ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراقچی: غرب به تعهداتش در برجام پایبند است

معامله اورانیوم به دلیل مخالفت بریتانیا سر نگرفت اما ایران قراردادی با چین برای بازطراحی راکتور اراک امضا کرد. هفتمین کنفرانس مشترک برجام ظاهراً موفقیت‌آمیز بود.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه که در هفتمین کمیسیون مشترک برجام در وین ریاست هیأت ایرانی را به عهده داشت، می‌گوید غرب به تعهداتش نسبت به برجام پایبند است.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در وین

عباس عراقچی بعد از به پایان رسیدن هفتمین کمیسیون مشترک برجام در وین به خبرگزاری صدا و سیما گفته است:

«اعضای کمیسیون مشترک از اینکه جمهوری اسلامی به تعهداتش پایبند بوده و این در گزارش‌های آژانس مرتباً منعکس شده، ابراز خرسندی کردند. همه اعضای کمیسیون مشترک تأکید کردند بر اینکه به تعهدات خود در برجام ادامه خواهند داد و همه تأکید داشتند که لازم است تعهدات برجام در یک فضای سازنده و همراه با حسن نیت اجرا شود. اجرای موفقیت آمیز برجام، خواست همه است.»

بر اساس توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، هر سه ماه یک‌بار می‌بایست چنین کمیسیونی برای بررسی روند اجرای برجام و مشکلات و موانع پیش روی اجرای آن برگزار شود. هفتمین کمیسیون، نخستین کمیسیونی‌ست که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ برگزار شد.

در آستانه برگزاری این کمیسیون، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، دولت ترامپ را متهم کرده بود که قصد تخریب برجام را دارد. عراقچی گفته بود ایران اجازه نمی‌دهد که توافق هسته‌ای به چالش کشیده شود و کارشکنی‌های آمریکا را در وین به بحث می‌گذارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پنجشنبه ۲۰ آوریل در یک کنفرانس خبری از برجام انتقاد کرده و گفته بود که ایران به «روح توافق» وفادار نبوده است. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا هم گفته بود هرچند که ایران به تعهداتش عمل کرده، اما «نقش ایران به عنوان یک کشور عامل تروریسم» همچنان مطرح است.

بعد از برگزاری هفتمین کمیسیون برجام اما از چنین تنش‌هایی نشانی نبود. عباس عراقچی به خبرگزاری صدا و سیما گفته است:

«هم طرف‌های آمریکایی و هم طرف‌های اروپایی در این مدت قوانین خود را تغییر داده‌اند تا اجرای تعهدات و روابط اقتصادی خود را با ایران تسهیل بکنند.»

بررسی جزئیات امضای قرارداد بازطراحی راکتور اراک و همینطور خرید ۹۵۰ تن اورانیوم از قزاقستان و خرید دیگر کالاها در هفتمین کمیسیون مشترک برجام با طرف غربی نیز به بحث گذاشته شد. همانطور که انتظار می‌رفت به دلیل مخالفت بریتانیا، معامله خرید اورانیوم از قزاقستان سر نگرفت. معاون وزیر خارجه اما به خبرگزاری صدا و سیما گفته است که ایران در وین برای بازطراحی راکتور اراک با چین قراردادی منعقد کرد که کمیسیون مشترک هم از آن «بسیار استقبال» کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.