ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استفاده تحقیرآمیز از لباس کردی در صدا و سیما

استفاده از شال کردی برای پوشش شخصیت «جیگر» در مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی با اعتراض گسترده کردها در ایران روبرو شده. دو نماینده مجلس خواستار برخورد با عوامل این برنامه شدند.

استفاده تحقیرآمیز از لباس کردی در یک برنامه تلویزیونی اعتراض کردها و نمایندگان مناطق کردنشین در ایران را برانگیخت.

استفاده از شال کردی در مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی اعتراض کردها را برانگیخت.

استفاده از شال کردی که در زبان کردی به آن لچک گفته می‌شود، در برنامه تلویزیونی کلاه قرمزی با اعتراض شدید دو نماینده مجلس و کردها در ایران روبرو شده است.

در این مجموعه تلویزیونی که شامگاه سه‌شنبه یکم فروردین از شبکه دو صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران پخش شد، عروسک الاغ که «جیگر» نام دارد با شال یا لچک کردی به عنوان یکی از لباس‌های سنتی کردها به نمایش درآمده است.

محمد‌قسیم عثمانی نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به معاون پارلمانی صدا و سیما ایران، استفاده نابجا از لباس کردی را اقدامی دانست که «به هیچ وجه منطقی، عقلایى و قابل قبول نیست».

او در بخشی از این نامه که به صورت عمومی منتشر شده، استفاده از «دستمال کردی» باعث ایجاد ذهنیت توهین به لباس کردى دانسته و خواستار جلوگیری از پخش این برنامه و برخورد با خاطیان شده است.

همچنین محسن بیگلری نماینده سقز و بانه در مجلس هم پخش این برنامه و استفاده نامناسب از نمادفرهنگی و لباس اقوام ایرانی به شیوه ای نادرست را نه تنها توهین به کردها، بلکه توهین به اقوام مختلف ایران عنوان کرد. او از رئیس صدا و سیما خواست که با خاطیان و مقصرین برخورد کند.

در پیوند با همین موضوع شاهد علوی روزنامه‌نگار و کارشناس حقوق اقلیت‌ها در یادداشتی فیس‌بوکی با طرح این سوال که «چرا شخصیت عروسکی خر که جگر نام دارد و باید نقش مادر خانواده را بازی کند، به جای حجاب از لچک کردی استفاده کرده است»، نوشته است که «در فرهنگ اسلامی/ایرانی، حجاب زن یک ارزش مقدس است و خر یک حیوان نامحترم و احمق. "هنرمند" ایرانی صداوسیما هم که نمی‌تواند به "ارزش مقدس" حجاب اسلامی با پوشاندن آن بر سر یک خر توهین کند ساده‌ترین و احمقانه‌ترین راه ممکن را انتخاب می‌کند: استفاده از نمادی زنانه در فرهنگ پوشش کُردی برای نشان دادن خانم بودن خر داستان.»

همچنین گروهی از فعالان کرد نیز در واکنش به این برنامه تلویزیونی یک کمپین مجازی با عنوان «نه به توهین به لباس کردی» راه‌اندازی کردند که تا شامگاه چهارشنبه بیش از ۵ هزار نفر به عضویت آن درآمدند.

برنامه‌های تلویزیون ایران پیش از این نیز اعتراض برخی دیگر از اقلیت‌های ملی و مذهبی در ایران را به دنبال داشته است. اسفند سال گذشته اسماعیل دوستی عضو شورای شهر تهران از دادستان تهران خواست که توهین به لرها توسط دو مجری صدا و سیما را پیگیری و با آن برخورد کند.چنگیز جلیلوند در برنامه «خوشا شیراز» لرهای بختیاری و مردم ممسنی را «دزد» خوانده بود.

پیشتر نیز استفاده از برس توالت به جای مسواک در برنامه فتیله اعتراض گسترده تُرک‌ها را به دنبال داشت و به توقف موقت این برنامه منتهی شد. سریال  سرزمین کهن نیز در سال ۹۲ اعتراض گسترده لرها را برانگیخت و به دنبال این اعتراض‌ها پخش این سریال متوقف شد.

در همین زمینه

پاسخ‌هایی تازه‌تر به پرسش‌ها درباره اعتراض‌ها به برنامه «فیتیله»

برکناری مدیر گروه سریال شبکه سه در رابطه با پخش “سرزمین کهن”

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هموطن

    تعصب ریشه در جهالت دارد. چرا اینقدر متعصبانه رفتار میکنیم و همدیگه رو محدود میکنیم. چرا دولت و روشنفکران ما باید از تعصب حمایت کنند. خواهش میکنم هموطنانم پذیرش و جنبه را بالا ببریم. دور از تعصب مسائل رت با نگاه باز بپذیریم. بقول دوستمان اکثر موارد در فیلم ها مردم فارس هستند چرا تابحال یک فارس اعتراض نکرده. همه اقوام عزیز و محترمن اما تعصب محکومه....

  • هه رمان کورد

    متاسفانه توهین به ملتهایی که در اقلیت هستند توسط اکثریت فارس زبان که تمام دم و دستگاه صدا وسیمارا نیز در دست دارند امری عادی شده است در تمامی فیلمها فارسها ادمهای متشخص و فهمیده نشان داده میشوند و سایر اقوام ایرانی افرادی ساده بیسواد و نیمه کودن جلوه داده میشوند ...زنده باد ایران آزاد ٬مرده باد نژاد پرستی و آپارتاید.

  • مسعود کورد

    اما شمایی که خودت رو کورد معرفی میکنی و میگی اتفاقا خوشحالم هستی که با این اهانت ها و قرار دادن لباس کوردی بر تن جیگر عروسک خر کلاه قرمزی قوم کورد مشهور میشه دقیقا مثل این میمونه یکی با ناموست رابطه داشته باشه و در قالب یه طنز تلویزیونی اون رابطه رو نشون بده اونوقت باید بگی خوشحالم اینکارو کرده چون با اجرای برنامه طنز ناموست رو مهم جلوه دادن

  • مسعود کورد

    سکوت در برابر چنین اهانت هایی فقط و فقط باعث بیشتر شدن توهین به اقوام اصیل ایرانی است بعد از آنکه در برنامه فتیله جمعه تعطیله با برس دسشویی به مسواک زدن اقوام ترک توهین شود یا در شبکه های تلویزیونی لرهای بختیاری و ممسنی رو دزد خطاب میکنن الانم در کلاه قرمزی لباس اصیل کوردی رو به تن یه عروسک خر قرار میدن و مطمئنم سکوت در برابر این جریانات از قبل طراحی شده فقط و فقط موج جدیدی از اهانت ها رو در پی داره بنده به عنوان یه کورد خواستارپیگیری و رسیدگی هر چه سریعتر صدا و سیما و همچنین مقامات دولتی و برخورد قاطع با عوامل این سریال و جلوگیری از پخش این سریال و همچنین عذر خواهی عوامل این برنامه مخصوصا ایرج طهماسب از ملت کورد هستم

  • بنده

    واقعاً استدلال مسخریه! دیگه شورشو در آوردین. بنده به همه قوم‌ها احترام میزارم، همیشه هم شنیدم که کردها آدم‌های بسیار شریفی هستند، اما وقتی رفتم کامنت‎های اینستاگرام رو خوندم واقعاً شک کردم. خودتون برین ملاحظه کنید، کامنت‌ها وحشتناکه! من این برنامه رو ندیدم، اما شاید طرف منظوری نداشته. نمی‌فهمم این توهم چیه!؟ مگه خر حرف می‌زنه؟ نمی‌شه از جواب همین سوال به نتیجه رسید؟ بنده فارس نیستم، اما کلی فیلم ساخته شده که توش فارس‌ها قاتل، جانی، دزد، خائن و ... بودند، بنابراین باید همه تهرانی‌ها معترض باشند. واقعاً متأسفم، واقعاً حالم داره از زندگی تو این اجتماع مزخرف و بیکار به هم می‌خوره. اونایی که رگ غیرتشون به خاطر «جیگر» زده بیرون (که اگر توهینی باشه، حق دارن) جالبه که در بسیاری از مواقع دیگه از مرده‌ی زیر خاک ساکت‌ترن!

  • iran

    برای خیلی از جاها که نباید تحم کنیم تحملون بیش از حد رفته بالا و برای خیلی جاها که باید تحمل کنیم شدیم بی جنبه. مگر اقای همساده در همین کلاه قرمزی یا جناب خان که با لهجه های جنوب ایران اجرا میکردن دیدید کسی از مردم جنوب اون رو توهین بدونن. سالانه این همه انیمیشن و بازی با شخصیتهای حیوانی در دنیا ساخته میشه که توش از فرهنگ های سرتاسر دنیا استفاده میشه.

  • حریم خصوصی

    نهایت بیماری اعتراض در وجود ایرانی ها. می فهمید عروسک، عروسک، عروسک! شوخی، شوخی، شوخی! دست بردارید بیماری توهم دارید؟

  • Reza

    ای مردم همیشه سرگردان و خفته و افسرده و غمگین ایران هنوز درس عبرت از این رژیم سر تا پا دروغ و ریا و نیرنگ و دزد و چپاولگر، نگرفتید تا به کی باید شما را فریب بدهند با این مسائل پیش پا افتاده، نزدیک به 40 سال، فریب و نیرنگ و دزدی و دروغگویی کافی نیست،

  • هاشمی

    در کشوری که دین را با قبا و عمامه آخوندی به نمایش گذاشته اند و احدی از ای بابت اعتراض نمیکند دیگر جیغ و داد براه انداختن در مورد استفاده نادرست از لچک کردی واقعأ مسخره است. با توضیح آنکه تنها و تنها لباس دینی ذکر شده در قرآن مجید لباس تقوااست (آیه ۲۶ در سوره ۷) که دوخت و دوز آن در درون انسان و فقط و فقط توسط خالق او صورت میگیرد و نه در برون او همچون لباس آخوندی از برای تظاهر و عوامفریبی.

  • Farid

    تهیه کننده کلاه قرمزی با سیما بر سردریافت پولش دعوا داشت. حتما دستور رسیده تا مجری اوامرباشد تا پولش را بگیرد؟! وای بحال مردم ایران که این برنامه جزو محبوبهاست !

  • پرویز پیری

    واقعا خیلی متاسفیم برای صداوسیما "برای رهبرامون: که با انتخاب چنین مدیرانی عامل تفرقه در کشور میشومند واقعا اگر یه عمامه روسر این خره میگذاشتن چی میشد.حتما میگن تبلیغ برای آخوند بوده..

  • حسن

    من خودم کردم و با این مسئله که در برنامه ای طنز اتفاق افتاده مشکلی ندارم. چه معنی دارد که هر روز قومی چیزی را علم کند و با تعصب برخورد کند روزی ترکها، لرها یا بلوچ و کردها. برنامه طنز است وقتی جیگر را دوست داریم دیگر این تعصب ها چیست. مگر جمهوری اسلامی تا حالا چه گلی به سر قومیتها زده که حالا ناراحت شویم. تازه باید خوشحال بود که عروسکی دوست داشتنی و محبوب از پوشش یکی از اقوام ایرانی استفاده کرده و آن را معرفی هم می کند.

  • ن

    امسال کلاه قرمزی پخش نشد :)))

  • افرا

    من این برنامه را ندیدم، اما عموماً تولید کنندگان برنامه ها در ایران، سواد کافی ندارند، استفاده از ادبیات کوچه بازاری مانند اسم همین عروسک «جیگر»، یا مفاهیم ضد زن یا اقلیت قومی خاص مانند برنامه چند وقت پیش مهران مدیری در مورد دادندحق طلاق به زن و.. بسیار اتفاق می افتد، حتی این امر در برنامه های اخبار عادیست، «چماق و هویج» در اخبار آقای حیاتی یا ادبیات برنامه ۲۰:۳۰ که دیگر نیاز به معرفی ندارد، همین طور شکسته صحبت کردن مثل به جای خانه « خونه» گفتن....حتی به رسانه های پارسی زبان خارج. مانند بی بی سی هم این موارد کشیده شده برای نمونه: ⚡️دانیل سندفورد، خبرنگار بی‌بی‌سی، می‌گوید ممکن است دو نفر در حملات امروز پارلمان بریتانیا دست داشته باشند. به گفته او شاهدان عینی در ارتباط با حمله امروز به دو مرد در صحبتهایشان اشاره کرده‌اند که به گفته آنها یکی "طاس و سفیدپوست" و نفر دوم "سیاهپوست و ریش بزی" بوده است. دانیل سندفورد گفت ممکن است که هر دو مهاجم احتمالی در زمان برخورد با رهگذران داخل یک خودرو بوده‌اند. این خبرنگار البته گفته چنین چیزی هنوز تایید نشده است. به کار بردن کلمات «طاس» و «ریش بزی» هیچ بار اطلاعاتی مفیدی برای شنونده ندارد ، ضمناً ریش بزی اصطلاحی غیر رسمیست.

  • behzad

    هموطنان کرد حق دارند از این موضوع ناراحت باشند اگر تهیه کننده و کارگردان برنامه قصد توهین به هیچ قومی رو نداشته در قسمت بعدی این برنامه، خر داستان یا همان "جیگر" رو با عبا و عمامه آخوند به روی صحنه بفرسته و بگوید قصدش توهین به آخوند جماعت نبوده فقط میخواسته فرهنگ اسلامی رو تبلیغ کنه

  • تیشک

    من کاری به توهین این برنامه به "لباس کردی" ندارم، هر چند معتقدم که باید اینگونه حساسیتها در جامعه متکثر ایرانی به کمترین حد برسد تا مردم بتوانند در کنار یکدیگر با آرامش زندگی کنند. به نظر من انتخاب افرادی مثل این آقای عثمانی بزرگترین توهین به یک مردمی است که سالهاست نماینده مردم کردستان است و همواره رأی هایش در مجلس ضد کرد و مردم ایران بوده و در جهت محکم کردن پایه های استبداد قدم برداشته. و همیشه در چنین بزنگاه هائی سوار بر احساسات عوام شده، در حالیکه "به عقیده من" این اشخاص فقط به منافع خود و جایگاه خود در قدرت می اندیشند.