ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یحیی آل‌اسحاق: سال ۹۶ مشکلات اقتصادی بیشتر می‌شود

وزیر بازرگانی در دولت ششم پیش‌بینی کرده که مشکلات اقتصادی در سال ۹۶ افزایش می‌یابد. درآمد سرانه ملی به نسبت سال ۵۵ کاهش پیدا کرده است.

 رئیس «اتاق بازرگانی ایران و عراق» می‌گوید درآمد سرانه کشور به قیمت ثابت نسبت به سال ۱۳۵۵، ۳۰ درصد کاهش یافته و حدود ۴۵ میلیون تن از مردم ایران نمی‌توانند از پس هزینه‌های زندگی بربیایند. او پیش‌بینی کرده که وضع اقتصاد در سال ۹۶ بدتر خواهد شد. یحیی آل‌اسحاق به پیروی از رهبر جمهوری اسلامی راه حل را تحرک تولید و ایجاد اشتغال بر مبنای الگوی «اقتصاد مقاومتی» دانسته است.

تعطیلی واحدهای تولیدی در ایران

خامنه‌ای که سال ۹۶ را سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نامیده در سخنرانی روز اول فروردین خود در حرم رضوی در مشهد گفت از وضعیت بد معیشتی مردم و بیکاری گسترده در ایران اطلاع دارد. با این‌حال رهبر جمهوری اسلامی مدعی شد که ایران بعد از انقلاب در زمینه اقتصادی و اجتماعی پیشرفت کرده و مقایسه وضع اقتصادی فعلی با «دوران طاغوت» نشان می‌دهد که «نظام اسلامی» دستاوردهای بزرگی داشته است.

خامنه‌ای گفت گرچه در این دوران جمعیت دو برابر شده اما راه‌های کشور ۶ برابر، ظرفیت بنادر ۲۰ برابر، سدهای مخزنی تأمین آب آشامیدنی و آب کشاورزی ۳۰ برابر، صادرات غیر نفتی ۵۷ برابر و تولید محصولات پتروشیمی ۳۰ برابر شده است و شاخص‌های توسعه اجتماعی نیز بسیار بالاست.

آل‌اسحاق که در دولت ششم (۱۳۷۲-۱۳۷۶) وزیر بازرگانی بود و رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران است، اما تصویر دیگری از ایران به دست می‌دهد. به گفته او درآمد سرانه ملی نسبت به سال ۵۵ کاهش پیدا کرده و رفاه مردم در مجموع به خطر افتاده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق می‌گوید بیش از ۶۰ درصد مردم ایران که یک جمعیت ۴۵ میلیونی را تشکیل می‌دهند، نمی‌توانند هزینه‌هایشان را با درآمدهایشان تطبیق دهند بنابراین دچار تنگی معیشت هستند.

به گفته‌ یحیی آل‌اسحاق طبقه متوسط نیز در وضعیت نامناسبی قرار گرفته و فشار زیادی را تحمل می‌کند.

او مشکل بزرگ واحدهای تولیدی را کمبود تقاضا در داخل و خارج می‌داند: «انبارها پر است و محصولات با هزینه‌های بالا تولید شده اما بازاری در داخل و خارج از کشور ندارند.»

این مقام مسئول می‌گوید بخشی از مردم قدرت خرید ندارند و آن‌ها که قدرت خرید دارند اجناس خارجی را ترجیح می‌دهند. در حارج نیز کالاهای ایرانی توان رقابت با کالاهای خارجی را ندارند.

آل‌اسحاق اعتقاد دارد که حل مشکلات اقتصاد «نیازمند تغییر نگرش مدیریتی»‌ و به کارگرفتن مدیرانی است که حساسیت وضع را درک کنند و دریابند که مشکلات اقتصادی به طور مستقیم با «امنیت ملی» گره خورده است. به گفته‌ او سال ۹۶ مشکلات اقتصادی بیشتر می‌شوند مگر آن که به رهنمودهای رهبر جمهوری اسلامی عمل شود.

خامنه‌ای در سخنرانی روز اول فروردین خود مساله تحرک تولید و ایجاد اشتغال را مساله حیاتی کشور دانسته و گفته بود «دشمنان» سعی می‌کنند نشان دهند که جمهوری اسلامی قادر به حل مشکلات اقتصادی نیست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • م ت

    جمهوری اسلامی همانند بیماری است که 40 سال تمام سیگار کشیده و الکل خورده و حالا علائم سرطان نمودار شده . برای چنین فردی درمانی وجود ندارد چرا که از درون و از خودش فروپاشیده و دیری هم نخواهد پایید تا این شخص بمیرد. سیستمی که بر مبنای دروغ و غارت و چپاول و دزدی و خرافه گری و تقسیم بندی مردم به خودی و خیر خودی و سوپاپ اطمینان تمامی سرمایه های یک کشور را غارت کرده است در سراشیبی نابودی است .

  • Omid

    واقعن خنده داره،،،افسوس

  • bijan

    کیست که نداند عامل این فقر و فلاکت همان هایی هستند که در راس هرم قدرت اند . اگر کسانی خودرا به تجاهل میزنند بخاطر منافع شخصی است .

  • امین

    خامنه ای بانکدار تروریسم در جهان و خدای مافیا در ایران...