ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشته و زخمی شدن سه شهروند کرد در مناطق مرزی

<p>طی روزهای گذشته سه تن از شهروندان کرد بر اثر تيراندازی نيروهای دولتی کشته و زخمی شدند.</p> <!--break--> <p><br /> به گزارش زمانه، روز گذشته شنبه ۲۴ ارديبهشت ماه در منطقه چکو و سپيکان سردشت براثر تيراندازی نيروهای انتظامی يک شهروند کرد بنام سرگرد فرزند محمد زخمی شد.</p> <p><br /> همچنين شامگاه روز پنج شنبه ۲۲ ارديبهشت ماه کاروان سعيدی يکی از شهروندان کرد، هنگام ورود به شهر مريوان با خودرو شخصی خود، مورد تيراندازی نيروهای دولتی واقع شده و جان خود را از دست داده است.</p> <p><br /> شاهدان عينی می&zwnj;گويند، اين شهروند هيچ&zwnj;گونه کالايی در خودرو خود نداشته و نيروهای سپاه پاسداران به وی شليک کرده&zwnj;اند.</p> <p><br /> همچنين منابع خبری کردستان روز چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت&zwnj;ماه از زخمی شدن يکی از کول&zwnj;بران مرزی در منطقه مرزی دوله&zwnj;بی مريوان به&zwnj;نام مسعود نيک&zwnj;خواه خبر دادند.</p> <blockquote> <p><br /> فعالان حقوق بشر در ايران می&zwnj;گويند، طی دو سال گذشته بيش از ۱۵۰ تن از شهروندان کرد در مرزهای کردستان بر اثر شليک نيروهای امنيتی و انتظامی کشته شده&zwnj;اند</p> </blockquote> <p>گفته می&zwnj;شود اين شهروند کرد به علت شدت جراحات وارده به يکی از بيمارستان&zwnj;های شهر مريوان منتقل شده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>از سوی ديگر روز چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت&zwnj;ماه بر اثر انفجار مين در اطراف شهرهای مريوان و ديوان&zwnj;دره از توابع استان کردستان سه شهروند کرد زخمی شدند.</p> <p><br /> بيشتر افرادی که در مرزهای کردستان کشته و زخمی می&zwnj;شوند از کول&zwnj;بران و افراد کاسب هستند.</p> <p><br /> &laquo;کول&zwnj;بر&raquo; اصطلاحی محلی است و به کسانی گفته می&zwnj;شود که حمل و نقل کالا از مرزها را با استفاده از &laquo;کول&raquo; خود و بدون هرگونه وسيله&zwnj;ای انجام می&zwnj;دهند.</p> <p><br /> افراد کاسب کالاهايی که توسط کول&zwnj;بران در نزديک&zwnj;ترين روستا به نقطه مرزی جمع&zwnj;آوری شده است، با استفاده از وسايل نقليه به شهرها منتقل می&zwnj;کنند.</p> <p><br /> طبق گزارشات منتشر شده، از ابتدای سال ۸۹، بر اثر تيراندازی نيروهای انتظامی هشت تن از کول&zwnj;بران و افراد کاسب کشته و دست&zwnj;کم شش نفر ديگر زخمی شده&zwnj;اند.</p> <p><br /> فعالان حقوق بشر در ايران می&zwnj;گويند، طی دو سال گذشته بيش از ۱۵۰ تن از شهروندان کرد در مرزهای کردستان بر اثر شليک نيروهای امنيتی و انتظامی کشته شده&zwnj;اند.</p> <p><br /> کشته شدن اين شهروندان در حالی است که سالانه شمار چشمگيری از شهروندان به&zwnj;علت انفجار مين در مناطق مرزی ايران جان خود را از دست می&zwnj;دهند.</p> <p><br /> گزارش&zwnj;های منتشرشده در سال ۸۸ حاکی از کشته شدن ۱۳ نفر بر اثر انفجار مين ضد نفر و زخمی شدن ۱۰ نفر ديگر در مناطق مرزی کردستان است.</p> <p><br /> بنا به آمارهای رسمی، ايران با داشتن ۱۶ ميليون مين ضد نفر پس از کشور مصر بيشترين مين&zwnj;های ضد نفر را دارد.</p> <p><br /> پيشتر، رحمان جوانمردی فعال حقوق بشر در رابطه با کول&zwnj;بران مرزی به زمانه گفته بود: &laquo;نابسامانی اقتصادی و فقر در جامعه&zwnj; کردستان دليل ريسک&zwnj;های جانی کول&zwnj;برها برای امرار معاش و سير کردن شکم خانواده&zwnj;های&zwnj;شان است.&raquo;<br /> &nbsp;</p>

طی روزهای گذشته سه تن از شهروندان کرد بر اثر تيراندازی نيروهای دولتی کشته و زخمی شدند.

به گزارش زمانه، روز گذشته شنبه ۲۴ ارديبهشت ماه در منطقه چکو و سپيکان سردشت براثر تيراندازی نيروهای انتظامی يک شهروند کرد بنام سرگرد فرزند محمد زخمی شد.

همچنين شامگاه روز پنج شنبه ۲۲ ارديبهشت ماه کاروان سعيدی يکی از شهروندان کرد، هنگام ورود به شهر مريوان با خودرو شخصی خود، مورد تيراندازی نيروهای دولتی واقع شده و جان خود را از دست داده است.

شاهدان عينی می‌گويند، اين شهروند هيچ‌گونه کالايی در خودرو خود نداشته و نيروهای سپاه پاسداران به وی شليک کرده‌اند.

همچنين منابع خبری کردستان روز چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت‌ماه از زخمی شدن يکی از کول‌بران مرزی در منطقه مرزی دوله‌بی مريوان به‌نام مسعود نيک‌خواه خبر دادند.

گفته می‌شود اين شهروند کرد به علت شدت جراحات وارده به يکی از بيمارستان‌های شهر مريوان منتقل شده است.

از سوی ديگر روز چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت‌ماه بر اثر انفجار مين در اطراف شهرهای مريوان و ديوان‌دره از توابع استان کردستان سه شهروند کرد زخمی شدند.

بيشتر افرادی که در مرزهای کردستان کشته و زخمی می‌شوند از کول‌بران و افراد کاسب هستند.

«کول‌بر» اصطلاحی محلی است و به کسانی گفته می‌شود که حمل و نقل کالا از مرزها را با استفاده از «کول» خود و بدون هرگونه وسيله‌ای انجام می‌دهند.

افراد کاسب کالاهايی که توسط کول‌بران در نزديک‌ترين روستا به نقطه مرزی جمع‌آوری شده است، با استفاده از وسايل نقليه به شهرها منتقل می‌کنند.

طبق گزارشات منتشر شده، از ابتدای سال ۸۹، بر اثر تيراندازی نيروهای انتظامی هشت تن از کول‌بران و افراد کاسب کشته و دست‌کم شش نفر ديگر زخمی شده‌اند.

فعالان حقوق بشر در ايران می‌گويند، طی دو سال گذشته بيش از ۱۵۰ تن از شهروندان کرد در مرزهای کردستان بر اثر شليک نيروهای امنيتی و انتظامی کشته شده‌اند.

کشته شدن اين شهروندان در حالی است که سالانه شمار چشمگيری از شهروندان به‌علت انفجار مين در مناطق مرزی ايران جان خود را از دست می‌دهند.

گزارش‌های منتشرشده در سال ۸۸ حاکی از کشته شدن ۱۳ نفر بر اثر انفجار مين ضد نفر و زخمی شدن ۱۰ نفر ديگر در مناطق مرزی کردستان است.

بنا به آمارهای رسمی، ايران با داشتن ۱۶ ميليون مين ضد نفر پس از کشور مصر بيشترين مين‌های ضد نفر را دارد.

پيشتر، رحمان جوانمردی فعال حقوق بشر در رابطه با کول‌بران مرزی به زمانه گفته بود: «نابسامانی اقتصادی و فقر در جامعه‌ کردستان دليل ريسک‌های جانی کول‌برها برای امرار معاش و سير کردن شکم خانواده‌های‌شان است.»
 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.