دیگری است

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، هزاران جنگ‌زده غیرنظامی عراقی شنبه ۱۸ مارس از حوالی شهر قدیمی در غرب موصل در خیابان‌ها ظاهر شدند تا به سوی محلی امن‌تر حرکت کنند.

نیروهای عراقی در آستانه ورود به «شهر قدیمی» موصل با مقاومت شدیدی از سوی اعضای گروه «دولت اسلامی» (داعش) روبرو شده‌اند و نبردهای سختی بین دو طرف درگرفته، اما روز گذشته در اثر وقفه کوتاهی در این نبردها، فرار غیرنظامیان از خط مقدم ممکن شد.

پنج‌ماه از نبرد موصل می‌گذرد. نیروهای عراقی توانستند در ژانویه سال جاری داعش را از کل منطقه شرقی موصل بیرون برانند و شرق دومین شهر بزرگ عراق را از خلافت خودخوانده دولت اسلامی بازپس بگیرند.

نیروهای عراقی همراه با پیشمرگه‌های کردستان عراق و شبه‌نظامیان شیعه «حشد الشعبی»، تحت حمایت نیروی هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده، در ۱۹ فوریه نبرد موصل را با حمله به غرب رود دجله آغاز کردند و تا کنون، نیمی از غرب موصل را به کنترل خود درآورده‌اند.

تمرکز نبرد اکنون بر بازپس‌گیری کنترل شهر قدیمی و نیز مسجد استراتژیک النوری است؛ مسجدی که ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده داعش اولین و آخرین سخنرانی عمومی خود را برای اعلام خلافت انجام داد.

محله‌های نزدیک به «شهر قدیمی» موصل باریک‌تر و پرجمعیت‌تر هستند و جنگ در آنها در چنین شرایطی خشونت و شدت بیشتری به خود می‌گیرد. غیرنظامیان در محله‌های آزادشده از سوی ارتش عراق هم باقی نمی‌مانند، زیرا در این کوچه‌های باریک امنیت در برابر حملات داعش چندان زیاد نیست، غذا و آب هرچه کمیاب‌تر می‌شود و خانه‌ها زیر گلوله‌باران هستند.

ساکنان محلی به رویترز گفته‌اند که ۲۵ روز است بدون غذا و آب در کوچه‌ پس‌کوچه‌های غرب موصل به دام افتاده‌اند و امکان خروج زیر گلوله‌باران برایشان مهیا نیست.

با این حال، خانواده‌های بسیاری روز گذشته و با کاسته‌ شدن از شدت نبردها همراه با خردسالان و اشخاص سالخورده در خیابان‌های گل‌آلود غرب موصل به راه افتادند تا به سمت محله‌های امن بروند و کمک سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی را دریافت کنند.

بسیاری از آنها گفته‌اند که هفته‌هاست وعده غذایی درستی نخورده‌اند.

احتمال می‌رود که هنوز بیش از ۶۰۰ هزار غیرنظامی در منطقه تحت کنترل داعش در غرب موصل حضور داشته باشند.

بنا به آمار ارائه‌شده از سوی سازمان ملل، از اکتبر تا کنون ۲۵۵ هزار عراقی از موصل و مناطق اطراف آن به اجبار جابجا شده‌اند. یکصدهزار تن از آنها پس از آغاز نبرد در غرب موصل مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند.

تعداد آوارگان جنگی در روزهای اخیر اما به شدت بالا رفته. هفته گذشته تنها بین ۱۲ تا ۱۵ مارس بیش از ۳۲ هزار غیرنظامی از غرب موصل به جایی امن‌تر گریختند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که احتمالاً دو هزار عضو مسلح گروه داعش هنوز در غرب موصل باقی مانده‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.