ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش هزینه‌های تسلیحاتی در جهان – عربستان عقب ماند

حجم معاملات اسلحه در جهان به ۱۶۸۶ میلیارد دلار رسید. به دلیل کاهش قیمت نفت، عربستان سعودی ناگزیر است هزینه کمتری به خرید اسلحه اختصاص دهد. اروپا اما مسلح می‌شود.

هزینه‌های تسلیحاتی در جهان در دو سال پیاپی افزایش پیدا کرده است. در سال گذشته حجم معاملات اسلحه در جهان به ۱۶۸۶ میلیارد دلار رسید و به این ترتیب در مقایسه با سال ۲۰۱۵، چهار دهم درصد افزایش یافت. ایالات متحده آمریکا از نظر هزینه‌های تسلیحاتی در میان کشورهای جهان در جایگاه نخست و روسیه در جایگاه سوم قرار دارد.

کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌های تسلیحاتی عربستان سعودی به دلیل کاهش قیمت نفت

مؤسسه «سیپری» در سوئد که برای صلح در جهان فعالیت می‌کند گزارش داده است که از سال ۲۰۱۱ تاکنون این نخستین بار است که هزینه‌های تسلیحاتی در جهان در دو سال پیاپی افزایش پیدا کرده است.

در قاره آسیا، اقیانوسیه، اروپا مرکزی و اروپای شرقی و در آفریقای شمالی هزینه‌های تسلیحاتی رشد بیشتری از سایر نقاط جهان داشته است.

در آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی، در جزایر کارائیب و همینطور در خاورمیانه هزینه‌های تسلیحاتی کاهش پیدا کرده.

بر اساس گزارش یاد شده، ایالات متحده آمریکا ۱.۷ درصد هزینه بیشتری صرف تسلیحات نظامی می‌کند. در مجموع در فاصله بین سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، آمریکا ۶۱۱ میلیارد دلار برای خرید اسلحه هزینه کرده است.

در جایگاه دوم جمهوری خلق چین قرار دارد: ۲۱۵ میلیارد دلار که یک افزایش ۵.۴ درصدی را به نسبت سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد. روسیه با ۶۹.۲ میلیارد دلار و افزایش ۵.۹ درصدی در جایگاه سوم قرار گرفته است.

عربستان سعودی که در سال ۲۰۱۵ در جایگاه سوم قرار داشت، به مرتبه چهارم سقوط کرده.

به گزارش مؤسسه «سیپری» با وجود دخالت عربستان سعودی در جنگ‌های خاورمیانه، هزینه‌های تسلیحاتی در این کشور ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و به ۶۳.۷ میلیارد دلار رسیده است. بر اساس یافته‌های پژوهشگران موسسه سیپری در سوئد مهم‌ترین علت کاهش هزینه‌های تسلیحاتی عربستان سعودی، پایین آمدن قیمت نفت است.

هندوستان اما هزینه‌های تسلیحاتی‌اش را به میزان ۸.۵ درصد افزایش داده و با صرف هزینه ۵۵.۹ میلیارد دلار در سال در جایگاه پنجم، جلوتر از بریتانیا و فرانسه قرار گرفته.

در اروپای غربی هزینه‌های تسلیحاتی به میزان ۲.۶ درصد افزایش یافته. ایتالیا ۱۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۵ خرج هزینه‌های تسلیحاتی‌اش می‌کند.

در اروپای شرقی هم هزینه‌های تسلیحاتی به میزان ۲.۴ درصد افزایش پیدا کرده. این افزایش اما به خاطر واهمه از روسیه متناسب نیست:  لتونی ۴۴ درصد و لیتوانی  ۳۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۵ خرج تسلیحات می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.