ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● دیدگاه

مهدی خزعلی: نه به شورای نگهبان

مهدی خزعلی، کاندیدای ثبت نام کرده انتخابات ریاست جمهوری: من معتقدم که در همین وضعیت هم می‌توان کار کرد. ما باید خودمان را نشان دهیم. باید در همین انتخابات به شورای نگهبان نه بگوییم، به نظارت استصوابی نه بگوییم. اگر شورای نگهبان مرا رد کرد به شیوه‌ای مشابه اعتصاب غذا در زندان عمل می‌کنم.

مهدی خزعلی، کاندیدای ثبت نام کرده انتخابات ریاست جمهوری: من معتقدم که در همین وضعیت هم می‌توان کار کرد. ما باید خودمان را نشان دهیم. باید در همین انتخابات به شورای نگهبان نه بگوییم، به نظارت استصوابی نه بگوییم. اگر شورای نگهبان مرا رد کرد به شیوه‌ای مشابه اعتصاب غذا در زندا عمل می‌کنم.

مهدی خزعلی، چشم‌پزشک و ناشر، فرزند آیت الله ابوالقاسم خزعلی که از ستون‌های شورای نگهبان و مدافعان اعمال ولایت و نظارت استصوابی بود، از منتقدان رویه حکومت‌گری در جمهوری اسلامی است.  او می‌گوید که برای نه گفتن به نظارت استصوابی کاندیدای ریاست جمهوری شده است.

خزعلی در برابر این پرسش که اگر شما را فاقد صلاحیت تشخیص دادند چه می‌کنید، می‌گوید که در این صورت از مردم می‌خواهد که باز به او رأی دهند، زیرا در شمارش، آرای باطله هم باید لحاظ شوند. به نظر او از طریق آرای باطله هم می‌توان فشار آورد برای باطل کردن نظارت استصوابی. این همان پیشنهادی است که پیشتر از طرف عمار ملکی در مقاله «پیشنهاد راهبرد انتخاباتی تحول خواهان: رأی به کاندیدای غایب» مطرح شده است.

مهدی خزعلی در حال ثبت نام به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری

نکات عمده گفته‌های مهدی خزعلی در مصاحبه با "زمانه":

■ من منتقد جدی هر دو جناح حاکم هستم.

■ من معتقدم که در همین وضعیت هم می‌توان کار کرد. ما به دنبال اصلاح هستیم، از هر امکانی استفاده می‌کنیم. در سال ۹۲ گزینه اول حاکمیت را رد کردیم، گزینه آخر را برگزیدیم. در سال ۹۴ به مردم گفتم بیایید برای رفراندوم، می‌خواهیم شاخص‌های جناح حاکم را بزنیم. محمد یزدی را کشیدیم پایین، حداد عادل را انداختیم، مصباح یزدی تئوریسین حکومت آسمانی‌شان را راه ندادیم به خبرگان. اینها می‌شود رفراندوم. اکنون هم می‌گویم: مردم باز بیایید برای رفراندوم.

■ ما باید خودمان را نشان دهیم. باید در همین انتخابات به شورای نگهبان نه بگوییم، به نظارت استصوابی نه بگوییم.

■ ما فیلتر شورای نگهبان را قبول نداریم. من ده بار بازداشت شده‌ام، ده بار اعتصاب غذا کردم و گفتم بازداشت‌های شما را قبول ندارم؛ هر بار با اعتصاب غذا آزاد شدم. اگر شورای نگهبان مرا رد کرد به همان شیوه اعتصاب عمل می‌کنم، یعنی می‌گویم: مردم به حاکمیت بگویید نه؛ به مهدی خزعلی رأی بدهید حتی اگر شورای نگهبان صلاحیت مرا رد کرد.

■ در انتخابات ریاست جمهوری موظف‌اند که آرای باطله را در مجموع لحاظ کنند؛ یعنی یک دفعه می‌بینید که ۵۱ درصد − امیدواریم باشیم اصلاً ۸۰ درصد، ۷۰ درصد − آرای باطله است. این به معنای نه به همه جناح‌هاست.

■ به مردم می‌‌گویم بیایید که به همه اینهایی که ۴۰ سال با جهالت حکومت کردند، نه بگوییم. به مردم می‌گویید دروازه‌های تمدن را باز کنید، ما می‌توانیم رونق اقتصادی بیاوریم، با جهان تعامل مثبت داشته باشیم.

■ گفتمان من، یک انقلاب "نارنجی" است: در سیاست خارجی قدم اول این است که تنش‌زدایی کنیم با دنیا. به چپ و راست نه بگوییم و مسیر اعتدال را پیش بگیریم. در سوریه و فلسطین دخالت نکنیم. در سیاست داخلی باید هر کس برای احراز پست‌های دولتی آزاد باشد، با هر دین و نژاد و رنگ. نباید از کسی بپرسیم دین تو چیست. حجاب نباید اجباری باشد. در اقتصاد: باز کردن درها، تغییر در برنامه توسعه، برداشتن دیوار میان ایرانیان داخل و خارج مثلا از "معین" دعوت کنیم بیاید در ایران کنسرت بدهد. ایرانیان خارج از کشور سرمایه اقتصادی هستند، بیایند در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

■ اگر رئیسی خشونت آشکار است، روحانی خشونت پنهان است.

■ ما باید تحزب داشته‌ باشیم. احزاب موجود جدی نیستند. مطبوعات هم همین وضع را دارند.

■ اصلاح‌طلب باید از خودش شروع کند. اصلاح‌طلب نباید باندبازی کند، نباید فاسد باشد، اگر از گفت‌وگوی تمدن‌ها حرف می‌زند نباید دعوت کند به شرکت در تظاهراتی که در آن مرگ بر یک کشور دیگر می‌گویند. اصلاح‌طلب یعنی مهندس بازرگان که وقتی سفارت آمریکا اشغال می‌شود، از نخست‌وزیری استعفا می‌دهد. اصلاح‌طلب نباید وجود زندانی سیاسی را منکر شود، نباید با سیستم قضایی موجود بسازد. اصلاح را باید از اصلاحات آغاز کنیم. اصلاح‌طلبان موجود بعضا فرصت‌طلب‌اند، خواهان استمرار این وضعیت هستند، می‌خواهند سر این سفره بمانند. حتا اصلاح‌طبانی که در زندان بودند با زندانبان علیه دگراندیشان می‌ساختند.

■ برخی اصلاح‌طبان همان خشونت‌طلبان اوایل انقلاب هستند.

■ هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در جهالت مشترک‌اند، در هر دو طرف تخلف وجود دارد.

■ جناح احمدی‌نژاد هم نباید رد صلاحیت شود.

■ باید روشنگری کنیم و از ظرفیت انتخابات بهره‌برداری کنیم.

■ مسئول تعیین صلاحیت مردم هستند، حتا اگر جنتی صلاحیت ما را رد کرد.

بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در همین زمینه

بیشتر بخوانید، در صفحه ویژه انتخابات

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • arash

    این اقای خز علی بی سواد گه می گه گوروش از قبیله قریشه چی بگم فقط می گم استاد جنتی رو اسم اش یگ خط قرمز بگش بگو اول برو تاریخ بخون تا باسود شوی بعد ریس جمهور

  • arash

    این اقای خز علی تا دیروز گه سفره انقلاب بود ومی خورد مشگلی نداشت حالا گه از سر شفر انداختنش گنار شگاگی شده مثل بچه های گه اسباب بازی اش را گرفتن داره داد و بیداد می گنه یگ ادم بی سوادی گه می گه گوروش از قبیله قریشه چی بگیم این هم فگر می گنه دوران طلایی امام همین اقا تو انتخابات مجلس گفت به گی وگی رای ندهید اخر چی شد جنتی شد راس مجلس گول این حرفها را نخورید ما رای نمی دهیم انگشت پاگ در ضمن ریس جمهور گاری نیست اگر خواستن رهبر انتخاب گن همه باید رای بدهند چون رهبر همه گاره است اگر اقای خامنه ای گاندید بشه من به اون رای می دهم چون اون هر چی می گنه این احمقها انجام نمی دهند اگر انجام می دادن گشور ما گلستان بود

  • Reza

    ای مردم همیشه سرگردان و خفته و افسرده و غمگین ایران بردگی کافی است از این رژیم غارتگر و دزد و چپاولگر و دروغگو، هم مه جور فیلم بازی کردند و خلاصه اینکه گول این رژیم سر تا یک کرباس را نخورید فقط اتحاد و همبستگی چاره خلاص شدن از برده‌داری است برای یک بار که شده رأی ندهید فقط دروغ و ریا و و دزدی و نابودی ایران و ایرانی وظیفه اصلی این آخوندهای تازی است ای ملت خفته از خواب غفلت بیدار شوید

  • اردوان از تهران

    اقای خزعلی دوباره من هستم اردوان که البته نامی استعاری نیست. می خواستم از شما بپرسم چرا شما نام و جمله ی عربی را تکرار می کنید که از سر جهل و حماقت محض حتا بچه ی شش ماهه اش را هم به جبهه ی جنگ برد و به کشتن داد. قاسم سیزده ساله٬ علی اکبر چهارده ساله و رقیه سه ساله! عل من ناصرا ینصرنی! او که پیش از اینکه بکشندش به قول مداحین و روضه خوانها که پدر شما هم جزو آنها بود قبل از مرگ دریای خون برپا کرده بود از بس گردن زده بود. لطفا توضیح دهید. در ضمن آیا شما نیز جزوه شعبده ی دستگاه روحانیت نیستید؟ براستی شما بعد از آنهمه اعتصاب غذا چرا حتا اندکی لاغر نشده اید. آیا شما وسیله و حتا شییء دستگاه اطلاعات سپاه آدمکشان دربیت رهبری نیستید؟؟؟ اینها پرسشهایی ست که در میان دانشجویان رواج دارد.

  • اردوان از تهران

    آقای خزعلی نمی شود به شما اطمینان کرد. هر چه می کنم موفق نمی شوم شما را راتسگو بدانم. شما سرسپرده آن گردن زن بزرگی علی هستید. شما از بهاییان که اولین قربانیان اسلام ناب هستند فقط یک بار و آنهم در مسیر سخنانتان اشاره کردید. در ضمن شما به خوبی میدانید که اگر شما را رد صلاحیت می کنند و مردم فقط بیایند پای صندوق رای آقای خامنه ای که الان در کماست اگر از کما بیرون بیرون بیاید می آید در تریبون و آمدن مردم را رفراندومی برای پشتیبانی حکومت اسلامی خواهد دانست. حکم حکوکتی می تواند بگوید که باید در هر صورت از حکومت دفاع شود. خمینی هر کاری و هر دروغی را هر جنایتی را برای ماندن حکومت بر جا می توان انجام داد. حتا نماز را هم می توان تعطیل کرد. بنا بر این اگر شما راست می گویید چرا تحریم نمی کنید.

  • علی

    تضمین آقای خزعلی برای شمارش آرا و اعلام آن چیست. علاوه بر آقای خزعلی آقای خامنه ای هم میگوید کسانی هم که نظام را قبول ندارند شرکت کنند و رأی بدهند تا به دهان استکبار بزنیم و مقبولیت نظام را ه دنیا نشان دهیم. ع

  • روزبه

    فرض کنیم ایشون تایید صلاحیت بشه و یا نشه آیا رژیم نمیتونه شمارش آرارا دستکاری کنه. حتی اگر به اصلاح طرح رفراندم موفق باشه خامنه ای و بقیه ملاها قدرت بطو ر مسالمت آمیز تحول دولت موقت متشکل از رجال سیاسی بی طرف میدن که کشور رو آماده انتخابات برای تعیین جکومت آینده میکنند لطفا از خواب تحول مسالمت آمیز قدرت و گرفتن اون از یک مشت ملای مفتخور و برادرهای قاچاقچی ومسلح بیدار شوید. متاسفانه.

  • فرهاد - فریاد

    سیاستمدارهای تقلیل گرا هرگونه بخواهند میتوانند خودشان را تا سطح دشمنانشان تقلیل دهند آقای خزعلی انتخابات وسیله ای برای ابراز شایسته گزینی ست موضوع اصلی آرمانگرائی ست از اینرو تفاوت آرمانگرا و تقلیل گرا همین است . چون آرمان شما جمهوری اسلامیست و برای حفظ آن هر اقدامی را جایز برمی شمرید چون شما تقلیل گرا هستید اما من آرمانخواه هستم و آرمانم آزادیخواهی دموکراسی عدالت اجتماعی ست نه رئیس جمهور شدن یا نماینده ی مجلس شدن . از ما نخواهید تا سطح پروازمان را همسطح رئیسی روحانی احمدی نژاد و امثالهم کاهش دهیم . امیدوارم این سیاستهای لیبرالی نهضت آزادی (مهندس بازرگان- دکتر یزدی ) و حزب توده ای از بین سیاسیون ایران هر چه سریعتر رخت بر بندد .

  • ح

    اگر تایید صلاحیت بشود توسط شورای نگهبان (که متاسفانه احتمالن نمی شود به بهانه های مختلف) من به ایشان رای خواهم داد. من مقالات و مصاحبه های مختلف ایشان را دیده و خوانده ام به نظرم انسان نیک و شجاعی و دانایی است.

  • بهرنگ

    با سلام جا دارد که آقایان دکتر ملکی و محمد نوری زاد در تصمیم خود تجدید نظر کنند و برخورد فعال از نوع مهدی خزئلی را در دستور کار قرار دهند. عزیزان گفتن این که صف بستن جلوی چند مرکز رأی گیری می تواند این شائبه را ایجاد کند که مردم ایران در انتخابات شرکت کرده اند یا می کنند و لذا مورد سوء استفاده قرار بگیرد کمال ساده اندیشی است. قبول این معنا که رژیم جمهوری اسلامی می تواند امریکا و غرب و دیگران را با ارتکاب به نمایش انتخاباتی و ظاهر سازی فریب دهد به معنی کشک حساب کردن دستگاه های عریض و طویلی است که این کشورها به این منظور دارند و در ارزیابی تحولات جاری منطقه و جهان به کار می برند. بیایید این قدر ساده نباشیم و دنیا را با چشم عاقل اندر سفیه نگاه نکنیم. میزان اطلاع غرب و امریکا و دیگران از تحولات سباسی و اجتماعی ایران به هیچ وجه کمتر از میزان اطلاع آقایان ملکی و نوری زاد نیست و هیچگاه نبوده است. عزیزان بیایید ساده اندیشی را کنار بگذاریم. حکایت ما این است: "اگر بینی که نا بینا و چاه است ـ اگر ساکت نشینی این گناه است." بیایید این "ساکت نشینی" غیر موجه را کنار بگذاریم. "اصلاح طلبان" [داخل گیومه] هم همین کار را می کنند. آنها منتها اسمش را گذاشته اند "انفعال مصلحت اندیش". با احترام بهرنگ

  • صمد

    آقای خزعلی مکرراً خود و ملازادگانی از قبیل خود را وارثان اصلی انقلاب نامیده که بقول خودش انقلاب از آنها دزدیده شده. اینکه اصولا سن ایشان اجازه بدهد خود را میراث بر محصول تحولات ناشی از ده ها سال جنبش سیاسی ایرانیان بداند حرف دیگری است ولی همین حس مالکیت در خصوص "سفره انقلاب" بسیار زننده است. اگر حتی بپذیریم که انقلاب ایران با هدف براندازی یک نظام تمامیت خواه و به منظور استقرار استقلال، آزادی و جمهوریت انجام گرفت، چطور می توانیم فقط یک قشر نه چندان خوشنام (ملا جماعت) را میراثبر این انقلاب بدانیم؟ او ابایی ندارد که بگوید ملازادگان در حصار امن قرار دارند و هر غلطی بخواهند می کنند. تنها در پوششی عوامفریبانه آنها را دعوت می کند که این امتیاز نفرت انگیز و قرون وسطایی خود را برای اصلاح امور کشور بکار گیرند. دعوت های مکرر و عجیب او که به هر قیمت پای صندوق های رای بروید تنها و تنها یک نتیجه خواهد داشت: تدارک صحنه مورد نیاز نظام فاسد و بی آبرو برای اعلام هر نتیجه ای که دلش بخواهد ولی با یک رقم بزرگ مشارکت مردمی. فقط خروج مردم از چارچوب در خانه خود در روز انتخابات کافی است تا دولت اسلامی عبا و شپش (داعش) از مشارکت گسترده مردم حرف بزند و سپس تمام حقوق مدنی مردم را دوباره در فضای در بسته وزارت کشور زیر پا بگذارد. بیایید به احترام خود و تمامی گذشتگانی که برای ترقی ایران کوشیده اند، فقط برای یک روز هم که شده "اعتکاف سیاسی" کنیم و با در منزل ماندن و با ساکت و خلوت گذاشتن خیابانها، اعتراض مدنی خود را به رخ نظام بکشیم.

  • آدم

    دو سال قبل گفتگويی از آقای خزعلی پخش شد در بی بی سی فارسی،در آن گفتگو که خود ديدم و شنيدم،ايشان گفتند۰۰ « می خواهيم حرف حسابی بزنيم مثل مردان،وگرنه بايد لچک سر کنيم و جايمان در آشپزخانه باشد»۰۰۰بله،،ببخشيد که حرفهای قشنگتان برای ما قابل پذيرش نيست۰

  • دلسرد

    با سلام هر چند نسبت به آقای خزعلی بدبین هستم ولی پیشنهاد ایشان معقول است. به نظرم همه ی تحریمی ها رای "نه" بدهند. این نوعی رفراندوم است به شرط اینکه همه باین رویکرد را قبول و تبلیغ کنند.