ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد آنکارا از آلمان به دلیل تظاهرات کردها

سخنگوی اردوغان، برلین را متهم کرد که زمینه‌ساز فعالیت «تروریست‌ها» در خاک آلمان است. پلیس آلمان اما اعلام کرد که تظاهرات مسالمت‌آمیز، حق بنیادین شهروندان کرد مقیم این کشور است.

حدود ۳۰ هزار تن از کردها و حامیان آنها در شهر فرانکفورت آلمان علیه رجب طیب اردوغان تظاهرات کردند. پس از آن سخنگوی اردوغان در بیانیه‌ای شدیداً به برلین تاخت.

ترکیه به دلیل برگزاری این تظاهرات از دولت آلمان شدیداً انتقاد کرد

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، معترضان در راهپیمایی کردها در فرانکفورت که شنبه ۲۸ مارس برگزار شد، شعار می‌دادند: «اردوغان تروریست» و «اوجالان آزاد باید گردد». عبدالله اوجالان، رهبر اسیر حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و چهره تأثیرگذار در بخش‌های زیادی از جنبش کردی است.

اگرچه چندی پیش آلمان استفاده از پرچم پ ک ک، تصویر اوجالان و ۳۳ نماد کردی دیگر مربوط به پ ک ک را ممنوع کرده‌بود، اما بسیاری از تظاهرکنندگان شنبه پرچم‌های کردستان حاوی تصویر اوجالان را در دست نگه داشته بودند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا پ ک ک را گروهی تروریستی محسوب می‌کنند و فعالیت این گروه در آلمان ممنوع است. با این حال، پ ک ک در فهرست سازمان‌های تروریستی سازمان ملل جای ندارد و از سوی برخی دیگر از دولت‌ها تروریست محسوب نمی‌شود.

این تظاهرات در عین حال برای حمایت از رأی «نه» در همه‌پرسی آوریل ترکیه بر سر تغییرات قانون اساسی نیز برگزار شد. تغییرات پیشنهادی دولت ترکیه قدرت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور را به شدت افزایش می‌دهد و اجازه دخالت او به عنوان بالاترین مقام قوه اجرایی را در دادگاه‌های قوه قضاییه ترکیه صادر می‌کند.

اردوغان می‌گوید که او برای خارج‌کردن ترکیه از بحران و بازگرداندن ثبات سیاسی و امنیت به این کشور نیاز به قدرت بیشتری دارد. مخالفانش او را به تلاش برای ایجاد یک حکومت اقتدارگرایانه محکوم می‌کنند.

دولت ترکیه به سرعت به تظاهرات کردها واکنش نشان داد. ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ما قویاً مسئولان آلمانی را به دلیل مجوزدادن به تظاهرات از سوی حامیان پ ک ک تروریست محکوم می‌کنیم.»

او ادامه داد که آلمان مشکلی در فعالیت تروریست‌ها نمی‌بیند اما میتینگ‌های سیاستمداران ترک و شهروندان ترک‌تبار در آلمان را «خطرناک» می‌خواند. اشاره‌ای به تنش‌های اخیر بین ترکیه و اتحادیه اروپا که به دلیل ممنوعیت سخنرانی مقام‌های دولت اردوغان در راهپیمایی‌های کارزار «آری» همه‌پرسی در کشورهایی همچون آلمان و هلند به وجود آمد.

پلیس آلمان تظاهرات فرانکفورت را صلح‌آمیز خواند و در توئیتر نوشت که بیشتر تظاهرکنندگان از قوانین آلمان تبعیت کردند و افزود که «ما تضمین خواهیم کرد که آنها می‌توانند از حقوق بنیادی‌شان بهره ببرند.»

مارتین شافر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان چهارشنبه گفته بود که برلین اجرای رأی‌گیری برای همه‌پرسی آوریل ترکیه در خاک آلمان را تأیید کرده است. ۱.۴ میلیون ترک‌تبار در آلمان واجد شرایط رأی‌دادن در همه‌پرسی تغییر قانون اساسی هستند.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.