ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست دی میستورا از ایران، روسیه و ترکیه برای حفظ آتش‌بس سوریه

دی‌میستورا خواستار برگزاری هرچه سریعتر دور جدید مذاکرات آستانه برای توقف خشونت‌ها شد. مخالفان به دنبال راه‌حلی برای گذار سیاسی هستند اما دمشق همه مخالفان را تروریست خواند.

فرستاده سازمان ملل به سوریه از سه کشور ایران، ترکیه و روسیه خواست تا برای توقف خشونت‌ها در سوریه و حفظ آتش‌بس مذاکرات را «هر چه سریعتر» از سر بگیرند.

میستورا خواهان برگزاری دور جدید مذاکرات آستانه شد

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، استفان دی میستورا جمعه ۲۴ مارس اعلام کرد که از تهران، آنکارا و مسکو قویاً خواسته که «وضعیت را بار دیگر تحت کنترل بگیرند».

او وضعیت کنونی را «نگران‌کننده» خواند و ابراز امیدواری کرد که «دور جدید مذاکرات در آستانه هر چه زودتر برگزار شود».

آستانه: حفظ آتش‌بس

مذاکرات صلح سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان، نخستین بار در ژانویه امسال و با حضور دولت بشار اسد، مخالفان مسلح او، روسیه، ترکیه و ایران برگزار شد. دور دوم این مذاکرات نیز در فوریه رقم خورد. آتش‌بس شکننده بین گروه‌های مخالف حاضر در این مذاکرات با دولت اسد و حامیان او نتیجه این مذاکرات بود، اگرچه در واقع به دلیل مخالفت سرسختانه طرفین با یکدیگر، این مذاکرات دستاورد مشخصی نداشت.

در طی دو دور نخست این مذاکرات، روسیه پیش‌نویس یک قانون اساسی برای سوریه را پیشنهاد داد و همراه با ترکیه به عنوان دولت‌های ضامن آتش‌بس بین مخالفان و دولت اسد معرفی شد.

گروه‌های مخالف نیز دور سوم این مذاکرات را در ماه مارس تحریم کردند. آنها گفتند که دولت اسد هنوز با «سلاح‌های پیشرفته روسی» آتش‌بس را نقض می‌کند و به وعده‌های خود برای «خاتمه‌دادن به دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌ها» عمل نکرده‌است.

با این حال، دور سوم مذاکرات در ۱۴-۱۵ مارس برگزار شد و پس از پایان آن ایران نیز با پیوستن به ترکیه و روسیه، یکی از کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه اعلام شد.

شبکه خبری «روسیا الیوم» (راشا تودی عربی) نیز گزارش داده که نمایندگان مخالفان مسلح اسد در سوریه گفته‌اند که شاید در دور چهارم مذاکرات آستانه شرکت کنند.

ژنو: جستجوی راه‌حل سیاسی

به‌موازات مذاکرات آستانه، سازمان ملل مذاکراتی را نیز در ژنو برای حل بحران سوریه به‌پیش می‌برد. دور پنجم این مذاکرات از سوم فروردین/۲۳ مارس آغاز شده‌است. آستانه مذاکرات برای برقراری آتش‌بس را پیش می‌برد و ژنو مذاکرات برای یافتن راه‌حل سیاسی آینده سوریه را.

دی میستورا میانجی‌گر اصلی مذاکرات در ژنو بین مخالفان و دولت اسد است.

دور پنجم مذاکرات در ژنو اما در حالی آغاز شده است که نیروهای مخالف بشار اسد یکی از بزرگترین عملیات‌های نظامی خود را در ماه‌های اخیر در حومه دمشق و نزدیک شهر حماء آغاز کرده‌اند. دمشق ادعا می‌کند که نیروهایش حمله مخالفان را دفع کرده، اما جنگ کماکان در این منطقه ادامه دارد.

دور پنجم مذاکرات ژنو قرار است به چهار موضوع مشخص بپردازد: قانون اساسی جدید، انتخابات جدید، اصلاح در شیوه حاکمیت بر سوریه، و جنگ علیه تروریسم.

با این حال، بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و مذاکره‌کننده اصلی در ژنو پس از دیدار با دی میستورا گفت که جنگ علیه تروریسم مهم‌ترین اولویت اوست.

الجعفری گفت که گروه‌هایی در حملات اخیر دست داشته‌اند که پیشتر در آستانه پای میز مذاکره نشسته و آتش‌بس را پذیرفته بودند. او تمام گروه‌های مخالف اسد و حامیان آنها را «تروریست» خواند.

نصر الحریری، مذاکره‌کننده مخالفان اسد اما وعده داده است که به دنبال یک گذار سیاسی در سوریه خواهد بود. او گفته که منتظر نشانه‌ای مثبت از الجعفری باقی خواهد ماند که اثبات کند او نیز واقعاً به دنبال راه‌حلی برای گذار سیاسی است. دور پیشین مذاکرات ژنو با قرارگرفتن نمایندگان اسد و مخالفان او در زیر یک سقف آغاز شد. اما آنها هنوز مذاکرات رودررو را آغاز نکرده‌اند و به نوبت با استفان دی میستورا مذاکره و مواضع خویش را اعلام می‌کنند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    روزی صدهزار بشکه نفت به روسها باج میدهند تا بمب بر سر زن و بچه بیگناه سوری بریزند تا صدور ولایت موفق شود؟!