ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خالق پرچم رنگین‌کمان، نماد دگرباشان جنسی، درگذشت

گیلبرت بیکر، هنرمند آمریکایی، خالق پرچم رنگین‌کمان که به نماد دگرباشان جنسی در جهان تبدیل شد، جمعه ۳۱ مارس / ۱۱ فروردین در سن ۶۵ سالگی در نیویورک درگذشت.

گیلبرت بیکر، هنرمند آمریکایی، طراح پرچم رنگین‌کمان که به نماد دگرباشان جنسی در جهان تبدیل شد، جمعه ۳۱ مارس / ۱۱ فروردین در سن ۶۵ سالگی در نیویورک درگذشت.

گیلبرت بیکر

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، گیلبرت بیکر پرچم هشت رنگ معروف را در سال ۱۹۷۸ برای روز اولین رژه‌های جنبش حق‌خواهی دگرباشان جنسی در آمریکا طراحی کرد. هدف او از انتخاب این طرح، انتقال مفهوم تنوع و گوناگونی بود.

این نماد بعد به پرچم هفت رنگ تبدیل شد و خود گیلبرت این تفسیر را برای رنگ‌ها عنوان کرد: قرمز نمادی برای زندگی، نارنجی نمادی برای سلامتی، زرد نمادی برای نور خورشید، سبز نمادی برای طبیعت، نیلی به معنی نیاز برای آموزش، آبی نمادی برای صلح و هارمونی و بنفش نماد روح افتخار و غرور.

از آن پس پرچم رنگین‌کمان نشانی برای جامعه نوپای همجنس‌گرایان، دوجنس‌گرایان، تراجنسیتی‌ها و میان‌جنسی‌ها شد.

گیلبرت بیکر دوخت و دوز را به‌تنهایی هنگامی که ۲۰ ساله بود فراگرفت. او سپس در سان‌فرانسیسکو به جنبش دگرباشان جنسی پیوست و در این راه فعالیت کرد.

دلیل مرگ گیلبرت بیکر اعلام نشده اما روزنامه سان‌فرانسیسکو کرونیکل نوشته است که این هنرمند هنگامی که در خانه خود در نیویورک خواب بود فوت کرده است.

قرار است در سان‌فرانسیسکو جامعه دگرباشان جنسی مراسم ویژه‌ای به یاد او برگزار کنند.

خبر مرگ گیلبرت بیکر بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت.

گیلبرت بیکر در سال ۱۹۵۱ در ایالت کانزاس آمریکا به‌دنیا آمد. زمانی که جنبش همجنس‌گرایان شکل گرفت او ساکن سان‌فرانسیسکو بود و به همراه جنبش حق‌خواهی دگرباشان تلاش می‌کرد. پرچمی که او طراحی کرد نمادی جهانی شد و امروز به عنوان نماد افتخار به گوناگونی هویت‌های جنسیتی و گرایش‌های جنسی در کشورهای مختلف استفاده می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    زمانی که پرچمش را طراحی میکرده است از فوتش خبرنداشته که اگه خبرمی داشت یک پرچم معنوی درست می کرد

  • کوروش

    باسلام از برنامه خوبتون