ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش تنش‌ در شبه‌جزیره کره: رونمایی از موشک‌های دوربرد جدید پیونگ‌یانگ

کره شمالی در جشن‌های «روز خورشید» از موشک‌های دوربرد جدید رونمایی کرد. چین نسبت به وقوع جنگ در شبه‌جزیره کره هشدار داد و ناوگروه رزمی آمریکا درحال نزدیک‌شدن به آنجاست.

با اینکه چین نسبت به بالاگرفتن تنش‌ها در شبه‌جزیره کره هشدار داده‌بود، کره شمالی در سالگرد تولد بنیانگذارش موشکی جدید رونمایی کرد و ناوگروه رزمی ایالات متحده کماکان به سمت این کشور نزدیک‌تر می‌شود.

تصویری از آزمایش موشکی اخیر کره شمالی

کره شمالی شنبه، ۱۵ آوریل در جشن‌های بزرگداشت یک‌صد و پنجمین سالگرد تولد بنیانگذارش، کیم ایل سونگ موشک‌های جدید دوربردی را به نمایش گذاشت که از زیردریایی‌ شلیک می‌شوند و بردی حدود ۱۰۰۰ کیلومتر دارند.

پیش از این برخی کارشناسان از احتمال رونمایی موشک‌های دوربرد جدید و نیز دست‌زدن پیونگ یانگ به ششمین آزمایش هسته‌ای این کشور در روز شنبه موسوم به «روز خورشید» در این کشور خبر داده‌بودند. این اقدام‌ها نشان‌دادن قدرت به آمریکا تعبیر شده‌بودند. اکنون رونمایی از این موشک‌های دوربرد و نزدیک‌ترشدن ناوگروه رزمی ایالات متحده به شبه جزیره کره نگرانی‌ها از وقوع جنگ را افزایش داده‌است.

به گزارش روزنامه «گاردین»، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین جمعه ۱۴ آوریل در جمع خبرنگاران گفت که شبه‌جزیره کره در «موقعیتی متزلزل» قرار دارد و «آدم حس می‌کند که هرلحظه باید منتظر رخ‌دادن منازعه بود.»

برنامه تسلیحاتی هسته‌ای کره شمالی محل اصلی نزاع است و امکان رویارویی بین ایالات متحده با این کشور را افزایش داده. پیونگ‌یانگ در ماه‌های اخیر چندین‌بار دست به آزمایش جدید بر تسلیحات اتمی خود زده، یک موتور پیشران موشک‌ بالستیک دوربرد با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را تست کرده، و در آخرین نمونه از این آزمایش‌ها، اوایل آوریل موشک اسکاد با سوخت مایع را امتحان کرد.

واشنگتن نیز در واکنش، ناوگروه رزمی «کارل وینسون» را از هفته گذشته به سوی شبه جزیره کره اعزام کرده‌است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته که اگر چین در حل بحران کره شمالی کمکی انجام ندهد، آمریکا به تنهایی به آن رسیدگی خواهد کرد.

با این حال، وزیر امور خارجه چین از هر دو کشور خواست تا خویشتن‌داری نشان دهند و جمعه گفت که «ما از تمام طرفین می‌خواهیم تا از تحریک و تهدید یکدیگر، چه در حرف و چه در عمل دست بردارند و اجازه ندهند تا موقعیت به وضعیتی غیرقابل مدیریت و بازگشت‌ناپذیر درغلتد.»

او گفت که «اگر جنگ رخ دهد، همه می‌بازند و برنده‌ای وجود نخواهد داشت.»

حمله موشکی ایالات متحده به یک پایگاه هوایی در سوریه هشداری برای کره شمالی نیز تفسیر شده‌است. این کشور خود با اشاره به این حمله گفته که تنها راه جلوگیری از حمله مشابه ایالات متحده ادامه‌دادن به برنامه تسلیحاتی هسته‌یا است.

پیش از آن، هان سونگ‌ـ‌ریول، معاون وزیر خارجه کره در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفته بود که ما در صورت «حمله پیشگیرانه» از سوی آمریکا دست به حمله هسته‌ای علیه این کشور خواهیم زد.

او جمعه به آسوشیتدپرس گفت که پیام‌های توئیتری دونالد ترامپ علیه کره شمالی «تهاجمی» و «دردسرساز» هستند. به باور هان، تنش‌های رو به افزایش در شبه جزیره کره به یک «دور باطل» افتاده و پی‌در‌پی تشدید می‌شود.

کره شمالی پیشتر خبر داده‌بود که تمام موشک‌های خود را به سمت پایگاه‌های آمریکا در کره جنوبی و نیز دیگر اهدافی در خاک ایالات متحده نشانه گرفته‌است.

پنج‌شنبه شب نیز شبکه خبری ان‌بی‌سی از قول مقام‌های امنیتی ایالات متحده گزارش داد که اگر کره شمالی واقعاً شنبه بخواهد دست به «آزمایش هسته‌ای» بزند، واشنگتن آمادگی «حمله پیشگیرانه» به این کشور را دارد. پنتاگون به سرعت این گزارش را تکذیب کرد. کره شمالی پیش از این پنج آزمایش هسته‌ای انجام داده‌است.

در همین حال، مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا یکشنبه ۱۶ آوریل به سئول، پایتخت کره جنوبی پرواز خواهد کرد. کاخ سفید هدف از این سفر را تأکید بر حمایت از متحد خود در منطقه خوانده‌است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.