ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش نرخ بیکاری در ۲۱ استان ایران

نرخ بیکاری در ۱۳ استان ایران بیشتر از نرخ میانگین است. سهم بخش صنعت در اشتغال از ۳۲.۵درصد در سال ۹۴ به ۳۱.۹درصد در سال ۹۵ کاهش یافته است.

در حالی که مقام‌های دولتی از ایجاد حداقل ۷۰۰ هزار فرصت شغلی در سال ۹۵ خبر می‌دهند، نرخ بیکاری در ۲۱ استان ایران افزایش یافته است.

عکس- آرشیو

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در نخستین سخنرانی خود به در آغاز سال ۱۳۹۶ گفت که دولت یازدهم طی چند سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده و اقتصاد ایران به دوران رونق و رشد بازگشته است.

به گفته روحانی طی سال گذشته ۲۴ هزار واحد صنعتی نیمه تمام و غیرفعال فعال شده و نرخ رشد اقتصادی به ۸ درصد رسیده است. اگرچه وزیر ارتباطات و فناوری نیز آمارهای رئیس دولت را چند روز بعد تائید کرد، اما اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران روز دوم فروردین بیکاری را چالش اصلی ایران خواند و گفت که خالص شغل ایجاد شده طی سال‌های ۸۴ تا ۹۴ صفر بوده است.

جهانگیری ۴ فروردین در دفاع از عملکرد دولت در اشتغال‌آفرینی مدعی شد که طی سال ۹۵ حدود ۷۰۰ هزار شغل جدید در ایران ایجاد شده اما ۶۰۰ هزار نفر به جمعیت بیکاران افزوده شده است.

همزمان با آمار مقام‌های دولتی مرکز آمار گزارش تفکیکی نرخ بیکاری در سال ۹۵ را منتشر کرد که بیانگر افزایش نرخ بیکاری رسمی در ۲۱ استان به نسبت سال ۹۴ است.

براساس این گزارش نرخ بیکاری با ۱.۴ درصد افزایش از ۱۱ درصد در سال ۹۴ به ۱۲.۴ درصد رسیده و ۱۳ استان دارای نرخ بیکاری بالاتر از میانگین نرخ بیکاری کشوری هستند.

افزایش نرخ بیکاری در استان‌های صنعتی

اگرچه منابع رسمی نرخ رشد اقتصادی ایران برای سال گذشته را ۸ تا ۱۱.۲ درصد اعلام کرده‌اند، اما این میزان رشد اقتصادی نتوانسته روند افزایش نرخ بیکاری را متوقف کند و به کاهش اشتغال صنعتی انجامیده است.

بر پایه گزارش مرکز آمار سهم بخش صنعت در اشتغال با شش دهم درصد از ۳۲.۵ درصد در سال ۹۴ به ۳۱.۹ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته است.

همزمان با کاهش اشتغال صنعتی نرخ بیکاری در استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و اصفهان که در شمار مناطق صنعتی ایران قرار دارند، افزایش یافته است.

براساس این گزارش چهارمحال و بختیاری با ۳.۸ درصد، آذربایجان شرقی و تهران با ۳.۵ درصد افزایش بیشترین رشد نرخ بیکاری را طی یک سال گذاشته داشته‌اند. نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری از ۱۶.۴ به ۲۰.۲ درصد، آذربایجان شرقی از ۷.۳ به ۱۰.۸ درصد و تهران از ۸.۱ به ۱۱.۶ درصد افزایش یافته است.

بالاترین نرخ بیکاری نیز به استان کرمانشاه اختصاص دارد. نرخ بیکاری این استان به نسبت سال گذشته ۳.۴ درصد افزایش یافته و به ۲۲ درصد رسیده است. چهارمحال و بختیاری (۲۰.۲)، اردبیل (۱۵.۳) و کردستان (۱۵.۲)، اصفهان (۱۴.۶) درصد دیگر استان‌های با نرخ بیکاری بالا هستند. نرخ بیکاری در اردبیل ۲.۵ درصد، در کردستان ۱.۹ درصد و در اصفهان هشت دهم درصد به نسبت سال گذشته بیشتر شده است.

برپایه این گزارش استان‌های مرکزی (۷.۳ درصد)، سمنان (۸.۶ درصد)، همدان (۹.۵ درصد)، زنجان (۹.۷ درصد) و هرمزگان (۱۰.۳ درصد) کمترین نرخ بیکاری را در اختیار دارند.

همچنین بیشترین میزان کاهش نرخ بیکاری با ۴.۴ درصد در استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است. نرخ بیکاری این استان که سال گذشته بالاترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده بود، از ۱۷.۷ به ۱۳.۳ درصد کاهش یافته است.

هرمزگان، مازندران، مرکزی، لرستان، قزوین، فارس، قم و خراسان رضوی دیگر استان‌هایی به شمار می‌روند که نرخ بیکاری کاهشی داشته‌اند.

در همین زمینه

چرا رشد اقتصادی نرخ بیکاری را کاهش نداد؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آیهان

    اصلا به این آمار و ارقام نگاه کنید آمار و ارقام واقعی خود چیزهایی هست که واقعی میبنیم وقتی ساخت و ساز بخابه وضعیت اقتصادی مملکت به فنا میره - اصلا اینا بیان بگن رشد اقتصاد به 50 درصد رسیده است کسی هست بگه که نشون بده ببینم اینو از کجا درآوردی همه ی پرنسل ها اقوام هم هستند و بس !!!! ساختمانی که زیرساخت خوبی نداشته باشه هرچقدر هم هزینه ایی روی دکوراسیون و تزیین و... کنی به هیچ دردی نمیخورد مملکت ما زیرساخت خوبی ندارد متاسفانه .