ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لایحه تحریم برنامه‌های غیر هسته‌ای ایران در سنای آمریکا

۷ سناتور جمهوریخواه و ۷ سناتور دموکرات لایحه‌ای تهیه کرده‌اند که اگر تصویب شود سپاه و برنامه‌های موشکی ایران را تحت تحریم‌های اقتصادی قرار می‌دهد.

۷ سناتور جمهوریخواه و ۷ سناتور دموکرات لایحه‌ای برای تحریم برنامه‌های غیر هسته‌ای ایران آماده کرده‌اند. خبرگزاری رویترز گزارش داده که به احتمال زیاد این لایحه در کنگره ایالات متحده آمریکا تصویب می‌شود.

رزمایش‌های موشکی سپاه. عکس: آرشیو

در لایحه یاد شده پیش‌بینی شده که همه شرکت‌ها، نهادها و اشخاصی که با برنامه موشکی ایران همکاری می‌کنند و همچنین سپاه پاسداران تحت تحریم اقتصادی قرار ‌گیرند.

بر اساس این لایحه رئیس‌جمهوری آمریکا موظف است دارایی اشخاص و نهادها و شرکت‌هایی را که برخلاف مصوبه سازمان ملل به ایران سلاح می‌فروشند را مسدود کند.

رابرت منندز، سناتور دمکرات و یکی از تهیه‌کنندگان پیش‌نویس لایحه تحریم‌های اقتصادی علیه برنامه موشکی ایران و سپاه پاسداران به خبرگزاری رویترز گفته است هدف از این لایحه این است که مصوبه سازمان ملل درباره منع خرید و فروش سلاح به ایران اجرا شود.

منندز به رویترز گفته است لایحه یاد شده با دقت و وسواس تنظیم شده با این هدف که توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را نقض نکند.

تصویب این لایحه در سنا مستلزم حمایت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌هاست. اگر در کنگره به تصویب برسد با توشیح رئیس جمهوری آمریکا جنبه قانونی پیدا می‌کند و اجرای آن الزام‌آور می‌شود.

شورای ملی ایرانیان آمریکا با صدور بیانیه‌ای از این لایحه انتقاد کرده است: «این طرح گام خطرناک و بی‌سابقه‌ای برداشته برای اینکه اعلام کند سپاه پاسداران یک گروه تروریستی است. مقامات نظامی و امنیتی آمریکا اما با آن مخالف اند.»

پیش از این یک مقام آمریکایی که نخواسته بود نامش فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفته بود که قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌ها باعث «بسته‌ شدن هرگونه امکان گفت‌و‌گو بر سر هر چیزی با ایرانی‌ها» خواهد شد. منابع دیگر به این خبرگزاری گفته‌اند که مخالفان چنین اقدامی در نهادهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا نگران تضعیف جبهه‌های جنگ علیه گروه دولت اسلامی (داعش) در عراق و سوریه و دشوار شدن اجرای توافق هسته‌ای با ایران و از بین رفتن دورنمای هر رابطه دیپلماتیکی با تهران هستند.

از سوی دیگر پیش از این، گروهی خاص از مخالفان جمهوری اسلامی در نامه‌ای به  ترامپ خواهان تحریم «سپاه» شده بودند. «شورای ملی مقاومت» در یک گردهمایی در واشنگتن ادعا کرده بود که سپاه پاسداران چندین اردوگاه آموزش نظامی برای «تروریست‌ها» در داخل ایران بر پا کرده و بار دیگر خواهان تحریم سپاه شده بود.

ابتدا قرار بود در فوریه سال جاری نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گیرد. اما رویترز گزارش داد که این طرح به طور موقت لغو شده. لایحه تحریم برنامه‌های غیر هسته‌ای ایران در ادامه این بحث‌ها مطرح شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.