ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه ایران: سخنان معاون رئیس جمهوری آمریکا خصمانه است

مایک پنس و نیکی هیلی در اجلاس «آیپک» از برجام و برنامه موشکی ایران انتقاد کرده‌اند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران به این انتقادات پاسخ داده است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل و معاون رئیس ‌جمهوری این کشور در نشست «آیپک»، بزرگ‌ترین لابی پشتیبان اسرائیل در آمریکا، توافق هسته‌ای با ایران را مورد انتقاد قرار داده و اعلام کرده‌اند که آمریکا ایران را کاملاً زیر نظر دارد. ایران به این سخنان واکنش نشان داد: سخنگوی وزارت خارجه ایران سخنان مایک پنس، معاون رئیس جموری آمریکا را «ساختگی»، «خصمانه» و «یک‌جانبه» خواند.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل و بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بهرام قاسمی در واکنش به انتقادات مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا و نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل نسبت به توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی گفت:

«برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملاً شفاف بوده و تمامی گزارش‌‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی بر صلح آمیز و غیر قابل خدشه بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تأکید دارد.»

مایک پنس و نیکی هیلی در نخستین روز نشست سالانه کمیته امور عمومی آمریکا – اسراییل (ایپک) در سخنانی از توافق هسته‌ای با ایران با قدرت‌های جهانی و برنامه موشکی ایران انتقاد کرده بودند.

در نشست «آیپک» مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در انتقاد از برنامه هسته‌ای ایران گفته بود ایالات متحده اجازه دسترسی به سلاح هسته‌ای را به ایران نمی‌دهد و جمهوری اسلامی را زیر نظر دارد. او این امر را تعهد آمریکا به اسرائیل و به جهان نامید.

نیکی هیلی در سخنان خود اعمال تحریم‌های دوباره علیه ایران را کار دشواری دانست و گفت: «متأسفانه در شورای امنیت به توافق با ایران علاقه زیادی نشان داده می‌شود.»

هیلی افزود: «چرا اساساً این توافق شکل گرفت، چرا تصویب شد؛ این‌ها پیش از من رخ داده است و من نمی‌فهم چرا اجازه داده شد چنین چیزی پیش آید. وحشتناک است!‏»

نماینده آمریکا در سازمان ملل توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را موجب تقویت ایران و روسیه دانست و گفت آمریکا «به‌طور جدی» مراقب رفتار ایران خواهد بود و «[ایران] هر کاری انجام دهد زیر نظر خواهیم داشت.‏»

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا به برنامه موشکی ایران هم اشاره کرد و گفت که آمریکا به‌طور رسمی به ایران اخطار داده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به این انتقادات گفته است:

 «همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ایم فعالیت‌های دفاعی مشروع جمهوری اسلامی ایران بر اساس یک برنامه منظم پیش می‌رود و این برنامه کاملاً دفاعی و بازدارنده بوده و  علیه هیچ کشور دیگری نیست و ما نیز برای  تقویت بنیه دفاعی بومی شده و دفاع از کشورمان از کسی نه توصیه می‌پذیریم و نه اجازه دخالت  به دیگران خواهیم داد.»

 توافق هسته‌ای با ایران به ‌عنوان یکی از دستاوردهای دوران ریاست جمهوری باراک اوباما محسوب می‌شود. این توافق باید مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود و بر اساس آن در صورت رعایت توافقنامه توسط جمهوری اسلامی، تحریم‌های جهانی علیه ایران نیز لغو می‌شوند. بر اساس این توافقنامه از جمله ایران ۹۵ درصد اورانیوم غنی‌شده خود را حذف می‌کند. افزون بر این، ایران به حدود دارایی ۱۰۰ میلیارد یورو دارایی مسدود‌شده خود در بانک‌های خارجی دسترسی می‌یابد.

دولت آمریکا به‌عنوان واکنش نسبت به آزمایش موشکی اخیر ایران تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده است. در آخرین مورد ۲۱ مارس ۳۰ فرد، نهاد یا شرکت خارجی مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک ایران تحریم شده‌اند. بیشتر افراد و شرکت‌های تحریم‌شده چینی هستند و بین آنها یک شرکت در کره شمالی و یک شرکت در امارت متحده عربی هم هست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.