ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه: دمشق آماده تحقیق درباره حمله شیمیایی به خان شیخون است

روسیه و ایران نیز خواهان تحقیق سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درباره حمله شیمیایی به خان شیخون شده بودند اما چون تحقیقات تاکنونی این سازمان را نادیده گرفتند درخواست‌شان رد شد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که رژیم بشار اسد آماده است تا در خان شیخون، شهر تحت کنترل شورشیان، آتش‌بس برقرار شود تا کارشناسان بین‌المللی بتوانند درباره حمله شیمیایی اوایل ماه آوریل به این شهر تحقیق کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مسکو ـ دوشنبه ۲۴ آوریل / ۴ اردیبهشت

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع روسیه دوشنبه ۲۴ آوریل / ۴ اردیبهشت در بیانیه‌ای گفت: «سوریه آماده است تا کلیه اقدامات نیروهای مسلح، نیروی هوایی و توپخانه خود در این منطقه را متوقف کند تا امنیت مأموریت کارشناسان در خان شیخون تأمین شود.»

در بیانیه آماده است که سوریه این تصمیم را به درخواست روسیه گرفته است. روسیه یکی از هم‌پیمانان اصلی سوریه در کنار ایران است.

در حملات شیمیایی ۴ آوریل / ۱۵ فروردین به خان شیخون واقع در استان ادلب در شمال غرب سوریه دست‌کم ۸۷ نفر، از جمله ۳۱ کودک کشته شدند. کشورهای غربی حکومت سوریه را مسئول این حمله می‌دانند اما سوریه و هم‌پیمان اصلی‌اش روسیه، شورشیان را عامل آن می‌دانند و می‌گویند شورشیان در انباری سلاح‌های شیمیایی را ذخیره کرده بودند.

بامداد جمعه ۷ آوریل / ۱۸ فروردین ارتش آمریکا در پاسخ به حمله شیمیایی به خان شیخون بیش از ۵۰ موشک کروز «توماهاوک» را به سمت پایگاه هوایی الشعیرات واقع در استان حمص شلیک کرد. آمریکا می‌گوید حمله شیمیایی به خان شیخون از این پایگاه انجام شده بود.

وزارت دفاع روسیه گفته است: «همکاران سوری ما همچنین تمایل خود را برای تأمین امنیت لازم کارشناسان ویژه به‌منظور بررسی حمله به پایگاه هوایی الشعیرات اعلام کرده‌اند.»

روسیه و ایران هفته گذشته از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی خواستند که گروه جدیدی از کارشناسان خود را به خان شیخون اعزام کند تا ببیند آیا در این شهر سلاح شیمیایی به‌کار رفته و اگر آری چگونه در محل حادثه پخش شده است.

اما این ابتکار به تحقیقات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در این‌باره که پیش از این به جریان افتاده است توجهی نشان نداد و از این رو از سوی این سازمان بین‌المللی رد شد.

مسکو و تهران همچنین خواسته بودند که در مورد حمله آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات تحقیق شود تا به «بررسی ادعاهای مربوط به ذخیره‌سازی سلاح‌های شیمیایی» در این مکان نیز پرداخته شود.

احمد اوزومجو، مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ۱۹ آوریل / ۳۰ فروردین اعلام کرده بود که بررسی‌های کمیته حقیقت‌یاب نشان می‌دهد که در حمله به خان شیخون از گاز سارین یا یک ماده مشابه استفاده شده است.

امروز، دوشنبه ۲۴ آوریل / ۴ اردیبهشت، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک نشست رسانه‌ای در مسکو با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اظهار امیدواری کرد که «سازمان منع سلاح‌های شیمیایی کارشناسان خود را سرانجام به خان شیخون و پایگاه هوایی اعزام کند تا همه چیز روشن شود.»

به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز دوشنبه در جریان بمباران بازاری در شهر خان شیخون پنج نفر، از جمله یک کودک کشته و چندین نفر زخمی شدند.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه ۲۱ آوریل / یکم اردیبهشت، در دیدار از اسرائیل گفته بود تردیدی ندارد که سوریه سلاح‌های شیمیایی در اختیار دارد اما طی روزهای اخیر آن‌ها را جابه‌جا کرده است.

این در حالی است که در اکتبر ۲۰۱۳ بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی پس از بازرسی‌های خود اعلام کرد که زرادخانه سلاح‌های شیمیایی سوریه شامل گاز خردل و سارین منهدم شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.