ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخشش چپ در نخستین مناظره تلویزیونی انتخابات فرانسه

موضوعات اجتماعی از جمله مهاجران مسلمان، اقتصاد و سیاست خارجی مهم‌ترین موضوعات بودند. همه یک‌صدا مقابل لوپن ایستادند. ژان لوک ملانشن اما در این میان پیشتاز بود.

نخستین مناظره تلویزیونی پنج نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به شکل یک میزگرد مبتنی بر پرسش مجریان و پاسخ نامزدها برگزار شد. در این میزگرد طولانی ژان لوک ملانشن، سیاستمدار چپ‌گرا و طرفدار حقوق کارگران و گسترش دولت رفاه و بنوآ آمون، نامزد حزب سوسیالیست از یک سو و از سوی دیگری مارین لوپن، رهبر جبهه ملی حضور برجسته‌ای داشتند. در مقابل، فرانسوا فیون، نامزد حزب جمهوری‌خواه فرانسه خسته و بی‌رمق جلوه کرد.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه: بنوآ آمون، مارین لوپن، ژان لوک بلانشن، امانوئل مکرون و فرانسوا فیون

مارین لوپن از همان آغاز تهاجم‌گر بود: «من می‌خواهم رئیس جمهور فرانسه شوم و نه معاون صدر اعظم آلمان.»

موضوعات اجتماعی مانند نظام آموزشی فرانسه، اقتصاد و سیاست خارجی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در نخستین میزگرد تلویزیونی پنج نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به بحث گذاشته شد.

کنش نامزدها، به ویژه کنش ملانشن و لوپن در بحث و گفت‌وگو با هم تهاجمی بود. در موضوع مهاجرت اختلاف بین نامزد چپ‌گرا و رهبر راست‌ افراطی جبهه ملی آشکارتر می‌شد. در حالی که لوپن خواهان توقف پذیرش مهاجران و پناهجویان است، ملانشون مدافع سرسخت حقوق آنان در جامعه فرانسه است:

«مهاجران علاقه‌ای ندارند کشورشان را ترک کنند. ما باید مراقب باشیم که با خودپسندی و با یک نگاه بنده‌نواز درباره آن‌ها قضاوت نکنیم. در اروپا هم انسان‌های زیادی مجبور شدند کشورشان را ترک کنند و به فرانسه پناه بیاورند. خود من هم در یک خانواده مهاجر پرورش پیدا کرده‌ام. خانم لوپن، عقاید شما احمقانه است.»

لوپن هم زیر لب به پاسخ گفت: این حرف‌ها نکبت‌بار است.

نامزدهای دیگر هم نسبت به موضوع «نقش اسلام در جامعه» بی‌تفاوت نبودند.

آمون، نامزد حزب سوسیالیست گفت: «ما باید برای انتگراسیون مهاجران تلاش بیشتری کنیم. تاکتیک‌های انتخاباتی برای تلاش برای به دست آوردن رأی بیشتر از طریق ترساندن مردم از مهاجران بی‌فایده است. شما، خانم لوپن می‌خواهید چهار میلیون شهروند مسلمان در فرانسه را دشمن جمهوری نشان دهید. اما من با شما همکاری نمی‌کنم.»

بنوا آمونِ سوسیالیست و ژان لوک ملانشون چپ‌گرا و همینطور امانوئل مکرون، نامزد مستقل که ظاهراً تاکنون از بیشترین بخت در پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برخوردار است، با عقایدشان به بحث‌ها دامن می‌زدند. در همان حال فرانسوا فیون، نخست وزیر پیشین فرانسه در دوران ریاست جمهوری نیکلای سارکوزی و نامزد حزب جمهوری‌خواه حضوری نسبتاً منفعل و آرام داشت. او در فرازی از این میزگرد تلویزیونی به اعتراض گفت: «آیا این میزگرد جدل ملانشون و لوپن است؟»

در بحث اقتصادی اما فرانسوا فیون لحنی تهاجمی‌تر در پیش گرفت و خطاب به لوپن گفت: «قاتل واقعی قدرت خرید فرانسوی‌ها شما هستید خانم لوپن. اگر از حوزه اقتصادی یورو مطابق میل شما خارج شویم، تورم بیداد خواهد کرد. آن وقت دیگر کسی هیچ چیز نمی‌تواند بخرد.»

در پایان این مناظره تلویزیونی در یک نظرسنجی مشخص شد که ظاهراً امانوئل مکرون در متقاعد کردن مخاطبانش موفق‌‌تر از باقی نامزدها بوده است. اما با این‌حال ژان لوک ملانشن حضور کاملاً برجسته‌ای داشت.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه می‌توانند در دو مناظره تلویزیونی شرکت کنند. مناظره بعدی چهارم آوریل برگزار می‌شود.

بعد از انتخابات هلند، انتخابات فرانسه دومین انتخابات بزرگ در کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. توفیق یا شکست سیاستمدران پوپولیست در انتخابات فرانسه و آلمان می‌تواند در سرنوشت اتحادیه اروپا مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.