ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«فساد اقتصادی کلان توسط یقه سفیدها صورت می‌گیرد»

یک مقام مسئول در ایران می‌گوید که مبارزه با فساد اقتصادی در جمهوری اسلامی بدون نتیجه بوده و وصول بدهی‌های بابک زنجانی امکان‌پذیر نیست.

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ایران می‌گوید که یقه‌سفیدهای متصل به احزاب بیشترین نقش را در فساد اقتصادی دارند.

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ایران می‌گوید: یقه سفیدها نقش اصلی را در فساد کلان دارند.

کاظم پالیزدار «دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ایران» گفته است که مبارزه با مفاسد اقتصادی در جمهوری اسلامی بدون نتیجه بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، او «فقدان شفافیت» را «بستر لازم برای فساد اقتصادی» در جمهوری اسلامی عنوان کرد و افزود: « وقتی سیستم اداری و اجرایی شفافیت لازم را نداشته باشد، زمینه بروز و ظهور مفسدین اقتصادی خود به خود در آن فراهم می‌شود».

پالیزدار فساد اقتصادی در ایران را دارای سه سطح «کلان، میانی و خرد» دانست و گفت که « فساد کلان با ارقام کلان توسط یقه سفیدها که به احزاب سیاسی و جناح های قدرت وصل هستند و ثروت هنگفت در اختیار دارند و با به‌کارگیری اقدامات سیستمی و هماهنگ و قانون و دانش روز صورت می‌گیرد.»

او آنچه را که «فساد میانی و خرد» خواند به لحاظ  ارقام و عدد «چشمگیر» ندانست و ادامه داد: این سطح از فساد «به واسطه شدت و گستره بروزشان و این‌که جنبه عمومی می‌یابند و برای عموم در زندگی روزمره قابل لمس است اهمیت دارد.»

پالیزدار گفت که «از ۲۷۰ هزار حساب دولتی تا قبل از این تنها حدود ۴۰ هزار حساب شفافیت لازم را داشتند».

به گفته او تمامی دستگاه ها وشرکت‌های دولتی به مسدود کردن حساب‌هایشان در سایر بانکها و افتتاح حساب نزد بانک مرکزی موظف شده‌اند.

پالیزدار «باز بودن نظام بانکی» را از دیگر عوامل موثر در بروز فساد اقتصادی در ایران عنوان کرد و گفت که «افراد در حالی که با صورت‌های مالی سودآور در این مدت از بانک‌ها وام گرفتند، با روش های متقلبانه با هدف فرار از بازپرداخت دین بانک‌ها با سو استفاده از قانون تجارت از محاکم دادگستری حکم ورشکستگی گرفتند.»

او همچنین از عدم شفافیت بانک‌ها در ارئه صورت‌حساب‌های سالانه خبر داد و مدعی شد «با الزامات شفافیت بانک مرکزی و بورس اعداد و ارقام بانک‌ها به واقعیت نزدیک‌تر است.»

بدهی بابک زنجانی قابل وصول نیست

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در باره آخرین وضعیت بدهی بابک زنجانی گفت که «از ۹ هزار میلیارد تومان بدهی اولیه او حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از محل تملیک اموال وی در داخل کشور وصول شده است».

او وصول باقیمانده بدهی بابک زنجانی از محل دارایی‌ها و اموال او را دشوار توصیف کرد و گفت که «. تنها این میزان قابل وصول است و برای الباقی طلب از زنجانی، متاسفانه هیچ ردی در اختیار ما نیست.»

به گفته پالیزدار در مقطعی ۱.۸ میلیارد دلار وجه ارزی نقد در اختیار بابک زنجانی قرار گرفته و او بیش از نیمی از این رقم را بازنگردانده است.

او گفت که «افراد ذی نفع بابت جابجایی این مبلغ معادل نرخ ۷ درصد منفعت کسب کرده اند». پالیزدار جزئیات بیشتری در باره «افراد ذی‌نفع» در پرونده بابک زنجانی ارائه نکرد.

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در پیوند با پرونده فساد اقتصادی بانک‌های دی و سرمایه هم گفت که پرونده این بانک‌ها در مراجع قضائی در حال پیگیری است.

به گفته او مدیرعامل بانک دی و «چند تن از کسانی که ذینفع بوده‌اند یا حتی شائبه‌ای در باره آن‌ها وجود داشته برکنار و بعضا بازداشت شده اند».

به گفته پالیزدار در بانک سرمایه نیز برخی از بدهکاران سهام بانک را خریداری و از منابع آن سوء استفاده کرده‌اند.

او مانده تسهیلات بانکی در پایان خرداد ۹۵ را ۸۵۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که مانده تسهیلات بانکی طی سه سال گذشته ۸۶ درصد افزایش یافته است.

در همین زمینه

چرا جمهوری اسلامی نمی‌تواند با فساد اقتصادی مبارزه کند؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دلسرد

    در ایران همه چیز لوس شده(کامنت روزبه) لوث درست است

  • Jamshid Shahghassi

    بقول آقا/خانم روزبه اگر حزب درست و حسابی و واقعی در کار بود که گرفتار این روز سیاه نبودیم! نبود احزاب حقیقی منجر به فساد و پنهانکاری در همه عرصه ها شده و وضعیت کنونی را سبب شده و در این بین عدم حضور مطبوعات آزاد و مستقل را هم نباید از نظر دور داشت. واحسرتا.... وامصیبتا !!!!!

  • roozbeh

    احزاب!!! کدام احزاب؟ اینها که اسم خود را حزب گذاشته اند بیشتر شبیه جک هستند تا حزب. حزب کادر دارد تشکیلات دارد برنامه دارد کنگره دارد. دفتر و ددستک دارد و ممهمتر از همه سیاست پایدار و تدوین شده دارد و چه بر سریر قدرت و چه بعد از آن می بایستی پاسخگوی عملکرد خود باشد. در ایران همه چیز لوس شده حتی معنی و مفهوم حزب.