ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هند به دنبال راه‌حلی برای معاملات تجاری با ایران است

هند می‌خواهد مکانیزم تازه‌ای برای تجارت با ایران طراحی کند. پس از برداشته شدن تحریم‌های قبلی، بانک‌های این کشور از معامله با ایران واهمه دارند چون آمریکا تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران تصویب کرده است.

هند می‌خواهد مکانیزم تازه‌ای برای تجارت با ایران طراحی کند. پس از برداشته شدن تحریم‌های قبلی، بانک‌های دولتی این کشور از معامله با ایران واهمه دارند چون ایالات متحده تحریم‌های مالی تازه‌ای را به ایران تحمیل کرده است.

هند و ایران در دوران تحریم‌ها توانستند روابط تجایر خود را حفظ کنند

در دوران تحریم‌های قبلی، هند یک طرح ویژه برای داد و ستد ابداع کرده بود که بر مبنای آن می‌توانست پول نفت را را به روپیه از طریق یک بانک کوچک دولتی به نام «یو سی او» به ایران بپردازد.

شرکت‌های هندی قادر بودند که پول کالاهای صادرشده به ایران را به وسیله پول نفت پرداخت کنند بدون اینکه روپیه به واحد پول دیگری تبدیل شود. این روش روابط تجاری ایران و هند را که سوابق تاریخی مشترکی دارند در طول دوران تحریم حفظ کرده بود.

اما از اوایل سال گذشته، زمانی که بخشی از تحریم‌ها علیه ایران برداشته شد، حساب روپیه بیش از ۹۰ درصد افت کرد و به ۲۰ میلیارد روپیه (۳۰۵ میلیون دلار) رسید.

رییس بانک یو سی او گفته به دنبال مکانیزمی است که بر اساس آن بتوان به یورو معامله کرد. همچنین به دنبال بانکی در اروپاست که بین ایران و هند نقش واسطه را بازی کند.

پرداخت به یورو هنوز محقق نشده و دولت هند به دنبال راه‌حلی برای این مساله است.

پالایشگاه هند پرداخت پول نفت ایران به یورو را از سر گرفته است. دولت و بانک مرکزی هند پرداخت پول به یورو را تایید کرده‌اند -چیزی که ایران هم آن را ترجیح می‌دهد-  اما از سوی دیگر معاملات انجام شده کاملا تسویه نشده و این موضوع باعث سردرگمی صادرکنندگان شده است.

بانک مرکزی هند اعلام کرده که برخی از بانک‌های ایران خواهان باز کردن شعبه در هند شده‌اند اما معلوم نیست که چه زمانی امکان برقراری معاملات تجاری میان هند و ایران به واحد پولی غیر از روپیه محقق خواهد شد.

بانک مرکزی هند در پاسخ پرسش رویترز در این زمینه نوشته: «به دلیل مسایل سیاسی در کشورهای همسایه ایران و وجود تحریم‌ها، ارتباطات بانکی دشوار است. بانک مرکزی هند با صدور مجوزهای خاصی برای صادرکنندگان امکان پرداخت‌ به روپیه را صادر کرده است.»

با اینکه اتحادیه اروپا و سازمان ملل تحریم‌های خود را علیه ایران برداشته‌اند، اما برخی تحریم‌های آمریکا باقی مانده و به دلیل تهدیدهای دولت جدید واشنگتن، ایران هنوز هم تا حد زیادی از سیستم مالی جهانی خارج مانده است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، توافق هسته‌ای میان ایران و غرب را «یک توافق بد» خوانده و دولت او پس از انجام یک آزمایش موشکی در ایران، به این کشور هشدار داده است.

با بالا گرفتن تنش‌ها، هند و ایران می‌خواهند به همان روش سابق معامله با روپیه برگردند، چون بانک یو سی او ارتباطی با آمریکا ندارد که بتواند آن را با تحریم‌های این کشور درگیر کند.

ایران هم پذیرفته که بخشی از پول نفت به روپیه پرداخت شود و واردات از هند به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار به همین روش انجام شود.

برای اجرایی شدن این مکانیزم، برنامه زمانی خاصی تعیین نشده و هر دو طرف منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آینده در ماه می و مشخص‌تر شدن سیاست‌های ترامپ در قبال ایران هستند.

مشکلات پرداخت به صادرکنندگان هندی ضربه می‌زند، چون آنها برای تکمیل معاملات خود دچار مشکل می‌شوند. چندین کانتینر حامل کالا در بنادر ایران متوقف مانده‌اند.

یک صادرکننده تانکر‌های ذخیره گاز گفته که مشتری‌ها آنها را تهدید می‌کنند که معامله را به هم خواهند زد و از چین کالا سفارش خواهند داد.

ایران و هند برای توسعه بندر چابهار قراردادهایی امضا کرده‌اند

این مساله همچنین در معاملات توسعه بندر چابهار ایران و ایجاد راه آهن ۱.۶ میلیارد دلاری که قرار است با حمایت دهلی ساخته شود اثر گذاشته و ممکن است پاکستان این معامله را به دست بگیرد  و باعث نفوذ رو به رشد چین در منطقه شود.

ایران یک پیمان سه جانبه برای راه اندازی کریدور حمل و نقل به افغانستان امضا کرده که در سفر سال گذشته نخست وزیر هند به امضا رسیده است.

کارکنان پروژه‌های چابهار نگران پرداخت حقوق خود هستند و تجهیزات لازم برای اجرای پروژه‌ها که قرار بود تا سال ۲۰۱۸ به اتمام برسد، به دست آنها نمی‌رسد.

یک مقام رسمی در این پروژه گفته که اگر ترامپ تحریم‌های بیشتری وضع کند، اغلب برنامه‌های آنها به هم خواهد ریخت.

هند پس از چین از مشتریان اصلی نفت ایران است که در دوران تحریم‌ها صادرات کالا به این کشور را گسترش داده است.

با این حال با برداشته شدن تحریم‌ها صادرات هند به ایران از ۳.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به ۲.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

صادرات اصلی هند به ایران شامل غذا، مواد شیمایی، کالاهای مهندسی، پارچه و داروست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.