ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشانه‌های تمایل آمریکا به حفظ اسد در قدرت آشکار شده است

دولت ترامپ اعلام کرده که برای مبارزه با داعش اولویت بیشتری قائل است تا سرنگونی بشار اسد. این سیاست به سرعت در کنگره آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته.

 دولت ترامپ روز پنجشنبه، ۳۰ مارس اعلام کرد که برای مبارزه با داعش نسبت به پایان دادن جنگ داخلی سوریه و سرنگونی بشار اسد، رییس جمهوری این کشور اولویت قائل است: سیاستی که به سرعت  در کنگره مورد انتقاد قرار گرفت.

بشار اسد در جمع گروهی از طرفدارانش

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در سفرش به ترکیه نشانه‌هایی از تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال جنگ سوریه نشان داد و گفت که «وضعیت بشار اسد در بلندمدت، به تصمیم مردم سوریه بستگی دارد.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل، نیکی هالی، روز پنج‌شنبه به شکلی روشن‌تر اعلام کرد که تصمیم ترامپ این نیست که بشار اسد از قدرت کناره بگیرد: «سیاست ما این نیست که ینشینیم و بر رفتن اسد تمرکز کنیم.»

او گفت:‌«آیا فکر می کنیم که اسد مزاحم است؟ بله. اما‌ آیا روی بیرون انداختن او تمرکز می‌کنیم؟ نه.»

با این حال یک مقام آمریکایی به سی ان ان گفته که گفته‌های هالی بد فهمیده شده است. این مقام رسمی گفته که نماینده آمریکا در سازمان ملل نمی‌خواهد به اسد فرصتی بدهد و روز چهارشنبه در شورای روابط خارجی او را «جناینکار جنگی» نامیده است.

این مقام آمریکایی گفته که اولویت دولت آمریکا اکنون رها کردن اسد به حال خود نیست، بلکه هدف فرار دادن داعش و کاستن از نفوذ ایران و حمایت از متحدان آمریکا در منطقه و به پایان رساندن جنگ داخلی در سوریه است.

در اولویت قرار ندادن مساله کناره‌گیری اسد از قدرت که جزو سیاست‌های دولت اوباما بود، دولت ترامپ را به سیاست‌های روسیه که حامی اسد است نزدیک‌تر می‌کند و در عین حال در تقابل با متحدان آمریکا در اروپا و ترکیه است.  تیلرسون در ترکیه شکننندگی ائتلاف را کم اهمیت دانسته بود.

این اظهارنظرها اما از سوی سناتور جان مک کین  و لیندسی گراهم به شدت مورد انتقاد قرار گرفته. این سناتورها مدت‌ها بر افزایش حضور نظامی آمریکا در سوریه علیه اسد و روسیه پای فشرده بودند.

مک کین گفته: «این گفته ها نشانه عفلت از این واقعیت تراژیک است که مردم سوریه، در حالی که زیر بمباران هستند نمی‌توانند درباره سرنوشت اسد و کشورشان تصمیم بگیرند.»

گراهام هم گفته: «اگر اخبار روزنامه‌ها درست باشد و ترامپ دیگر نخواهد بر کنار رفتن اسد تمرکز کند، این کار بزرگ ترین اشتباه آمریکا پس از مسامحه اوباما در قبال استفاده اسد از سلاح‌های شیمیایی خواهد بود.»

در ترکیه، تیلرسون با چالش انگیزترین ماموریت دیپلماتیک خود از زمان تصدی پست وزارت خارجه روبه رو شد. او دو ساعت پشت درهای بسته با رجب طیب اردرغان، رییس‌جمهوری ترکیه دیدار کرد؛ در حالی که داعش شکست سنگینی در رقه خورده بود. هدف تیلرسون این بود که اردرغان را قانع کند که کردها متحدانی قابل توجه در مبارزه با سازمان‌های تروریستی هستند.

این دپیلمات ارشد آمریکایی در یک کنفرانس خبری، درباره حمایت از «یگان‌های مدافع خلق» که آمریکا آنها را قوی‌ترین نیروهای مبارز علیه داعش می‌داند، مورد سوال قرار گرفت، تیلرسون پاسخ داد که دو کشور درباره راه‌حل‌های «جایگزین» گفت‌وگو کرده‌اند.  همتای ترک او نیز اعلام کرد که حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق یکی از موانع به جا مانده در روابط دو کشور است.

تیلرسون بعد از دیدار با وزیر خارجه ترکیه مولود چاووش‌اوغلو گفت: «ما درباره امکانات موجود حرف زدیم، این امکانات دشوارند. بگذارید صریح بگویم: آسان نیست. تصمیم‌‌های سختی باید گرفته شود.»

چاووش‌اوغلو اصرار آمریکا بر اینکه یگان‌های مدافع خلق را جدا از درگیری‌های میان ترک‌ها و کردهای ترکیه ببیند تقیبح کرد و گفت:‌ «باعث تاسف ماست که آمریکا از یگان‌های مدافع خلق حمایت می‌کند و به آنها سلاح می‌دهد.»

پیام تیلرسون به ترکیه این بوده که آمریکا به همکاری با کردها در رقه ادامه خواهد داد. ترکیه از این موضع خشنود نیست.

بیشتر بخوانید:

چاووش اوغلو همچنین گفته که حمایت آمریکا از نیروهای کرد عضو یگان‌های مدافع خلق که از نظر ترکیه تروریست هستند، ترکیه را ناراحت کرده و به تلاش‌ها برای تحکیم روابط دو کشور پس از به قدرت رسیدن ترامپ لطمه زده است.

او گفته: «ما می‌توانیم با هم علیه داعش بجنگیم. می‌توانیم از جهان عرب برای این کار استفاده کنیم. اما این که برای نبرد با یک گروه تروریستی با یک گروه تروریستی دیگر همکاری کنیم درست نیست.»

او گفته تفاوتی میان یگان‌های مدافع خلق وحزب کارگران کردستان (پ ک ک) که حملات تروریستی علیه ترکیه انجام داده و آمریکا هم آن را سازمانی تروریستی محسوب می‌کند، وجود ندارد.

 کردها تنها عامل اصطکاک در روابط ترکیه و آمریکا نیستند. یکی از مسایل تنش‌ساز حضور فتح الله گولن در آمریکاست که دولت ترکیه او را عامل کودتای سال گذشته در این کشور می‌داند.

خواست ترکیه برای بازگرداندن گولن در جریان گفت و گوهای تیلرسون و دولت ترکیه مطرح شد.

چاووش‌اوغلو گفته ترکیه شواهد فراوانی به آمریکا ارائه کرده و دادستان کل جف سشنز، متعهد شده بود که اسناد را به دقت ارزیابی کند.

او گفته ترکیه خواهان برداشته شدن گام های مشخص از سوی ایالات متحده و صدور حکم بازداشت موقت برای گولن و به پیش رفتن روند استرداد اوست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    ظاهرا دعوت رکس تیلرسن وزیر خارجه دولت ترامپ از سحر نوروززاده، چهره ایرانی خبرساز دولت اوباما (عضو نایاک )، برای عضویت در تیم سیاست‌گذاری کشورهای خلیج فارس و اداره‌ی بخش ایران!و بکارگیری تونی بلرهمکار حکومت اسلامی به عنوان مشاور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه! و یا دستور از کسینجر رسیده مبنی بر ادامه تنش توسط حکومت اسلامی ایران و داعش در خاورمیانه جهت برگشت دلار نفتی بابت خرید اسلحه؟ باعث چرخش ترامپ به ادامه سیاست شکست خورده اوباما شده!!

  • ح

    برای آمریکا همینکه کشور را تجزیه و یک عده طرفدار خود و نتانیاهو آنجا حکومت کنند کافیست شهرک ها را آنجا هم خواهند ساخت