ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بزرگترین بمب غیراتمی آمریکا در افغانستان به‌کار برده شد

«جی‌بی‌یو - ۴۳» بزرگترین بمب غیراتمی است که آمریکا در زرادخانه خود دارد. اکنون این «مادر همه بمب‌ها» برای نخستین بار برای از بین بردن تونل‌های داعش در افغانستان استفاده شد.

پنتاگون اعلام کرد که نیروهای آمریکایی در افغانستان یک بمب بسیار قدرتمند از نوع «جی‌بی‌یو - ۴۳» را که «مادر همه بمب‌ها» نامیده می‌شود برای نابود کردن تونل‌ها و مخفیگاه‌های گروه «دولت اسلامی» (داعش) در منطقه آچین استان ننگرهار افغانستان به‌کار برده است.

بمب «جی‌بی‌یو - ۴۳» بیش از هشت هزار کیلوگرم ماده منفجره دارد که معادل ۱۱ تن ‌تی‌ان‌تی است

این اقدام شامگاه پنج‌شنبه ۱۳ آوریل / ۲۴ فروردین انجام شده است.

بمب «جی‌بی‌یو - ۴۳» بیش از هشت هزار کیلوگرم ماده منفجره دارد که معادل ۱۱ تن ‌تی‌ان‌تی است و با حدود ۹.۲ متر طول و بیش از یک متر قطر، بزرگترین بمب غیراتمی ارتش آمریکاست.

به‌گفته رسانه‌های آمریکا این بمب پس از طراحی و توسعه آن از سال ۲۰۰۳ تا کنون در هیچ عملیاتی به‌کار برده نشده بود.

وزارت دفاع آمریکا گفته است بمب «جی‌بی‌یو - ۴۳» توسط هواپیمای حمل و نقل «ام‌سی ـ ۱۳۰» بر مجموعه تونل‌های داعش و نیروهایش پرتاب شده است. هفته گذشته در منطقه آچین یک سرباز آمریکایی در عملیات علیه داعش کشته شده بود.

به‌گفته پنتاگون با انفجار این بمب خطر برای نیروهای آمریکایی و افغانستانی در این منطقه به حداقل کاهش یافت و آسیب‌ها به داعش به حداکثر رسید.

اسماعیل شینواری، فرماندار منطقه آچین به خبرگزاری فرانسه گفته است که انفجار بمب «جی‌بی‌یو – ۴۳» «شدیدترین انفجاری» بوده که تاکنون دیده است. شینواری گفت در پی انفجار شعله‌های عظیم در منطقه به هوا برخاست.

آمریکا از کشته شدن احتمالی ۳۶ نفر از نیروهای داعش خبر داده و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز روز جمعه ۱۴ آوریل / ۲۵ فروردین اعلام کرد که مردم غیرنظامی در این انفجار جان خود را از دست نداده‌‌اند.

پنتاگون به‌نقل از ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان گفته است «این بمب برای غلبه بر موانع ایجادشده و برای حفظ پیشروی ما در برابر داعش مهمترین سلاح است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنج‌شنبه ضمن «بسیار بسیار موفقیت‌آمیز» دانستن این اقدام گفت که برای استفاده از این بمب به ارتش آمریکا اختیارات کامل را داده بود.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید نیز گفته است که با انفجار این بمب فضای عملیاتی داعش قطع شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.