ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش ایران به بیانیه پایانی اجلاس سران عرب: دوست و دشمن را اشتباه نگیرید

اجلاس یک‌روزه اتحادیه عرب با انتشار بیانیه‌ای به پایان رسید. در این بیانیه از دخالت‌های ایران در کشورهای دیگر انتقاد شد و بر حاکمیت امارات متحده بر جزایر سه‌گانه تأکید گردید. ایران اما این اتهام را رد کرد و جزایر را متعلق به خود دانست.

اجلاس یک‌روزه سران عرب با انتشار بیانیه‌ای به پایان رسید. در این بیانیه از دخالت‌های ایران در کشورهای دیگر انتقاد شد و بر حاکمیت امارات متحده بر جزایر سه‌گانه تأکید گردید. ایران اما این اتهام را رد کرد و جزایر را متعلق به خود دانست.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سران کشورهای عربی در بحرالمیت اردن، محل برگزاری بیست‌وهشتمین اجلاس اتحادیه عرب، در بیانیه پایانی خود که چهارشنبه شب ۲۹ مارس / ۹ فروردین منتشر شد، بار دیگر از دخالت ایران در امور دیگر کشورها انتقاد کردند.

آن‌ها همچنین موضوع مورد مناقشه ایران و امارات متحده عربی بر سر جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ را مطرح کرده و اعلام کردند که امارات بر این جزایر حاکمیت دارد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، پنج‌شنبه ۱۰ فروردین در واکنش به بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب، گفت: «اتحادیه عرب دوست و دشمن را اشتباه نگیرد و به خطرات و دشمنان مشترک بپردازد.»

قاسمی همچنین افزود که جمهوری اسلامی نیازی به دخالت در امور داخلی دیگر کشورها ندارد و «همواره به حُسن همجواری، احترام به حق حاکمیت دولت ها و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشور ها به عنوان اصول و قواعد مسلّم و منطبق با قانون اساسی کشور و تمامی موازین بین المللی پایبند است.»

روز چهارشنبه، شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت در سخنرانی خود در اجلاس اتحادیه عرب، از ایران خواست تا به حاکمیت کشورها و پایه‌های حُسن هم‌جواری احترام بگذارد.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز بدون آن‌که از ایران نامی به میان بیاورد با انتقاد از فرقه‌گرایی در خاورمیانه خواهان یکپارچگی بیشتر کشورهای عربی شد. او گفت: «طرف‌هایی در منطقه‌ وجود دارند که از فرقه‌گرایی برای چند پاره کردن وحدت عربی‌مان استفاده می‌کنند. پرونده‌های سیاسی مهم منطقه از دست کشورهای عربی خارج شده است.»

پیش از این ترکیه و عربستان سعودی ایران را به فرقه‌گرایی در خاورمیانه متهم کرده بودند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد مسئله حاکمیت جزایر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ نیز گفت: «این جزایر، ایرانی بوده و ایرانی خواهند ماند و تکرار دروغ و ادعا در این مورد، واقعیات تاریخی را تغییر نخواهد داد و ما اساسا طرح چنین ادعاهایی را در  نشست‌های مختلف عربی دخالت در امور داخلی ایران دانسته و آن را قویاً محکوم و رد می‌کنیم.»

جزایر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ سال‌ها مورد مناقشه ایران و امارات متحده عربی بوده است.

به گفته مورخان ایرانی، اسناد و نقشه‌های قدیمی مالکیت ایران را بر این سه جزیره نشان می‌دهد.

تنها در آغاز قرن بیستم نیروهای بریتانیایی این جزایر را به تصرف خود درآوردند.

با این حال پس از خروج بریتانیا از منطقه خلیج فارس در سال ۱۹۷۱ میلادی، جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک دوباره به ایران واگذار و نیروهای ایران یک روز پیش از استقلال امارات، بر اساس تفاهم‌نامه یادشده در ابوموسی مستقر شدند.

ایران همواره ادعای مالکیت امارات بر این جزایر را رد کرده و می‌گوید درباره مالکیت این سه جزیره مذاکره نخواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در سال ۱۹۷۱ اعتراض امارات به مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه را رد کرد.

بیشتر بخواند:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میرزا

    بشار اسد حضور نداشت تا طبق معمول علیه ایران بیانیه را امضا کند!