ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازار مسکن: چشم انتظار رونق و گرانی

قیمت مسکن در یک دوره ۱۵ ساله ۱۰۰۴ برابر شده. دولت امیدوار است که طرح مسکن اجتماعی به بازار رونق دهد. فعالان بازار مسکن هم می‌گویند قیمت مسکن دوباره افزایش می‌یابد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ایران می‌گوید که مافیای بانکی بازار مسکن را مختل کرده است. دولت امیدوار است که طرح مسکن اجتماعی بازار را تحریک کند.

طرح مسکن مهر به سرانجام نرسیده و دولت روحانی در ماه‌های آخر طرح مسکن اجتماعی را در دستور کار قرار داده است.

دولت حسن روحانی طی دو سال گذشته سیاست‌های حمایتی را به منظور رونق بخشیدن به صنعت ساختمان و بازار مسکن اجرا کرده است. اما آخرین گزارش مرکز آمار از رشد بخش‌های مختلف اقتصاد بیانگر تداوم رشد منفی گروه ساختمان است.

بر اساس گزارش مرکز آمار رشد اقتصادی بخش مسکن در ۹ ماه نخست سال گذشته منفی ۱۷ درصد بوده است. حسام‌الدین عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار امیدواری کرده که در سال ۹۶ بخش مسکن رونق بگیرد.

او به خبرگزاری صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که معاملات مسکن در تابستان امسال افزایش یابد.

عقبایی مافیای بانکی و سیاست‌های پولی نادرست را از عوامل اصلی موثر بر «رشد نامتعارف مسکن» در ایران برشمرد و گفت که ۷۰ درصد مشکلات بخش مسکن به دخالت مافیای بانکی بازمی‌گردد.

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک سیاست‌های غلط پولی قیمت مسکن را طی سال‌های ۷۱ تا ۹۴ حدود ۱۰۴ برابر افزایش داده است.

او همچنین از افزایش  ۱۰ درصدی قیمت مسکن در سال گذشته خبر داد و پیش‌بینی کرد که همزمان با افزایش معاملات، قیمت‌ مسکن نیز افزایش یابد.

دولت حسن روحانی طی دو سال گذشته در بسته‌های حمایتی که با عنوان خروج از رکود اقتصادی اجرایی شد، تلاش کرد با تزریق نقدینگی و افزایش تسهیلات، تقاضا برای مسکن را تحریک کند.

اما آنچه که گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد سیاست دولت برای رونق بخشیدن به بازار مسکن ناکارآمد بوده است. در ادامه سیاست‌های حمایتی بخش مسکن، وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم در آخرین ماه سال گذشته اعلام کرد که طرح مسکن اجتماعی را پس از چهار سال عملیاتی خواهد کرد.

حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی ایران گفته است که این طرح به رونق بخش مسکن کمک خواهد کرد.

او با تائید تداوم رکود بخش مسکن در سال گذشته پیش‌بینی کرده است که طرح مسکن اجتماعی سرمایه قابل قبولی در بخش مسکن ایجاد کند.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم چهارسال قبل اعلام کرد که دولت طرح مسکن اجتماعی را با هدف خانه‌دار شدن دو دهک درآمدی نخست اجرایی خواهد کرد.

به گفته مظاهریان دوره اجرای این طرح را پنج ساله خواهد بود و سالانه باید ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان تحویل داده شود.

برخی از کارشناسان بازار مسکن اجرای این طرح در ماه‌های پایانی ریاست جمهوری حسن روحانی را انتخاباتی می‌دانند و معتقدند که افزایش قیمت‌ تقاضا برای مسکن را کاهش داده است.

بیت‌الله ستاریان کارشناس بازار مسکن در پیوند با همین موضوع گفته است که متقاضیان امکان خرید مسکن با قیمت کنونی را ندارند. او از دولت خواسته است که با کمک تسهیلاتی به متقاضیان چرخه رونق بخش مسکن را به گردش درآورد.

این کارشناس در حالی افزایش تسهیلات بانکی را یکی از راهکارهای رونق بخش مسکن عنوان کرده است که نتایج یک بررسی نشان می‌دهد سه دهک نخست درآمدی کمترین سهم را از وام‌های بانکی خرید مسکن می‌برند.

در همین زمینه

۱۶۰ سال انتظار برای خانه‌دار شدن

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bijan

    بعلت رکود اقتصادی مسکن دیگر یک کالای سود آور محسوب نمیشود .ودر سال آینده نیز با شدت گرفتن رکود این وضعیت ادامه دارد . وقتی سود بانکی بالاتر از افزایش رشد قیمت مسکن است فقط کسانی که نیازمند خانه اند اقدام بخرید میکنند .