ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاکستان مرزهایش با افغانستان را حصارکشی می‌کند

پاکستان برای جلوگیری از تهاجم شبه‌نظامیان حصاری مرزی به طول ۲۵۰۰ کیلومتر در مرزهایش با افغانستان احداث می‌کند. در این مرزها از تکنینک‌های نظارت هوایی هم استفاده می‌شود.

پاکستان حصاری مرزی به طول ۲۵۰۰ کیلومتر در مرزهایش با افغانستان احداث می‌کند تا مانع تهاجم نیروهای شبه نظامی به این کشور شود.

ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان

پاکستان می‌گوید طالبان پاکستان در خاک افغانستان مستقرند و گفته که آنها در ماه‌های اخیر حملاتی به خاک پاکستان داشته‌اند. این کشور از افغانستان خواسته که طالبان را در مرزهای خود ریشه کن کند.

اسلام‌آباد اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرده بود که مبادی اصلی را در مرز «دیورند» («خط دیورند») به طور موقت می‌بندد. این خط مرزی در زمان حکمرانی امیر عبدالرحمن خان در افغانستان، طی معاهده‌ای با هند تحت استعمار بریتانیا تعیین شد. اما بعد از به وجود آمدن کشور پاکستان، حکومت وقت افغانستان، این خط را به رسمیت نشناخت و هنوز بین دو کشور افغانستان و پاکستان بر سر «خط دیورند» اختلافاتی وجود دارد.

ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان گفته که هدف اصلی کنترل مناطق پرخطری مانند «یاجاور» و «مهمند» در مناطق موسوم به «منطقه قبیله‌ای پاکستان» خواهد بود که شامل مناطق شرقی افغانستان و استان‌های ننگرهار و کونار می‌شود. منطقه قبایلی پاکستان در ساختار سیاسی این کشور «فتا» خوانده می‌شود.

در این مرزها همچنین از تکنینک‌های کنترل و نظارت دیگر هم استفاده خواهد شد؛ از جمله کنترل و نظارت مرتب هوایی.

افغانستان در این زمینه واکنشی نشان نداده است.

روابط میان کابل و اسلام‌آباد در سال‌های اخیر پر تنش بوده و هر دو کشور یکدیگر را به مسامحه در برخورد با طالبان افغانستان و پاکستان متهم می‌کنند.

افغانستان، پاکستان را متهم می‌کند که چشمش را به روی طالبان افغانستانی در این کشور بسته و حتی از گروه‌های شبه‌نظامی حمایت می‌کند. اسلام‌آباد این اتهامات را نمی‌پذیرد.

باجوا می‌گوید پاکستان روی برنامه‌هایی برای «ایجاد یک مکانیزم امنیتی دوجانبه» با افغانستان مشغول به کار است.

او گفته که مرزهای کنترل‌شده‌تر، امن‌تر و آرا‌م‌تر، به سود هر دو کشور است که در جنگ با تروریسم بسیار هزینه داده‌اند.

پاکستان علاقه زیادی به بستن مرزهای خود در مناطقی که کوهستانی و صعب‌العبور است دارد.

در سال ۲۰۰۷ ارتش پاکستان اعلام کرد که ۳۵ کیلومتر از مرزهایش را در منطقه «وزیرستان» می‌بندد تا مانع عبور شبه‌نطامیان از سرزمین‌های ناهموار این منطقه شود.

تلاش‌ برای کنترل بیشتر مرزها خشم کابل را برانگیخت. سال گذشته تلاش پاکستان برای ساختن دروازه مرزی در منطقه «تورخم» به درگیری‌های مرزی ختم شد.

در هفته‌‌های اخیر دست‌کم دو حمله هوایی از سوی نیروهای آمریکایی بر روی ارتش پاکستان از سمت مرزهای افغانستان صورت گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.