ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اف‌بی‌‌آی درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا تحقیق می‌کند

رییس پلیس فدرال آمریکا گفته که موضوع مداخله روسیه در انتخابات آمریکا را بررسی می‌کند اما مدرکی مبنی بر شنود کمپین انتخاباتی‌ ترامپ در دولت اوباما در دست ندارد.

جیمز کومی، رییس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) اعلام کرده که این سازمان مداخلات روسیه را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ بررسی می‌کند.

جیمز کومی رییس اف بی آی

جیمز کومی با اشاره به توییت‌های ترامپ درباره استراق سمع در دولت اوباما گفته که اف بی آی مدارکی که ادعاهای مطرح شده در این توییت‌ها را تایید کند در دست ندارد.

ترامپ می‌گوید که ادعای ارتباط کمپین او با روسیه جزو «اخبار جعلی» است و مخالفان سیاسی او برای تضعیف ریاست جمهوری‌اش این اخبار را پخش کرده‌اند. اما کومی گفته که اف بی آی یک پرونده جنایی در این زمنیه گشوده و فارغ از اینکه چقدر طول بکشد، درباره آن تحقیق خواهد کرد.

جیمز کومی به همراه مایکل راجرز، مدیر آژانس امیت ملی آمریکا، ادعای ترامپ را مبنی بر اینکه کمپین انتخاباتی او از سوی رقیبش شنود می‌شده، بی‌پایه و با هدف انحراف افکار عمومی از مداخلات روسیه در انتخابات خوانده است. این دو مقام امنیتی به همراه هم سخت‌ترین موضع را دربرابر ادعاهای ترامپ گرفته‌اند و آن را غلط خوانده‌اند.

نیویوروک تایمز و سایر رسانه‌های خبری، قبلا اخباری مربوط به انجام تحقیقات درباره کمپین انتخاباتی ترامپ و ارتباطش با روسیه را پوشش داده بودند اما کاخ سفید این گزارش‌ها را رد می‌کرد و آنها را سیاسی می‌خواند.

سخنان روز دوشنبه، ۲۰ مارس کومی، اولین تایید عمومی این مساله است. اف بی‌ آی معمولا در موارد نادری و در صورتی که تشخیص دهد که موضوع منفعت ملی دارد، تحقیقات خود را فاش می کند. کومی گفته که این مورد یکی از آن موارد است.

رییس اف‌بی‌آی گفته که این سازمان هر ارتباطی میان افراد مرتبط با کمپین ترامپ و دولت روسیه وجود داشته باشد را بررسی می‌کند تا ببیند که آیا میان کمپین ترامپ و مداخلات روسیه ارتباطی وجود داشته یا نه.

تحقیقات درباره سازمان‌های ضدجاسوسی یکی از دشوارترین و وقت گیرترین کارهای اف بی‌آی است. تحقیقات درباره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ممکن است سال‌ها طول بکشد هرچند که این نوع پرونده‌ها به ندرت به اتهامات جنایی ختم خواهد شد.

سازما‌های اطلاعاتی آمریکا در ماه ژانویه به این نتیجه رسیده بودند که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه فرمان‌هایی برای پایین آوردن شانس پیروزی هیلاری کلینتون در مقابل دونالد ترامپ صادر کرده است. این برنامه‌ها شامل هک کردن اشخاص سیاسی از جمله کمیته ملی دموکرات‌ها و فاش کردن ایمیل‌های شرم آور از طریق وب‌سایت ویکی لیکس بوده است.

کاخ سفید بخش اعظم گفته‌های جیمز کومی را رد کرده و می‌گوید که هیچ نوع همکاری‌ای میان کمپین ترامپ و دولت روسیه وجود نداشته و بنابراین موضوعی برای تحقیقات وجود ندارد. شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید گفته که موضوع مهم‌تر، بررسی این است که چه کسی اطلاعات طبقه بندی شده درباره مشاوران ترامپ را به روزنامه‌نگاران داده و گفته که این افراد شاید از اعضای دولت سابق بوده باشند.

هرچند تاکنون مدرکی مبنی بر ارتباط کمپین ترامپ و روسیه پیدا نشده اما برخی از مقامات فعلی و سابق می‌گویند که شواهدی وجود دارد که ترامپ با مقامات روسی ارتباطات متعددی داشته، از جمله با اشخاصی که با سازمان اطلاعاتی روسیه در ارتباط بوده‌اند.

ژوئیه سال گذشته، همان زمانی که ویکی لیکس شروع به انتشار ایمیل‌های هک شده کرد، کارتر پیج، یکی از مشاوران سیاست خارجی ترامپ به مسکو سفر کرد تا با برخی اشخاص گفت و گو کند. او نگفت که با چه کسانی در مسکو دیدار کرده اما گفت که اغلب آنها دانشگاهی بوده‌اند.

مایکل فلین از مشاوران انتخاباتی ترامپ که بعدا مشاور امنیت ملی او شد، در سال ۲۰۱۵ بیش از ۶۵ هزار د لار از طرفدارانی که با روسیه در ارتباط بودند دریافت کرد. یکی از پرداخت کنندگان شعبه آمریکایی یک شرکت امنیت اینترنتی بود که گفته می‌شود با سازمان‌های اطلاعاتی روسیه در ارتباط است. فلین پس از وارونه جلوه دادن گفت‌وگوهایش با سفیر روسیه در آمریکا مجبور به استعفا شد.

بیشتر بخوانید:

کومی گفته که روسیه از شبکه‌ای پیچیده از مقامات دولتی، الیگارشی، رهبران اقتصادی و افراد دیگر نزدیک به پوتین استفاده کرد تا اطلاعات جمع کند. اما او بارها از پاسخ به سوالات خاص در مورد مشاوران ترامپ طفره رفته و اذعان کرده که شهروندان آمریکایی گاهی اوقات متوجه نشده‌اند که با عوامل خارجی صحبت می‌کردند. او گفته: «انجام تحقیقات از سوی F.B.I. به این معنا نیست که تخلف اثبات شود.»

دموکرات‌ها بارها به ارتباطات کمپین ترامپ با روسیه اشاره کرده‌اند و او را کاندیدایی خوانده‌اند که به دنبال ایجاد نگرش‌های هوادار روسیه و تامین منافه این کشور است.

آدام شیف از مقامات حزب دموکرات در کالیفرنیا گفته که ممکن است همه این اتفاقات و گزارش‌ها بی‌ارتباط و تنها یک تصادف باشند اما در عین حال امکان دارد که این طور نباشد: «ممکن است این مسایل اصلا تصادفی و بی ربط به هم نباشند.»

کومی گفته که مدرکی مبنی بر ایتکه هکرهای روسی رایی را در انتخابات جا به جا کرده باشند وجود ندارد. این بخش از گفته‌‌های کومی از سوی ترامپ در توییتر منتشر شد.

مدیر اف بی‌ آی در ادامه گفته: «ما هیچ اظهارنظری نمی‌کنیم و اظلاعاتی هم درباره اثرات ممکن این اقدامات نداریم چون این چیزی نیست که ما به دنبالش هستیم. ما تنها به دنبال روشن کردن این موضوع هستیم که روسیه در انتخابات مداخله کرده یا نه، نه اینکه اثر این مداخلات چه بوده است.»

کومی اعلام نکرده که این تحقیقات کی به پایان خواهد رسید و آیا نتایج آن منتشر خواهد شد یا نه، اما جمهوری خواهان می‌گویند که این وضعیت کاخ سفید را در یک موقعیت مبهم قرار خواهد داد.

ترامپ روز دوشنبه را با توییت‌هایی در انکار هرنوع ارتباط با روسیه آعاز کرد و از درز کردن اطلاعات طبقه بندی شده درباره این تحقیقات انتقاد کرد. در میانه روز، کاخ سفید بخش‌هایی از گفته‌های کومی را منتشر کرد که در آن اعضای دولت اوباما به فاش کردن اطلاعاتی علیه ترامپ متهم می‌شدند.

کاخ سفید تاکید می‌کند که چیزی برای تحقیقات بیشتر وجود ندارد و در عوض از کنگره خواسته که به ادعای ترامپ درباره شنود کارزار انتخاباتی‌اش از سوی باراک اوباما رسیدگی کند.

روز سه شنبه کومی در پاسخ به اینکه آیا درباره ادعاهای ترامپ جرفی برای گفتن دارد یا نه گفت که مداکی که ادعای ترامپ را در توییت‌هایش تایید کند در دست ندارد و این موضوع به دقت در ای بی آی بررسی شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.