ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«برکت امام رضا» روی دست «مدیریت جهادی» بلند شد: ایجاد ۶ میلیون شغل

وعده فریبنده ایجاد اشتغال به رقابت‌ بین ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف دامن زده است. در این میان علی خامنه‌ای خواهان نگاه به درون شده. روحانی اما همچنان به بیرون هم نظر دارد.

رقابت ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف، دو نامزد تشکل اصول‌گرا – موسوم به جمنا- با وعده فریبنده ایجاد اشتغال ادامه دارد. قالیباف وعده داده بود که پنج میلیون شغل ایجاد می‌کند و به هر ایرانی که در جستجوی کار است، ۲۵۰ هزار تومان ماهانه می‌پردازد. ابراهیم رئیسی، یک روز بعد با اعلام برنامه انتخاباتی‌اش روی دست شهردار تهران بلند شد: ایجاد ۶ میلیون شغل.

وعده اشتغال: مدیریت جهادی در رویارویی با برکت امام رضا

به گزارش خبرگزاری فارس، ابراهیم رئیسی درباره برنامه انتخاباتی‌اش گفته است:

«برنامه ما آن است که یارانه سه دهک اول جامعه را تا سه برابر افزایش دهیم. برنامه دوم ما هم در ارتباط با بیکاری است. احساس ما آن است که مسئله و بحران بیکاری قابل ‌حل شدن است و این بحران را می‌توان با ایجاد یک و نیم شغل در سال حل کرد.»

او وعده داده که با ایجاد ۶ میلیون شغل (یک میلیون شغل بیش از آنچه که قالیباف وعده داده بود) درصد بیکاری در ایران را به زیر ۹ درصد برساند.

۳ یا ۱۰ میلیون بیکار؟

بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، در ایران سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در بیکاری مطلق به سر می‌برند.

عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران درباره روش محاسبه تعداد بیکاران در ایران به خبرگزاری مهر گفته است که نرخ بیکاران بر اساس اشتغال ناقص محاسبه می‌شود. به یک معنا، اگر فردی در ایران حتی یک ساعت در هفته کار کند، در آمار بیکاران منظور نمی‌شود. به همین جهت، اکبر رنجبرزاده، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته بود که تعداد واقعی بیکاران بیش از هفت برابر آماری‌ست که مرکز آمار ارائه داده. او گفته بود که در آینده می‌بایست مرکز آمار را به شکلی سازماندهی کرد که تحت نفوذ دولت‌ها نباشد. با اتکا به سخنان این مقام مسئول می‌توان چنین پنداشت که تعداد بیکاران در ایران به دست‌کم ۱۰ میلیون نفر می‌رسد.

در انتخابات ریاست جمهوری ایران نزاع اصلی بر سر به دست آوردن رأی این جمعیت عظیم است. شهردار تهران روز گذشته وعده داد که پنج میلیون شغل ایجاد می‌کند و به جویندگان کار در ایران ماهانه ۲۵۰ هزار تومان بپردازد. این وعده از سوی اخوان لاریجانی بی‌پاسخ نماند. علی لاریجانی، بدون آنکه از قالیباف نام ببرد او را به بی‌صداقتی متهم کرد و برادرش، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه هم از کاندایداها خواست که به مردم وعده خلاف واقع ندهند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در نخستین واکنش‌ها به وعده فریبنده اشتغال‌آفرینی در ایران گفته است:

«ظرفیت اقتصاد مشخص است که چه مقدار شغل می‌توان ایجاد کرد. بنابراین کسی که بگوید چند میلیون شغل ایجاد می‌کنم، معلوم است که می‌خواهد مردم را فریب دهد.»

محمد علی نجفی، رئیس مستعفی سازمان میراث فرهنگی که اکنون در ستاد انتخابات روحانی فعالیت می‌کند هم گفته است:

«یکی از مشکلات در انتخابات، پوپولیسم فریبکارانه است. اینکه چرا در سال‌های اخیر این جریان تقویت شده جای بحث بسیاری وجود دارد. نگرانی اینجاست که خدای نکرده پوپولیسم فریبکارانه مسیر اگاهانه انتخاب را تحت تاثیر قرار دهد. با طرح شعارهای پوچ مردم دچار ابهام و انحراف در تصمیم‌گیری می‌شوند و نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد.»

برکت امام رضا یا مدیریت جهادی؟

محمد باقر قالیباف و ابراهیم رئیسی اما از شباهت رویکردهای انتخاباتی‌شان با دولت محمود احمدی‌نژاد به هیچ‌وجه شرمگین نیستند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو جبهه پایداری گفته است که دولت رئیسی به دولت نهم محمود احمدی‌نژاد شباهت خواهد داشت.

بعد از پایان کار دولت نهم، بنا به گزارش بانک مرکزی ایران وضعیت اشتغال در ایران چنین بود:

۲۲٫۵ درصد از خانواده‌های ایران بدون فرد شاغل، ۵۵٫۴ درصد دارای ۱ فرد شاغل، ۲۱/۷ درصد دو فرد شاغل و ۴٫۹ درصد دارای ۲ و بیشتر فرد شاغل بوده‌اند. در عین حال در سال ۱۳۹۰، ۸۰۰٬۰۰۰ فرصت شغلی از دست رفت که معادل ۱۸ میلیارد دلار تولید بوده‌ است.

در یک نظرسنجی که گفته می‌شود صدا و سیمای جمهوری اسلامی انجام داده اگر قرار باشد مردم بین قالیباف و رئیسی یکی را انتخاب کنند، ۳۶.۵ درصد به قالیباف و ۲۷ درصد به رئیسی تمایل دارند. در دوقطبی روحانی – رئیسی هم ۴۳.۳ درصد آرا به روحانی و ۲۷ درصد به رئیسی تعلق گرفته.

وعده اشتغال ترفندی‌ست برای به هم زدن این معادله.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در تازه‌ترین اظهار نظرش درباره انتخابات گفته است که از نامزدها قول گرفته که «برای پیشرفت امور کشور، برای توسعه‌ی اقتصادی، برای بازکردن گره‌ها، نگاهشان به بیرون از این مرزها نخواهد بود، نگاه به خود ملت خواهد بود.»

محمد باقر قالیباف بر گرته سال‌های جنگ، «دولت جهادی» - با مدیریتى که در فاجعه پلاسکو و  واگذاری زمین‌های شهرداری و تراکم‌فروشی کارآمدی آن معلوم شد- را پیشنهاد می‌کند، رئیسی با تکیه بر آستان قدس رضوی، برکت را وعده می‌دهد. روحانی اما همچنان به گشایش بازارهای جهانی با تکیه بر برجام دل بسته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.