ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«فراوانی داوطلبان مانع از رد صلاحیت نخواهد شد»

سخنگوی شورای نگهبان یک بار دیگر به تأکید گفت که تائید صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس، «تک‌دوره‌ای» و مربوط به همان دوره است.

سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید که تعداد زیاد داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری مانع از «عزم احراز صلاحیت‌» نخواهد شد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان ایران شامگاه گذشته در گفت‌وگو با شبکه دو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت که این نهاد با دقت بیشتری «احراز صلاحیت» داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری را بررسی خواهد کرد.

کدخدایی رد صلاحیت گسترده دواطلبان در شش دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری را نشان دهنده «دقت نظر» شورای نگهبان عنوان کرد و گفت که در شش دوره گذشته ۴ تا ۱۰ داوطلب «احراز صلاحیت شدند».

او فراوانی داوطلبان برای انتخابات ریاست جمهوری را ناشی از «ضعف قوانین اجرایی» دانست و اظهار امیدواری کرد که با تدوین قانون جامع انتخابات «این وضعیت سر و سامان پیدا کند».

این عضو حقوقدان شورای نگهبان تدوین و تصویب «قوانین بازدارنده» را یکی از راهکارهای کاهش تعداد داوطلبان نامزدی انتخابات برشمرد.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی در باره نحوه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان گفت که هر یک از داوطلبان باید ۷ رای از ۱۲ رای شورای نگهبان را برای «احراز صلاحیت» کسب کنند.

به گفته کدخدایی اعضای شورای نگهبان پس از بررسی همه مستندات مراجع چهارگانه در باره صلاحیت داوطلبان بحث و گفت‌وگو و رای گیری می‌کنند.

او در باره مراجعی که اسناد و مدارک را در اختیار شورای نگهبان می‌گذارند، توضیحی ارائه نکرد و گفت که ممکن است که «مستندات و شهادت افرادی که مورد اعتماد هستند در رای شورای نگهبان تاثیرگذار باشد».

سخنگوی شورای نگهبان رای شورای نگهبان را «عامل تعیین کننده در بحث احراز صلاحیت» عنوان کرد و گفت که «شورای نگهبان هیچگاه تابع فشارهای سیاسی نبوده و نخواهد بود».

کدخدایی «احراز صلاحیت داوطلبان» را مربوط به «همان دوره» که داوطلب می‌شوند، دانست و گفت که اگر گزارشی از دوره تصدی نمایندگی مجلس یا ریاست جمهوری هر یک از داوطلبان وجود داشته باشد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

او در باره تاثیرگذاری این گزارش‌ها و نهاد مسئول در باره تدوین آن توضیحی ارائه نکرد.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان بر اساس قانون شورای نگهبان موظف است که در پنج روز نخست پس از ثبت‌نام اسناد و مدارک داوطلبان را بررسی و نتیجه را اعلام کند.

او گفت که اگر فرصت ۵ روزه اول کافی نباشد و اعضای شورای نگهبان احساس کنند فرصت بیشتری نیاز است این امکان وجود دارد که این فرصت ۵ روز دیگر تمدید شود.

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران ۲۹ اردیبهشت امسال همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا برگزار می‌شود.

به گفته علی‌اصغر احمدی دبیر ستاد انتخابات وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران، ۱۶۳۶ نفر داوطلب برای نامزدی این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری رادیو زمانه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.