ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد از پولی شدن آموزش:‌ دانشجو به منبع درآمدزایی تبدیل شده است

دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف خواستار متوقف شدن روند پولی شدن آموزش شده و گفته است که دانشگاه نباید پول واحد حذف شده یا افتاده یا پیش‌نیاز را از دانشجو بگیرد.

دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف مهم‌ترین خواسته این شورا در سال جدید را متوقف شدن روند پولی شدن آموزش اعلام کرد.

دانشگاه صنعتی شریف در تهران

علی‌اکبر مؤمنی با انتقاد از تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر برای کالایی شدن آموزش شده، گفته است که دانشجو به منبع درآمدزایی تبدیل شده:‌ «متأسفانه شاهد هستیم که دانشجو منبع درآمدزایی شده و اولین خواسته ما در سال جدید این است که این روند متوقف شود.»

او با انتقاد از هزینه‌هایی که با عنوان سنوات به دانشجو تحمیل می‌شود گفته است که دانشگاه نباید پول واحد حذف شده یا افتاده یا پیش‌نیاز را از دانشجو بگیرد:

«البته می‌گویند این سنوات برداشته شده اما در آیین‌نامه جدید آمده است که هر واحدی حذف شود {برای گرفتن دوباره آن} یا برای واحد پیش‌نیاز، باید پول داده شود. از طرف دیگر سنوات رفاهی باید برای همه دانشجویان برداشته شود.»

«قانون سنوات» راهی برای پول درآوردن از آموزش است. در صورتی که دانشجویان مقطع کارشناسی نتوانند در هشت ترم تحصیلی فارغ‌التحصیل شوند، ادامه تحصیل آن‌ها منوط به پرداخت هزینه است. برای دانشجویان کارشناسی ارشد قانون سنوات از ترم پنجم و برای دانشجویان دکترا از ترم نهم اعمال می‌شود.

پایان نیافتن تحصیل دانشجو در مدت تعیین شده در قانون سنوات عواقب دیگری هم برای دانشجویان دارد. استفاده از تسهیلات صندوق رفاه وزارت علوم برای آنان ناممکن می‌شود و هزینه خدمات رفاهی از قبیل خوابگاه و غذا نیز افزایش می‌یابد.

به این ترتیب دانشجویی که نتواند در موعد تعیین شده تحصیلاتش را به پایان برساند در دور باطلی از کار کردن برای ادامه تحصیل و عقب‌ افتادن از تحصیل به دلیل کار کردن گرفتار می‌آید.

به گفته دانشجویان، قانون سنوات باعث شده هزینه‌های تحصیل چند برابر شود.

تصویب قانون سنوات یکی از جنبه‌های بازاری‌سازی و پولی‌سازی ساختار آموزشی در دانشگاه‌هاست که اعتراض‌های شدید دانشجویی را در پی داشته و در سه سال اخیر بارها به تظاهرات و راهپیمایی در دانشگاه‌ها انجامیده است. سال گذشته در دانشگاه‌های مختلف چندین اعتراض و راهپیمایی در این رابطه انجام شد که آخرین مورد روزهای ۱۴ و ۱۵ اسفند در دانشگاه تهران بود:

در همین زمینه

در سال گذشته اعتراض‌هایی هم علیه قانون جدید سنوات در دانشگاه تربیت مدرس شکل گرفت و برای چندین روز ادامه یافت: ادامه تحصن دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به دریافت هزینه تحصیل

میل شدید دانشگاه‌ها به پولی شدن و جذب دانشجوی شهریه‌ای در سال‌های گذشته باعث شده است بسیاری از علاقه‌مندان و متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌ها نتوانند از امکان تحصیل رایگان در مراکز آموزش عالی بهره‌مند شوند.

در سال‌های گذشته برخی نمایندگان مجلس هم نسبت به این روند اعتراض کرده بودند و درباره عواقب آن هشدار داده بودند.

اسفندیار اختیاری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیشین به روزنامه جام‌جم گفته بود که نباید سیستم آموزش عالی به سمتی برود که نخبگان و استعدادهای ویژه کشور به دلیل ناتوانی در پرداخت شهریه در دانشگاه قبول نشوند: «نباید افزایش شهریه‌ها منجر به ترک تحصیل برخی دانشجویان شود و باید برای جلوگیری از این قضیه سهم آموزش‌های رایگان در دانشگاه‌ها را افزایش دهیم.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    جالبه. در ایران نه کسی دلش میخواد مالیات بده ولی. همه انتظار دارند خدمات عمومی هم در همه سطوح مجانی باشه. فردا این افراد دکتر و مهندس تمام تلاششون فرار از پرداخت مالیات. یا باید مثل اروپایی شمالی مالیات سنگین داد و خدمات مجانی. گرفت یا مثل امریکایها کم مالیات داد ولی هزینه خدمات رو از جیب خودتپرداخت کنی . یه بام و دو هوا نمیشه.