ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمار دانشجويان علوم انسانی در ايران کاهش می‌يابد

<p>يک مقام وزارت علوم ايران از برنامه&zwnj;ريزی برای کاهش شمار دانشجويان علوم انسانی در دانشگاه&zwnj;های اين کشور خبر داد.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>به گزارش خبرگزاری فارس، رضا عامری، مديرکل دفتر نظارت و ارزيابی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری ايران گفت ۴۳ درصد دانشجويان فعلی کشور در رشته&zwnj;های علوم انسانی تحصيل می&zwnj;کنند.</p> <p><br /> به گفته وی اين آمار بايد به ۳۶ درصد کاهش پيدا &zwnj;کند.</p> <p><br /> آيت&zwnj;الله علی خامنه&zwnj;ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران نيز دو سال پيش از تحصيل دو ميليون دانشجوی ايرانی در رشته&zwnj;های علوم انسانی انتقاد کرده بود.</p> <p><br /> در چند سال گذشته علاوه بر انتقاد از شمار دانشجویان علوم انسانی، کتاب&zwnj;های درسی این رشته&zwnj;ها نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.</p> <p><br /> وزارت علوم می&zwnj;گوید کتاب&zwnj;های درسی علوم انسانی باید بر اساس ارزش&zwnj;های اسلامی بازنگری شود.</p> <p><br /> کامران دانشجو، وزير علوم نیز گفته است بازنگری در علوم انسانی &laquo;بی برو برگرد&raquo; انجام می&zwnj;شود.</p> <blockquote> <p>رضا عامری، مديرکل دفتر نظارت و ارزيابی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری ايران: ۴۳ درصد دانشجويان فعلی کشور در رشته&zwnj;های علوم انسانی تحصيل می&zwnj;کنند که بايد به ۳۶ درصد کاهش پيدا &zwnj;کند</p> </blockquote> <p>چند روز پيش نيز پرويز داودی، رئيس مرکز مطالعات استراتژيک نهاد رياست جمهوری، از تعيين شاخص&zwnj;های علوم انسانی توسط اين مرکز خبر داد.</p> <p><br /> داودی گفت: &laquo;ما در واقع بررسی می&zwnj;کنيم که اين شاخص&zwnj;ها چقدر متناسب با ارزش&zwnj;های اسلامی و مسائل واقعی و بومی در کشور ايران است.&raquo;</p> <p><br /> وی افزود: &laquo;خيلی از شاخص&zwnj;ها با فرهنگ ايران و مردم ايران نمی&zwnj;خواند ولی در حال حاضر از اين شاخص&zwnj;ها که بعضاً محتوای ارزش&zwnj;های اسلامی در آن وجود ندارد، اخلاق اسلامی در آن نيست و بعضاً يک سری از اخلاق&zwnj;های ديگر بر اساس فلسفه&zwnj;های مادی&zwnj;گرايانه در آن قرار دارد، استفاده می&zwnj;کنيم.&raquo;</p> <p><br /> پرويز داودی اعلام کرد در جلسه&zwnj;ای با آيت&zwnj;الله علی خامنه&zwnj;ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران گزارشی در ارتباط با شاخص&zwnj;های علوم انسانی ارائه شده و وی از اين اقدام پشتيبانی کرده است.</p> <p><br /> داودی اظهار اميدواری کرد که با وجود زياد بودن تعداد شاخص&zwnj;ها، با کمک حوزه علميه ظرف يک سال آينده تحقيق درمورد بسياری از شاخص&zwnj;ها پايان يابد.</p> <p><br /> وزارت علوم آبان ماه سال گذشته اسامی ١٢ رشته&zwnj;ای که تا بازنگری در محتوای آن&zwnj;ها، توسعه پيدا نمی&zwnj;کنند، اعلام کرد.</p> <p><br /> &laquo;حقوق، حقوق بشر، مطالعات زنان، اقتصاد، جامعه&zwnj;شناسی، ارتباطات اجتماعی، علوم سياسی، فلسفه، روان&zwnj;شناسی، علوم تربيتی، مديريت و مديريت فرهنگی و هنری&raquo; به عنوان رشته&zwnj;هايی که بايد بازنگری شوند، اعلام شده است.</p> <p><br /> در همین حال محمدمهدی نژادنوری، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری نیز از تشکيل يک گروه برای تغيير محتوای درسی ۳۶ رشته دانشگاهی تا مهر ۱۳۹۰ خبر داده و افزوده:&zwnj; &laquo;اين کارگروه شامل متخصصان حوزه و دانشگاه هستند که زمينه اصلاح را فراهم می&zwnj;کنند و اين روند به تدريج در ساير رشته ها ادامه می&zwnj;يابد.&raquo;</p> <p>&nbsp;</p>

يک مقام وزارت علوم ايران از برنامه‌ريزی برای کاهش شمار دانشجويان علوم انسانی در دانشگاه‌های اين کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، رضا عامری، مديرکل دفتر نظارت و ارزيابی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری ايران گفت ۴۳ درصد دانشجويان فعلی کشور در رشته‌های علوم انسانی تحصيل می‌کنند.

به گفته وی اين آمار بايد به ۳۶ درصد کاهش پيدا ‌کند.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران نيز دو سال پيش از تحصيل دو ميليون دانشجوی ايرانی در رشته‌های علوم انسانی انتقاد کرده بود.

در چند سال گذشته علاوه بر انتقاد از شمار دانشجویان علوم انسانی، کتاب‌های درسی این رشته‌ها نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

وزارت علوم می‌گوید کتاب‌های درسی علوم انسانی باید بر اساس ارزش‌های اسلامی بازنگری شود.

کامران دانشجو، وزير علوم نیز گفته است بازنگری در علوم انسانی «بی برو برگرد» انجام می‌شود.

رضا عامری، مديرکل دفتر نظارت و ارزيابی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری ايران: ۴۳ درصد دانشجويان فعلی کشور در رشته‌های علوم انسانی تحصيل می‌کنند که بايد به ۳۶ درصد کاهش پيدا ‌کند

چند روز پيش نيز پرويز داودی، رئيس مرکز مطالعات استراتژيک نهاد رياست جمهوری، از تعيين شاخص‌های علوم انسانی توسط اين مرکز خبر داد.

داودی گفت: «ما در واقع بررسی می‌کنيم که اين شاخص‌ها چقدر متناسب با ارزش‌های اسلامی و مسائل واقعی و بومی در کشور ايران است.»

وی افزود: «خيلی از شاخص‌ها با فرهنگ ايران و مردم ايران نمی‌خواند ولی در حال حاضر از اين شاخص‌ها که بعضاً محتوای ارزش‌های اسلامی در آن وجود ندارد، اخلاق اسلامی در آن نيست و بعضاً يک سری از اخلاق‌های ديگر بر اساس فلسفه‌های مادی‌گرايانه در آن قرار دارد، استفاده می‌کنيم.»

پرويز داودی اعلام کرد در جلسه‌ای با آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران گزارشی در ارتباط با شاخص‌های علوم انسانی ارائه شده و وی از اين اقدام پشتيبانی کرده است.

داودی اظهار اميدواری کرد که با وجود زياد بودن تعداد شاخص‌ها، با کمک حوزه علميه ظرف يک سال آينده تحقيق درمورد بسياری از شاخص‌ها پايان يابد.

وزارت علوم آبان ماه سال گذشته اسامی ١٢ رشته‌ای که تا بازنگری در محتوای آن‌ها، توسعه پيدا نمی‌کنند، اعلام کرد.

«حقوق، حقوق بشر، مطالعات زنان، اقتصاد، جامعه‌شناسی، ارتباطات اجتماعی، علوم سياسی، فلسفه، روان‌شناسی، علوم تربيتی، مديريت و مديريت فرهنگی و هنری» به عنوان رشته‌هايی که بايد بازنگری شوند، اعلام شده است.

در همین حال محمدمهدی نژادنوری، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری نیز از تشکيل يک گروه برای تغيير محتوای درسی ۳۶ رشته دانشگاهی تا مهر ۱۳۹۰ خبر داده و افزوده:‌ «اين کارگروه شامل متخصصان حوزه و دانشگاه هستند که زمينه اصلاح را فراهم می‌کنند و اين روند به تدريج در ساير رشته ها ادامه می‌يابد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.