ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعدام ۷۰ نفر در زندان وکيل‌آباد مشهد

<p>کمپين بين&zwnj;المللی حقوق بشر در ايران می&zwnj;گويد در دو ماه و نيم گذشته، ۷۰ نفر در زندان وکيل&zwnj;آباد مشهد اعدام شده&zwnj;اند.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>بنا به اين گزارش اين اعدام&zwnj;&zwnj;ها در نيمه دوم اسفند ۱۳۸۹ و فروردين و ارديبهشت ۱۳۹۰ و به&zwnj;طور &laquo;پنهانی و دسته&zwnj;جمعی&raquo; انجام شده است. اتهام اعدام&zwnj;شدگان &laquo;خريد و فروش مواد مخدر&raquo; بوده است.</p> <p><br /> از شهريور ۱۳۸۹ تاکنون بارها خبر اعدام&zwnj;های گسترده و پنهانی در زندان وکيل&zwnj;آباد مشهد منتشر شده است اما مقامات قوه قضائيه ايران هنوز در اين باره سخنی نگفته&zwnj;اند.</p> <p><br /> کمپين بين&zwnj;المللی حقوق بشر در ايران افزوده &laquo;اين اعدام&zwnj;های گروهی بدون ابلاغ تأييديه حکم دادگاه تجديد نظر از سوی ديوان عالی کشور به وکلا و متهمان، اجرا شده است.&raquo;</p> <p><br /> اين نهاد حقوق بشری گفته با اجرای اعدام به دليل طبيعت غيرقابل بازگشت بودن آن، مخالف است و معتقد است که اعدام&zwnj;های صورت گرفته&zwnj;ای که توسط مقامات رسمی اعلام نمی&zwnj;شود، در ساير زندان&zwnj;های کشور &laquo;جريان دارد.&raquo;</p> <p><br /> افزايش بی&zwnj;سابقه&zwnj; موج اعدام&zwnj;ها در ايران در سال ۱۳۸۹ واکنش&zwnj;های بين&zwnj;المللی را نيز به دنبال داشته است.</p> <blockquote> <p>هم اکنون دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل، يعنی ۱۳۰ کشور، حکم اعدام را کنار گذاشته&zwnj;اند، اما در ۶۲ کشور همچنان مجازات اعدام اجرا می&zwnj;شود که جمهوری اسلامی ايران يکی از اين کشور&zwnj;ها است</p> </blockquote> <p>بان کی&zwnj;مون، دبير کل سازمان ملل متحد اسفند ۱۳۸۹ طی گزارشی از &laquo;نگرانی&zwnj;های بين&zwnj;المللی&raquo; نسبت به شرايط زندانيان در زندان وکيل&zwnj;آباد مشهد خبر داد.</p> <p><br /> هم اکنون دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل، يعنی ۱۳۰ کشور، حکم اعدام را کنار گذاشته&zwnj;اند، اما در ۶۲ کشور همچنان مجازات اعدام اجرا می&zwnj;شود که جمهوری اسلامی ايران يکی از اين کشور&zwnj;ها است.</p> <p><br /> سازمان عفو بين&zwnj;الملل در گزارش سالانه خود اعلام کرده ايران پس از چين، بيش&zwnj;ترين اعدام&zwnj;های سال ۲۰۱۰ ميلادی را به خود اختصاص داده است.</p> <p><br /> بنا بر تخمين عفو بين&zwnj;الملل تعداد اعدام&zwnj;ها در چين به پنج هزار نفر می&zwnj;رسد و ايران با رقم دست&zwnj;کم ۲۵۲ اعدام در رتبه دوم قرار دارد.</p> <p><br /> اما بنا به گزارش&zwnj;های سازمان&zwnj;های مدافع حقوق بشری بين&zwnj;المللی، ايران با جمعيت ٧٠ ميليون از نظر تعداد اعدام&zwnj;ها پس از کشور چين با جمعيت يک ميليارد و ٣٠٠ ميليون نفر قرار دارد اما با مبنا قرار دادن جمعيت در رتبه &laquo;نخست&raquo; قرار می&zwnj;گيرد.</p> <p><br /> در همين حال عفو بين&zwnj;الملل در ژانويه ۲۰۱۱ نيز اعلام کرد در سال جديد ميلادی هر هفته به طور ميانگين ۲۰ نفر در ايران اعدام شده&zwnj;اند.</p> <p><br /> مالکوم اسمارت، مدير بخش خاورميانه و شمال آفريقای سازمان عفو بين&zwnj;الملل گفته اين نهاد مدافع حقوق بشر نسبت به تداوم مجازات اعدام در ايران &laquo;وحشت&zwnj;زده&raquo; است.</p> <p>&nbsp;</p>

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران می‌گويد در دو ماه و نيم گذشته، ۷۰ نفر در زندان وکيل‌آباد مشهد اعدام شده‌اند.

بنا به اين گزارش اين اعدام‌‌ها در نيمه دوم اسفند ۱۳۸۹ و فروردين و ارديبهشت ۱۳۹۰ و به‌طور «پنهانی و دسته‌جمعی» انجام شده است. اتهام اعدام‌شدگان «خريد و فروش مواد مخدر» بوده است.

از شهريور ۱۳۸۹ تاکنون بارها خبر اعدام‌های گسترده و پنهانی در زندان وکيل‌آباد مشهد منتشر شده است اما مقامات قوه قضائيه ايران هنوز در اين باره سخنی نگفته‌اند.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران افزوده «اين اعدام‌های گروهی بدون ابلاغ تأييديه حکم دادگاه تجديد نظر از سوی ديوان عالی کشور به وکلا و متهمان، اجرا شده است.»

اين نهاد حقوق بشری گفته با اجرای اعدام به دليل طبيعت غيرقابل بازگشت بودن آن، مخالف است و معتقد است که اعدام‌های صورت گرفته‌ای که توسط مقامات رسمی اعلام نمی‌شود، در ساير زندان‌های کشور «جريان دارد.»

افزايش بی‌سابقه‌ موج اعدام‌ها در ايران در سال ۱۳۸۹ واکنش‌های بين‌المللی را نيز به دنبال داشته است.

هم اکنون دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل، يعنی ۱۳۰ کشور، حکم اعدام را کنار گذاشته‌اند، اما در ۶۲ کشور همچنان مجازات اعدام اجرا می‌شود که جمهوری اسلامی ايران يکی از اين کشور‌ها است

بان کی‌مون، دبير کل سازمان ملل متحد اسفند ۱۳۸۹ طی گزارشی از «نگرانی‌های بين‌المللی» نسبت به شرايط زندانيان در زندان وکيل‌آباد مشهد خبر داد.

هم اکنون دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل، يعنی ۱۳۰ کشور، حکم اعدام را کنار گذاشته‌اند، اما در ۶۲ کشور همچنان مجازات اعدام اجرا می‌شود که جمهوری اسلامی ايران يکی از اين کشور‌ها است.

سازمان عفو بين‌الملل در گزارش سالانه خود اعلام کرده ايران پس از چين، بيش‌ترين اعدام‌های سال ۲۰۱۰ ميلادی را به خود اختصاص داده است.

بنا بر تخمين عفو بين‌الملل تعداد اعدام‌ها در چين به پنج هزار نفر می‌رسد و ايران با رقم دست‌کم ۲۵۲ اعدام در رتبه دوم قرار دارد.

اما بنا به گزارش‌های سازمان‌های مدافع حقوق بشری بين‌المللی، ايران با جمعيت ٧٠ ميليون از نظر تعداد اعدام‌ها پس از کشور چين با جمعيت يک ميليارد و ٣٠٠ ميليون نفر قرار دارد اما با مبنا قرار دادن جمعيت در رتبه «نخست» قرار می‌گيرد.

در همين حال عفو بين‌الملل در ژانويه ۲۰۱۱ نيز اعلام کرد در سال جديد ميلادی هر هفته به طور ميانگين ۲۰ نفر در ايران اعدام شده‌اند.

مالکوم اسمارت، مدير بخش خاورميانه و شمال آفريقای سازمان عفو بين‌الملل گفته اين نهاد مدافع حقوق بشر نسبت به تداوم مجازات اعدام در ايران «وحشت‌زده» است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.